|

غنی دستور داد

رسیدگی فوری به مناره پنجم مصلی گوهرشاد در هرات

به گفته مسئولین منار پنجم کج شده و با خطر فروپاشی مواجه است.

رسیدگی فوری به مناره پنجم مصلی گوهرشاد در هرات

به گزارش بی‌بی‌سی ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور، در تماس با والی هرات خواستار رسیدگی و بازسازی مناره پنجم مصلی هرات شده است.

در خبرنامه ارگ آمده که آقای غنی به عبدالوحید قتالی دستور داده که با یک گروه فنی هرچه عاجل وضعیت مناره پنجم مصلی هرات را ارزیابی کرده و برای بازسازی آن اقدام کنند.

والی هرات گفته که برای بازسازی این مناره، نتایج یافته‌ها و ارزیابی‌های انجام شده را با ریاست جمهوری شریک خواهد کرد.

در مصلی هرات، پنج مناره وجود دارد که در زمان تیموریان ساخته شده ولی وضعیت یکی از این مناره‌ها مناسب نبوده و کج شده و در حال فروپاشی است.

در سال ۱۳۹۸ حکومت فغانستان اعلام کرد که مصلی و گنبد گوهرشاد را در هرات بازسازی می‌کند. بازسازی این بناها را "اداره عملیاتی و توسعه‌ای" ریاست جمهوری افغانستان به عهده گرفته بود.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، به بی‌بی‌سی گفت که کار بازسازی بخش‌های از مجموعه مصلی در حال حاضر ادامه دارد.

گوهرشاد بیگم، همسر شاهرخ میرزا تیموری (پسر امیر تیمور، از شاهان دوره تیموری) یکی از زنان مطرح تاریخ منطقه است. نظر به متون تاریخی، در طول حیاتش خدمات زیادی در عرصه علم و دانش، فرهنگ و هنر انجام داده است.

مناره‌های گوهرشاد در هرات افغانستان و مسجد گوهرشاد در نزدیک زیارتگاه امام رضا (امام هشتم شیعیان) در مشهد ایران، از بزرگترین یادگارهای اوست.

آقای غنی قبلا از گوهرشاد بعنوان شخصیت فرهنگ دوست افغانستان و منطقه یاد کرده بود و گفته بود که نقش گوهرشاد در رنسانس شرق غیر قابل انکار است.

مناره‌های مصلی هرات در عصر تیموریان و در محلی که مدرسه گوهرشاد همسر شاهرخ در آن قرار داشت، ساخته شد. در دوران جنگ‌ها مصلی هرات ویران و فقط چهار گنبد آن بجا مانده که آنان نیز به شدت صدمه دیده‌اند.

آرامگاه گوهرشاد همسر شاهرخ میرزای تیموری نیز در کنار مصلی‌های هرات قراردارد و این گنبدها یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های معماری عصر تیموریان به حساب می‌آید.

برخی از پژوهشگران با توجه به کیفیت میراث فرهنگی تیموریان، هرات در قرن نهم هجری را از لحاظ هنری و فرهنگی همتا و رقیب ایتالیای عصر رنسانس می‌دانند.

پیشرفت فرهنگی هرات در دوره تیموریان مدیون حمایت‌های کسانی مانند شاهرخ میرزای تیموری، همسر او گوهرشاد بیگم، بایسنغر میرزا پسر شاهرخ، سلطان حسین بایقرا و وزیر او امیرعلی‌شیر نوایی خوانده شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها