|

آغاز مرحله دوم انتخابات پارلمانی مصر برای تعیین تکلیف ۱۱۱ کرسی

مصر امروز (دوشنبه) و فردا شاهد مرحله دوم از انتخابات پارلمانی در استان‌هایی است که مرحله نخست انتخابات پارلمانی در آنها برگزار شد.

آغاز مرحله دوم انتخابات پارلمانی مصر برای تعیین تکلیف ۱۱۱ کرسی

به گزارش ایسنا، به نقل از العربی الجدید، ۲۲۲ نامزد در این انتخابات برای تعیین تکلیف ۱۱۱ کرسی فردی در ۱۴ استان الجیزه، الفیوم، بنی سویف، المنیا، اسیوط، الوادی الجدید، سوهاج، قنا، الاقصر، أسوان، البحر الاحمر، اسکندریه، بحریه و مطروح شرکت می‌کنند. در دور نخست تکلیف ۳۱ کرسی فردی و ۱۴۲ کرسی بر اساس فهرست‌های بسته مشخص شد.

حزب سلفی نور نتوانست هیچ کرسی را در دور نخست طی مرحله اول و دوم انتخابات کسب کند.

همچنین دادگاه عالی اداری، تصمیم هیات ملی انتخابات برای اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی در سه حوزه در استان‌های اسکندریه، البحریه و الفیوم را به دلیل اشتباهات در اعلام نتیجه لغو کرد.

"فهرست ملی" که هدایت آن را حزب "آینده وطن" برعهده داشته و در آن، تعدادی از احزاب حامی نظام عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر حضور دارند، تمامی کرسی‌های اختصاص یافته برای فهرست بسته را در دو مرحله انتخابات با ۲۸۴ کرسی و همچنین اکثریت قاطع کرسی‌های فردی در دور نخست طی دو مرحله را از آن خود کرد.

اما این فهرست، تعدادی از دیگر احزاب حامی نظام مصر را به حاشیه راند که خشمی را در داخل این احزاب برانگیخت.

نیمی از نمایندگان پارلمان مصر به شکل مستقل و نیمی دیگر از طریق ائتلاف‌های حزبی انتخاب می‌شوند و مطابق با قانون این کشور یک چهارم کرسی‌های پارلمان به نمایندگان زن اختصاص می‌یابد.

مرحله دوم در ۱۳ استان برگزار می‌شود. پارلمان مصر ۵۶۸ عضو دارد که ۲۸۴ تن با رای گیری سراسری مستقیم و ۲۸۴ تن با فهرست‌های بسته مطلق انتخاب می‌شوند. رئیس جمهور نیز می‌تواند حدود پنج درصد اعضا را خودش تعیین کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها