|

اعلام محدودیت‌های بیشتر در بریتانیا با شروع موج دوم کرونا

در هفته های اخیر موارد ابتلا در بریتانیا افزایش چشمگیری داشته است. آخرین آمار ابتلای روزانه ۴۳۶۸ نفر است که از هفته پیش ۱۷۴۷ نفر بیشتر است.

اعلام محدودیت‌های بیشتر در بریتانیا با شروع موج دوم کرونا

به گزارش بی‌بی‌سی بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، امروز محدودیت‌های تازه برای مقابله با موج دوم کرونا را اعلام کرد. این محدودیت‌ها ممکن است شش ماه پابرجا بمانند. آقای جانسون چند روز پیش هشدار داده بود که "موج دوم" کرونا در بریتانیا از راه می‌رسد.

اکنون توصیه قبلی دولت که "هر کس می‌تواند به سر کار برود" به "هر کس که می‌تواند از خانه کار کند" تغییر کرده است. تقریبا نیمی از نیروی کار بریتانیا در مشاغل اداری یا شغل‌هایی هستند که در دفتر انجام می‌شوند.

رستوران‌ها و میکده‌ها باید ساعت ده شب تعطیل کنند و ماسک برای فروشندگان و مسافران تاکسی اجباری شد.

تعداد مهمانان مراسم عروسی از سی به پانزده کاهش یافت و بازگشتن تماشاچیان به ورزشگاه‌ها که قرار بود به زودی از سر گرفته شود و همچنین برگزاری کنفرانس‌ها لغوشد.

آقای جانسون در ابتدای سخنانش به نمایندگان مجلس عوام گفت "ما باید اقدام کنیم" تا از وخیم‌ترین عواقب جلوگیری کنیم:

"درک عمومی و استقامت بریتانیا سبب شد که اوایل سال بتوانیم از فاجعه بزرگتری جلوگیری کنیم" اما اکنون نه فقط بریتانیا بلکه کشورهایی مثل فرانسه و اسپانیا هم به "نقطه عطف خطرناکی" رسیده‌اند.

آقای جانسون به هشدار‌های اخیر مشاوران علمی اشاره کرد که اگر اقدامی صورت نگیرد ماه آینده هزاران نفر به کرونا مبتلا می‌شوند. به گفته پاتریک والانس مشاور ارشد پزشکی دولت، آمار ابتلا در بریتانیا تقریبا هر هفته دوبرابر می‌شود.

در هفته های اخیر موارد ابتلا در بریتانیا افزایش چشمگیری داشته است. آخرین آمار ابتلای روزانه ۴۳۶۸ نفر است که از هفته پیش ۱۷۴۷ نفر بیشتر است. بستری در بیمارستان در شبانه‌روز گذشته ۱۰۸۱ نفر بوده که ۱۸۸ نفر بیشتر از هفته پیش است.

شمار کل مبتلایان در بریتانیا به چهارصد هزار نفر نزدیک می‌شود و نزدیک به ۴۱۸۰۰ نفر هم جان باخته‌اند. در شبانه روز گذشته ۱۱ نفر بر اثر کرونا فوت کرده‌اند.

نخست وزیر بریتانیا گفت "ای کاش" می‌توانستم بگویم افزایش ابتلا به دلیل آزمایش بیشتر بوده اما چنین نیست، بستری در بیمارستان دو برابر شده و هر چه به سمت زمستان برویم بدتر خواهد شد."

" این لحظه‌ای است که باید وارد عمل شویم، اگر شمار ابتلای روزانه را مهار کنیم جان مردم را نجات می‌دهیم و از نظام بهداشت و درمان مراقبت و ازاقتصاد محافظت می‌کنیم."

آقای جانسون گفت در اعمال محدودیت های جدید "تعادل ظریفی" بین سلامت جامعه و اقتصاد در نظر بوده اما این مقررات وقتی کارایی دارند که همه آن را رعایت کنند، از این رو برای کسانی که آنها را زیر پا بگذارند جریمه بیشتری در نظر شده است.

ده هزار پوند جریمه برای کسانی که قرنطینه را رعایت نکنند اکنون شامل کسب و کارها هم می شود و جریمه نزدن ماسک یا تجمع بیش از شش نفر به دویست پوند افزایش می‌یابد.

نخست وزیر بریتانیا گفت برای اعمال این مقررات بودجه بیشتری برای پلیس و مقام‌های محلی در نظر گرفته می‌شود.

بر خلاف دور قبلی محدودیت‌ها آقای جانسون گفت افراد آسیب پذیر نیاز نیست مطلقا در خانه بمانند مگر در جاهایی که قرنطینه محلی اعلام می‌شود.

آقای جانسون هشدار داد اگر این اقدام ها موثر نباشند و عدد آر به زیر یک نرسد دولت حق اعمال محدودیت های بیشتر را برای خود محفوظ می‌داند:

"من با تمام وجود می خواهم از این اقدام پرهیز کنم اما فقط وقتی می توان این کار را کرد که محدودیت‌های فعلی موثر باشند و ما رفتارهایمان را تغییر دهیم."

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها