|

اشرف غنی: مشارکت استراتژیک با آمریکا داوم خواهد یافت

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، پیروزی جوبایدن و کاملا هریس را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبریک گفت و افزوده که مشارکت استراتژیک با آمریکا تداوم خواهد یافت.

اشرف غنی: مشارکت استراتژیک با آمریکا داوم خواهد یافت

به گزارش بی‌بی‌سی، آقای غنی در بیانیه‌ای که از سوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان منتشر شده افزوده که واشنگتن شریک استراتژیک کابل است. این مشارکت استراتژیک در روند مبارزه با دهشت‌افکنی و برقراری صلح و ثبات در افغانستان تقویت و تداوم خواهد یافت.

در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، هرچند که روابط واشنگتن و کابل خوب بود، ولی چند بار اظهارات آقای ترامپ خشم کابل را بر انگیخت.

آقای ترامپ حتی پیش از رسیدن به قدرت بارها و بارها جنگ در افغانستان را " فاجعه" خواند و در مورد خروج سربازان آمریکایی از این کشور حرف زده بود.

او در زمستان سال گذشته گفته بود، پس از خروج آمریکا از افغانستان"احتمالا طالبان بر حکومت افغانستان غلبه" کند. همچنین دونالد ترامپ با طالبان موافقتنامه صلح امضا کرد که براساس آن دولت افغانستان مجور شد، پنجهزار جنگجوی این گروه از زندان‌ها رها کند.

آقای ترامپ در سپتامبر ۲۰۱۹ به خبرنگاران در کاخ سفید گفت که طالبان "گروه بسیار با هوش و سرسختی اند، در عین حال این گروه از جنگ خسته اند."

در ماه‌های گذشته بارها از روابط نزدیک دونالد ترامپ طالبان یاد شد. در اوج کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ابتلای آقای ترامپ به کرونا تایید شد. شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا از ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نقل کرد که "ما امیدواریم که او انتخابات آمریکا را ببرد و به حضور نظامی آمریکا در افغانستان پایان دهد."

به گفته سی‌بی‌اس مقام دیگر طالبان نیز درباره آقای ترامپ به این شبکه خبری گفته بود، "وقتی خبر ابتلای آقای ترامپ به کرونا را شنیدیم، نگران سلامتی او شدیم." خبری که سرخط شبکه‌های خبری شد.

طالبان نیز حمایت از دونالد ترامپ را رد كرد. آقای مجاهد در توئیتی واضح ساخت که شبکه خبری سی‌بی‌اس سخنان او را تحریف کرده است.

واکنش سایر رهبران افغانستان و مردم

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز با همرسانی عکس مشترکش با آقای بایدن، پیروزی او و خانم هریس را تبریک گفته است. او همچنین به مردم آمریکا به دلیل مشارکت تاریخی در این انتخابات تبریک گفته است.

حامدکرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان نیز با آرزوی بهترینها برای آقای بایدن، به او تبریک گفته است. اوگفته که آقای بایدن بدنبال اتحاد و بهبودی آمریکا است که به گفته او افغانستان نیز نیاز مشابه دارد اما عمیق و عمیق تر.

شهروندان افغان نیز واکنشهای متفاوت از خود تاکنون نشان داده‌اند. ظاهر مفکر، از ولایت غزنی می‌گوید انتظاری که از آقای بایدن دارد این است، تا کاری را که آقای ترامپ نکرد او انجام دهد. به گفته اوآقای ترامپ خود را طرف تعامل و توافق با یک گروه شورشی کرد. گروهی که به نظر او رویکردی به جز جنگ و ویرانی نداشته است.

او گفت که انتظار دارد که افغانستان در برابر "تروریسم بین المللی" تنها گذاشته نشود و خروج نیروهای آمریکایی از این کشور نیز تدریجی و مسئولانه باشد.

سمیه احمدی، از ولایت هرات می‌گوید که در سطح کلان زیاد تفاوتی در سیاست آمریکا وجود ندارد. چه ترامپ رئیس جمهوری آمریکا باشد و یا بایدن؛ او ابراز امیداوری کرد که تصمیم دولت ترامپ درباره صلح افغانستان را دولت بایدن تسریع بخشد، تا نتیجه سریع و خوب در افغانستان داشته باشد.

آرزو نیکزاد، از ولایت غزنی با ابراز خرسندی از پیروزی آقای بایدن گفت که ترامپ به زنان توجه نداشت و امیدوار است که بایدن به زنان توجه بیشتر کند و نیروهای خود را در افغانستان افزایش دهد.

یک شهروند دیگر افغان از ولایت ننگرهار در شرق می‌گوید که به بایدن بیشتر امیدوار است تا با فشار بر پاکستان این کشور را وادار کند که در روند صلح افغانستان همکاری صادقانه کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها