|

طالبان: اگر غنی از قدرت کنار رود، با حکومت جدید کار می‌کنیم

شیر احمد استانکزی، معاون هیأت مذاکره کننده طالبان که به روسیه سفر کرده گفته که "اگر امروز اشرف غنی از جنگ دست بردارد و بگوید که من استعفا می‌دهم"، این گروه حاضر است با حکومت جدید کار کند.

طالبان: اگر غنی از قدرت کنار رود، با حکومت جدید کار می‌کنیم

به گزارش بی‌بی‌سی، او امروز جمعه (دهم دلو/بهمن) در یک نشست خبری که به صورت آنلاین از مسکو برگزار شد، حکومت آقای غنی را "سد راه" صلح دانسته و گفت که آقای غنی در صحبت‌های مختلف خود گفته که می‌خواهد در حکومت باقی بماند و در حکومت آینده "رئیس جمهور باشد."

این عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر مدعی شد که اکنون نیز آقای غنی با آمریکا و ناتو در این باره لابی می‌کند. به گفته او حکومت افغانستان در مذاکرات صلح صداقت ندارد و به "تیم مذاکره‌کننده که انتخاب کرده صلاحیت لازم نداده است."

قبل از این آقای غنی انتقال قدرت به یک حکومت موقت را رد کرده و گفته بود که قدرت را به یک حکومت منتخب بعد از خود تحویل خواهد داد.

وقتی از آقای استانکزی پرسیده شده که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در روند صلح افغانستان با آنان درباره حکومت موقت سخن نگفته است؟ جواب او این بود که آقای خلیلزاد واضح در این باره چیزی نگفته است. "این مربوط به خود افغان‌ها است که باید تصمیم بگیرند که حکومت جانشین حکومت فعلی و کوتاه مدت باشد و یا طولانی مدت باشد."

او درباره آتش بس گفت که این را نباید کسی توقع داشته باشد که "با حضور نیروهای خارجی افراد گروه طالبان سلاح به زمین بگذارند تا به گفته شما مردم کشته نشود."

با القاعده ارتباط نداریم

روز گذشته وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که طالبان به وعده هایش در توافق صلح با آمریکا که بخشی از آن کاهش خشونت و قطع روابط با شبکه القاعده بود، عمل نکرده است.

آقای استانکزی گفت که براساس توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان نباید از مناطق تحت کنترل این گروه بر خلاف آمریکا و متحدین آن استفاده شود که اکنون استفاده نمی‌شود.

به گفته او افراد گروه طالبان با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) جنگیده و هزاران نفر از افراد این گروه در این راه قربانی شده است.

او همچنین گفت که طالبان با القاعده ارتباط ندارد و نشر گزارش‌های درباره ارتباط طالبان با القاعده را نیز کار حکومت افغانستان دانست که در صدد "مغشوش کردن اذهان" جهان است.

به گفته او اصلا القاعده در افغانستان وجود ندارد و غیر از نیروهای گروه طالبان که همه افغانها هستند و هیج شهروند خارجی در صفوف این گروه وجود ندارد.

این در حالی‌ است که چندین نهاد بین‌المللی از جمله سازمان ملل از ادامه همکاری میان گروه طالبان حتی از پس امضای توافقنامه با آمریکا خبر داده و ابراز نگرانی کرده‌اند.

مرور موافقتنامه صلح آمریکا و طالبان

همچنین شب گذشته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در تماس با آقای غنی گفته بود که آمریکا در حال بررسی توافق صلح آمریکا و طالبان است.

آقای استانکزی در واکنش به این موضوع گفت که بررسی این موافقتنامه توسط حکومت جوبایدن، به معنی بایکوت و خروج از توافقنامه صلح نیست. به گفته او این یک موضوع داخلی آمریکا است. او گفت که زلمی خلیلزاد، دوباره به عنوان نماینده ویژه آمریکا در روند صلح افغانستان انتخاب شده است.

او افزود که این توافقنامه یک فرصتی برای آمریکا خروج از افغانستان است.

آقای استانکزی درباره خبرهای که قبلا گفته شده بود، بعضی کشورها برای کشتن سربازان آمریکا در افغانستان به طالبان جایزه داده او گفت که "هیج کس به ماجایزه نداده که ما آمریکا بجنگیم، ما با آمریکا بدون جایزه جنگیدیم."

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها