|

توافق مصر و لیبی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک و پروازها

وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد با هیئت مصری که به طرابلس سفر کرده، درباره ازسرگیری پروازها میان دو کشور و بازگشایی سفارت مصر به توافق رسیده است.

توافق مصر و لیبی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک و پروازها

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد: با هیئت مصری که به طرابلس سفر کرده، درباره برنامه نشست‌های دوجانبه میان کارشناسان جهت ایجاد شرایط مناسب برای ازسرگیری پروازهای هوایی میان دو کشور به توافق رسیدیم. هیئت مصری طی دیدار با محمد الطاهر سیاله، وزیر خارجه وعده داد که به زودی سفارت مصر در طرابلس بازگشایی شود.

این وزارتخانه توضیح داد که سیاله به هیئت مصری چند گزینه را برای ازسرگیری فعالیت سفارت مصر از طرابلس پیشنهاد داد.

پیش از این محمد القبلاوی، سخنگوی وزارت خارجه لیبی اعلام کرد، هدف از سفر هیئت مصری به طرابلس ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور است. هیئت مصری شامل مسئولان وزارت خارجه و دستگاه اطلاعات بود و این هیئت تأکید کرد که سفارت این کشور در طرابلس بازگشایی خواهد شد. طرف مصری هیچ گونه شروطی برای این مسئله مطرح نکرد.

منبعی در دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد، سفر هیئت مصری از سال ۲۰۱۴ اولین سفر به لیبی است و مقدمه‌ای برای ازسرگیری روابط است.

هیئت مصری با سیاله، فتحی پاشاغا، وزیر کشور و کاردار مدیر سازمان اطلاعات دیدار کرد.

وزارت کشور دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد، پاشاغا با هیئت مصری درباره چالش‌های امنیتی مشترکو راه‌های تقویت همکاری امنیتی میان مصر و لیبی، اوضاع سیاسی و حمایت از توافق آتش‌بس بحث و گفتگو کرد.

عماد الطرابلسی، رئیس موقت دستگاه اطلاعات لیبی نیز با هیئت مصری درباره حمایت از توافق آتش‌بس گفتگو کرد.

در نشست پاشاغا و هیئت مصری درباره نتایج نشست‌های کمیته نظامی مشترک لیبی و حمایت از تلاش‌های سازمان ملل درباره مذاکرات سیاسی و خروج از بحران بحث و تبادل نظر شد.

اخیرا عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر به بنغازی سفر و با خلیفه حفتر، فرمانده ارتش "ملی" لیبی دیدار کرد. درحالی که قاهره بر حمایت از حل سیاسی بحران لیبی تأکید دارد، طی سال‌های گذشته همواره از حفتر حمایت سیاسی و نظامی کرده است.

سفر هیئت مصری به طرابلس چند ساعت بعد از سفر خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه به لیبی صورت می‌گیرد. ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده، حمایت می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها