|

طالبان اظهارات صالح و دانش را غیرمسئولانه خواند

امرالله صالح مدعی شد که طالبان در دوران حاکمیت خود ده‌ها هزار دختر را در سراسر افغانستان مجبور به نکاح اجباری کردند.

طالبان اظهارات صالح و دانش را غیرمسئولانه خواند

گروه طالبان با نشر خبرنامه‌ای به اظهارات امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان و سرور دانش، معاون دوم اشرف غنی، واکنش نشان داده و گفته‌های آن‌ها را "غیرمسئولانه، برنامه‌ریزی شده و بر ضد روند صلح" خوانده است.

آقای صالح گفت که طالبان با رفتارشان فرهنگ، زنان و مردم افغانستان را تحقیر کردند.

او همچنین گفت که طالبان عشر و زکات را در پنج سال حاکمیت‌شان بدون هیج نوع مقرره‌ای جمع‌آوری کرده‌اند و یک ورق سند هم درباره این کار وجود ندارد. به گفته او طالبان در پنج سال حاکمیت شان عدالت را نیز به گونه‌ای سفارشی اجرا کرده است.

دو روز پیش سروردانش، معاون دوم اشرف غنی، نیز در ولایت بامیان گفت که "امارت نظامی است، متکی بر اراده یک فرد و بدون رأی و حتی بدون رضایت عامه مردم. این نظام با یک نظام کاملا استبدادی و دیکتاتوری هیچ فرقی ندارد." طالبان در دوران حاکمیت نظام خود را امارت اسلامی نامیده بودند.

دانش گفته که "در نظام امارت حکومت یک فرد به طور مادام‌العمر بر سرنوشت یک ملت مطرح است، بدون رعایت حقوق اساسی شهروندان و آزادی‌های عمومی و حتی قانون اساسی." او نظام امارت را که موسس آن طالبان است "یک نظام فراقانونی، نامحدود و مطلقه" خوانده است.

با این حال گروه طالبان با اشاره به این سخنان آقایان صالح و دانش، آن را غیر مسئولانه خوانده و گفته که معاونان آقای غنی، روی برنامه خاص بر ضد صلح، در رسانه‌ها ظاهر می‌شوند و "علیه امارت اسلامی پروپاگاند‌ای نادرست و در مقابل نظام آینده اسلامی عقده گشایی می‌کنند."

گروه طالبان، معاونان ریاست جمهوری افغانستان را به عدم آگاهی از نظام اسلامی این گروه متهم کرده و آن‌ها را "دشمنان صلح و استحکام نظام اسلامی در کشور" خوانده است.

این درحالی‌ست که حدود ده روز از آغاز مذاکرات صلح افغانستان میان دولت و طالبان در دوحه قطر گذشته است. ولی دو طرف تاکنون درباره طرزالعمل مذاکرات به توافق کامل نرسیده‌اند.

روز گذشته عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی نیز با لحن توصیه‌گونه گفت: "چون هیات ما در دوحه مشغول گفتگو هستند ، از همه خواهش می‌کنم در صحبت‌هایشان جانب احتیاط را رعایت کنند. نه اینکه واقعیت‌ها به مردم گفته نشود. ولی باید بدانیم شرایط ما شرایط ۱۹سال پیش نیست. مردم ما و جامعه بین‌المللی خواهان اتحاد و صلح هستند."

محمدمحقق، از چهره‌های مطرح سیاسی افغانستان نیز امروز سه شنبه، اول میزان/مهر در صفحه فیسبوک‌اش نوشت:" اكنون و در جریان مذاكرات صلح باید بر مشتركات وطنى تكیه و بر همدیگرپذیرى تمركز كرد. رجزخوانى‌ها و چنگ و دندان نشان دادن‌ها و نفى مكونات فكرى، قومى و زبانى از هر آدرسى كه باشد، یك خبط غیر قابل جبران سیاسى است كه فرصت موجود را ضایع و كشور ما را در باتلاق یك جنگ داخلى دیگر سوق می‌دهد كه باید از آن پرهیز كرد."

این درحالی‌ست که پس از امضای توافقنامه صلح آمریکا با طالبان در ماه فبروری/فوریه سال گذشته، مذاکرات و رهایی زندانیان مطابق روحیه این توافقنامه و در زمان تعیین شده انجام شد و گروه طالبان در این جریان بارها حکومت را به سنگ اندازی در روند صلح متهم کرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها