|

وزیر نیرو اعلام کرد:

عدم تخصیص حقابه هیرمند به بهانه خشکسالی

وزیر نیرو در خصوص حق آبه ایران از هیرمند: 🔹️معاهده ۱۳۵۱ یک معاهده بین‌المللی است و اجرای آن اختیاری نیست، ما به صورت مستمر اجرای آن را پیگیری می‌کنیم و اخیرا هم در سفر مسئولان طالبان به ایران، قول داده اند که به این معاهده پایبند باشند اما بهانه‌تراشی‌هایی می‌کنند که خشکسالی وجود دارد که امیدواریم با ادامه بارش‌ها، نسبت به تخصیص حق‌آبه ایران اقدام کنند.

عدم تخصیص حقابه هیرمند به بهانه خشکسالی

به گزارش شبکه شرق، وزیر نیرو گفت: در حوزه مهندسی شرکت‌های ارزشمندی داریم و طرح‌های مهندسی و پیمانکاری در اقصی نقاط جهان بخصوص در کشورهای منطقه ارائه می‌شود. به طوری که به حدود ۵۰ کشور خدمات ارایه می‌دهیم.

 علی اکبر محرابیان در نشست خبری در جمع خبرنگاران  با بیان اینکه در حوزه آب و برق اقدامات زیادی انجام شده که باعث جلب رضایت مردم شده است، اظهار داشت: کشور ما قبل و ابتدای انقلاب صد در صد وابسته بود و اکنون صد در صد  خودکفا هستیم، اکنون نه تنها نیاز داخل بلکه بسیاری از کشورهای منطقه به خدمات ایران متکی هستند.

وی افزود: در حوزه مهندسی شرکت‌های ارزشمندی داریم و طرح‌های مهندسی و پیمانکاری در اقصی نقاط جهان بخصوص در کشورهای منطقه ارائه می‌شود. به طوری که به حدود ۵۰ کشور خدمات ارایه می‌دهیم.

 

اجرای بزرگترین سد جهان توسط ایرانی ها

وزیر نیرو با بیان اینکه بزرگترین سد جهان با ۱۳۰ متر ارتفاع، بزرگترین نیروگاه برقابی با ۳۶۰۰ مگاوات ظرفیت و  حجم دریاچه ۱۴ میلیارد متر مکعبی توسط شرکتهای ایرانی در حال اجرا است، گفت: در دولت ۱۱ و ۱۲ عقب ماندگی داشتیم که باعث ناترازی شده بود. ما در این دولت ۲ اقدام هدفگذاری کردیم یکی برای رفع ناترازی موجود و دیگری تامین نیاز و تقاضای جدید بوده است و باتوجه به رشد اقتصاد و مصرف ضرورت نیاز بود که به هر دو بپردازیم.

وی بیان داشت: برنامه‌های در دستور کار ما دو ویژگی داشت یکی برنامه های سازه ای و عملیاتی بوده که زمانمندی داشت و ضرورت داشت که سریع‌تر آغاز شوند. دیگر اقدامات غیرسازه‌ای بوده که به مدیریت مصرف و بهینه سازی مربوط بوده است.

 

سرمایه گذاری ۱۲۲۴ میلیارد تومان د حوزه آب

محرابیان از سرمایه گذاری ۱۲۲۴ میلیارد تومان و بالغ بر ۳۰ میلیارد یورو پروژه در حوزه آب خبر داد و افزود: اکنون ۴۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده و ۸۲۴ هزار میلیارد تومان پروژه هایی است که تا پایان دولت به بهره برداری می رسد.

 

سرمایه‌گذاری ۷۵۷ هزار میلیارد تومان در بخش برق

وی  گفت: مجموع سرمایه‌گذاری در بخش برق بالغ بر ۷۵۷ هزار میلیارد تومان هدفگذاری و تعریف شد که عمده آن احداث نیروگاه‌ها بود که شامل ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی به علاوه توسعه شبکه برق، پست‌های برق و اقدامات در بخش فوق توزیع و توزیع شبکه برق می‌شود.

وی همچنین از افزایش میزان برخورداری جامعه روستایی از آب شرب سالم و پایدار خبر داد و گفت: هدف‌گذاری‌ها دولت سیزدهم در آغاز فعالیت، برخورداری ۹۰ درصد بخش روستایی کشور از آب شرب سالم و بهداشتی بود که امروز این شاخص به ۸۶.۸۱ درصد رسیده است، به عبارت دیگر بالغ بر ۶۰ درصد برنامه‌پیش‌بینی شده در این بخش محقق شده است.

 

هدفگذاری ۳۰ هزار مگاوت نیروگاه جدید

محرابیان همچنین به هدف‌گذاری برای توسعه ظرفیت برق و انرژی کشور اشاره کرد و افزود: در این حوزه در سه بخش اعم از نیروگاه‌های وزارت نیرو و نیروگاه‌های طرف قرارداد با وزارت نیرو، بخش صنایع و تجدیدپذیرها و احداث هرکدام به میزان ۱۰ هزار مگاوات پیش‌بینی شد.

وزیر نیرو تصریح کرد: طی ۶۰ سال گذشته با توجه به سیاست‌های اقتصادی در بخش انرژی و تامین انرژی، مساله ارائه یارانه‌ از سوی دولت در این زمینه مطرح بود، اما جراحی اقتصادی در بخش انرژی موجب شد تا ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر، توجیه‌پذیر شود.

وی بیان کرد: هم‌اکنون عملیات احداث ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی آغاز شده است.

وی به طرح‌های آبرسانی و تصفیه‌خانه‌ها برای تامین آب شرب و بهداشتی در بخش شهری اشاره کرد و افزود: بر اساس هدف‌گذاری‌های صورت گرفته ۷۰۰ میلیون مترمکعب در سال پروژه آبرسانی و تصفیه‎خانه آب شرب و بهداشتی پیش بینی شد. امروز عملکرد وزارت نیرو از این عدد فراتر رفته است به طوری‌که اکنون ۱۱۴۴ میلیون مترمکعب در سال در قالب پیشبرد ۵۶ طرح آبرسانی به بهره‌برداری رسیده است؛ به عبارت دیگر بیش از ۱۶۳ درصد عملکرد این بخش از برنامه تحقق یافته است و امیدواریم این عدد در پایان دولت سیزدهم از ۲ میلیارد مترمکعب در سال نیز فراتر رود.

 

برنامه های سدسازی

وزیر نیرو همچنین به پیشبرد طرح‌های سدسازی و سامانه‌های انتقال آب اشاره و بیان کرد: بر این اساس برای ۳۰ سد با حجم مخزن ۵.۴ میلیاردمترمکعب برنامه‌ریزی شده بود و تا امروز ۲۱ سد با حجم مخزن ۳.۹ میلیارد مترمکعب در حال آبگیری و افتتاح است، به بیان دیگر بیش از ۷۰ درصد برنامه چهارساله تا امروز محقق شده است.

 

برنامه ۱۲۵ هزار هکتار توسعه آبیاری زهکشی

محرابیان افزود: در بخش توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی در خصوص ۱۲۵ هزار هکتار برنامه‌ریزی صورت گرفت و عددی که تا امروز به طور کامل محقق شده ۱۸ هزار و ۴۰۰ هکتار است که نشان از پیشرفت ۲۱ درصدی این برنامه را دارد؛ در این بخش طرح‌های شبکه‌های آبیاری و زهکشی را هدف‌گذاری کرده‌ایم و با تزریق اعتبار ویژه به این بخش، بی تردید  ۱۲۵ هزار هکتار در پایان دولت سیزدهم محقق خواهد شد.

 

۶۱ درصد پیشرفت در بخش تصفیه خانه فاضلاب

وی اظهار داشت: در موضوع تصفیه‌خانه‌های فاضلاب توسعه به میزان۱۲۰۰هزار مترمکعب در شبانه‌روز را هدف‌گذاری کردیم و تا امروز ۲۸ طرح و پروژه با ظرفیت ۶۴۷ هزار مترمکعب به مرحله افتتاح و بهره‌برداری رسیده است، یعنی ۶۱ درصد برنامه محقق شده است.

 

برنامه تعیین حریم و بستر رودخانه‌ها

وزیر نیرو تعیین حریم و بستر رودخانه‌ها را موضوع مهم دیگر برنامه وزارت نیرو عنوان کرد و افزود: ۲۰ هزار کیلومتر در این زمینه برنامه‌ریزی شده بود که بالغ بر ۱۹ هزار کیلومتر تعیین حد بستر و حریم با ۹۵ درصد تحقق برنامه، صورت گرفته است.

 

بارش‌ها ۳۰ درصد نسبت به نرمال کمتر است

محرابیان در ادامه با بیان اینکه تا امروز و در سال آبی جدید میزان بارش‌ها ۳۰ درصد نسبت به شرایط عادی و نرمال کمتر است، خاطرنشان کرد: در چهارمین سال خشکسالی کشور قرار داریم و خوشبختانه طی ۲۰ روز اخیر بارش‌های نسبتا خوبی را در کشور شاهد هستیم که اثرات مطلوبی را بر جای گذاشته است.

 

برنامه صادرات تجدیدپذیرها

وی درباره وضعیت صادرات برق توسط تجدیدپذیرها، اظهار داشت: یکی از جراحی‌های اقتصادی موضوع امکان صادرات برق تجدیدپذیرهاست؛ تقاضا برای تحقق این مساله سابقه طولانی دارد که تاکنون اراده انجام این کار وجود نداشت.

وی افزود: اکنون این ظرفیت ایجاد شده که می‌توان از آن بهره برد و باتوجه به اینکه در دو سال اخیر با ناترازی برق در تابستان مواجهیم، امکان صادرات برق در دیگر فصول فراهم است.

محرابیان با بیان اینکه از حدود ۷۵ هزار مگاوات تقاضای مصرف برق در اوج تابستان حدود  ۳۰ هزار مگاوات مربوط به وسایل سرمایشی است، گفت: با کسر این تقاضا در هشت ماه از سال امکان صادرات فراهم است.

وی افزود: طبق آیین نامه‌ای که اخیرا مصوب شده، درنظر گرفتیم که در هشت ماه سال امکان صادرات وجود داشته باشد که بخش خصوصی می‌تواند این موضوع را امکان پذیر کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه بخش تجدیدپذیر می‌تواند از طریق خطوط ارتباطی وزارت نیرو و یا ایجاد کریدور اختصاصی با هماهنگی مدیریت شبکه اقدام به صادرات برق کند، اظهار داشت در کشورهای اطراف امکان صادرات برق به صورت روزانه نیز فراهم است که می‌توان از این پتانسیل استفاده کرد. اخیرا دو و سه خط را افتتاح کردیم؛ یک خط برای پاکستان و یک خط بین ایران و ترکیه به بهره‌برداری رسیده که از طریق پست بک‌توبک تامین ۶۰۰ مگاوات برق را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه این خط می‌تواند عکس عمل کند، یعنی در زمان نیاز برق وارد کنیم، گفت: تجدیدپذیرها از طریق تابلوی سبز در طول چهار ماه برق را به بخش داخلی به فروش می‌رسانند و در هشت ماه دیگر سال امکان صادرات برق دارند.

وزیر نیرو در ادامه آب ژرف را منبعی ارزشمند برای تأمین آب دانست و گفت: مطالعات خوبی در این زمینه صورت گرفته و مطالعات در این زمینه به ویژه در سیستان و بلوچستان ادامه دارد.

وی افزود: مقرر شده ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال برای تأمین آب صنایع اصفهان از دریا تأمین شود که فاز اول آب برای تأمین ۷۰ میلیون مترمکعب به زودی به بهره برداری می‌رسد.

 

شرط استفاده از ابزار قانونی در موضوع حقابه هیرمند

محرابیان در خصوص حق آبه ایران از هیرمند گفت: معاهده ۱۳۵۱ یک معاهده بین‌المللی است و اجرای آن اختیاری نیست، ما به صورت مستمر اجرای آن را پیگیری می‌کنیم و اخیرا هم در سفر مسئولان طالبان به ایران، قول داده اند که به این معاهده پایبند باشند اما بهانه‌تراشی‌هایی می‌کنند که خشکسالی وجود دارد که امیدواریم با ادامه بارش‌ها، نسبت به تخصیص حق‌آبه ایران اقدام کنند؛ در غیراین صورت از ابزارهای قانونی و حقوقی استفاده خواهیم کرد.

 

منبع: جماران
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها