|

برای نظارت بر آتش‌بس

ناظران غیر نظامی بین‌المللی در لیبی مستقر می‌شوند

جانشین نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در لیبی در سخنانی از احتمال استقرار ناظران بین‌المللی غیر مسلح و غیر نظامی برای نظارت بر آتش‌بس در این کشور خبر داد.

ناظران غیر نظامی بین‌المللی در لیبی مستقر می‌شوند

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، استفانی ویلیامز، جانشین نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی اعلام کرد که این سازمان در نظر دارد که ناظران بین‌المللی غیر مسلح و غیر نظامی را در لیبی مستقر کند تا به ناظران کمیته نظامی مشترک این کشور برای اجرای توافقنامه آتش‌بس در سرت کمک کنند.

ویلیامز در سخنانی پیشرفت در روند اجرای توافقنامه آتش‌بس میان طرف‌های درگیر در لیبی و تبادل اسیران و زندانیان میان آنها را ستود و گفت که تبادل زندانیان در چارچوب تدابیر اتخاذ شده برای اعتماد سازی با از سرگیری پروازها میان مناطق مختلف لیبی و همچنین ازسرگیری تولید و صادرات نفت صورت گرفته است.

وی در ادامه از تمامی طرف‌های لیبی خواست که به قانون انسانی بین‌المللی و حقوق بشر و همچنین حفاظت از غیر نظامیان پایبند باشند.

جانشین نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در لیبی همچنین خواستار اجرای هرچه سریع‌تر توافقنامه آتش‌بس، بازگشایی جاده ساحلی و اخراج تمامی نیروها و مزدوران خارجی از لیبی شد.

پیش از این آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای خطاب به کشورهای عضو شورای امنیت، خواستار تشکیل گروهی از ناظران، شامل غیرنظامیان و همچنین سربازان بازنشسته نهادهای تحت امر سازمان‌هایی مانند اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب شده بود تا برای بستن صفحه ۱۰ سال درگیری در لیبی، در این کشور حضور داشته باشند.

ناظران سازمان ملل برای نظارت بر آتش بس در منطقه، خروج نیروهای خارجی و پاکسازی مین ها و سایر مواد منفجره به نیروهای لیبی می‌پیوندند. آنها در صورت مهیا بودن شرایط، دامنه فعالیت خود را در لیبی تا زمانی که بتوانند با یک نیروی ملی جایگزین شوند، گسترش خواهند داد.

لیبی پس از سرنگونی دولت «معمّر القذافی»، دیکتاتور این کشور در سال ۲۰۱۱ دچار دودستگی شده است. در سال ۲۰۱۵ دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس با نظارت سازمان ملل تشکیل شد. با این حال یک دولت موازی نیز در شرق لیبی مستقر در طبرق تشکیل شد و این مساله موجب بروز درگیری میان دو طرف شد و دولت موازی در سال ۲۰۲۰ به طرابلس حمله کرد.

مذاکرات کمیته نظامی مشترک با ساختار 5+5 در ژنو اوایل آبان به این امر انجامید که دستاورد تاریخی حاصل شد و طرف‌های لیبیایی به توافقی همیشگی برای آتش‌بس در تمامی نقاط کشور دست یافتند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها