|

تنش آبی در ۲۰ شهر و ۲۱۳ روستای مازندران

مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران اعلام کرد: در ۲۰ شهر و ۲۱۳ روستای مازندران با تنش آبی روبه‌رو هستیم، تدبیر اصلی برای کنترل کم‌آبی را حفر ۲۰ حلقه چاه جدید در سطح استان اعلام کرد.

تنش آبی در ۲۰ شهر و ۲۱۳ روستای مازندران

به گزارش شبکه شرق،  مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران با بیان اینکه در ۲۰ شهر و ۲۱۳ روستای مازندران با تنش آبی روبه‌رو هستیم، تدبیر مدنظر برای کنترل کم‌آبی را حفر ۲۰ حلقه چاه جدید در سطح استان اعلام کرد.

بهزاد برارزاده مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران با اشاره به اینکه امسال مازندران با کاهش بارندگی‌ها و تنش‌های آبی فراوان روبه‌روست گفت: این تنش به دلیل تغییر اقلیم بوده و برای آبرسانی اجرای پروژه‌های زیادی را در شرق و غرب مازندران در دست اقدام داریم.

وی با بیان اینکه در تنکابن، منطقه نشتارود و در بازار محله و خرم‌آباد و شیرود و سنگرمال طرح های آبرسانی در حال اجراست تصریح کرد: بهسازی چاه‌ها در نشتارود را داریم و حفر چاه کمک می‌کند تا مشکلات تنش آبی این منطقه رفع شود. از مردم منطقه استدعا دارم در بحث تنش آبی امسال در حفر چاه و همینطور بهسازی چاه‌های موجود همکاری کنند.

برارزاده ادامه داد: "مازی بن" و "کترا" از روستاهایی هستند که تحت پوشش آب و فاضلاب بوده ولی برای اضافه کردن ظرفیت آبی نیاز به حفر چاه داریم. شرکت آب منطقه‌ای باید برای حفر چاه با رعایت ضوابط مجوز صادر کند و این حفر چاه مختص "مازی بن" و 4 روستای منطقه نیست بلکه زمانی که چاه حفر می‌شود همه مردم باید از این آب استفاده کنند و قطعاً از انحصاری کردن چاه برای یک روستا پرهیز می‌کنیم.  

وی خاطرنشان کرد: حفر چاه در کترا ملاک نیست و همه روستاها باید به یکدیگر کمک کنند. 

مدیرعامل آب و فاضلاب استان مازندران درباره تنش آبی امسال گفت: امسال از سال‌های خاص در مقوله کم آبی است و به دلیل کاهش بارندگی و بارش برف، رودخانه‌های استان فصلی کم آب شده‌اند و با کاهش سطح آب سفره زیرزمینی روبه‌رو هستیم و سطح آب چاه‌ها پایین رفته است. 20 شهر و 213 روستای مازندران با تنش آبی روبه‌رو هستند که در پیک مصرف 1700 لیتر بر ثانیه کاهش دبی برای ارائه خدمات داریم.  

وی افزود: در سال 1401 بهسازی چاه‌ها را داشتیم که سبب شد 920 لیتر بر ثانیه به ظرفیت چاه‌ها افزوده شود. برای عبور از بحران تنش آبی سال 1402 تلاش داریم بهسازی چاه‌ها را اجرا کنیم و در این خصوص حفر 20 حلقه چاه جدید در استان برنامه‌ریزی شده است.

وی بهسازی چشمه‌ها را از دیگر اقدامات در مازندران دانست و با تأکید بر اینکه 120 حلقه چاه داریم و با بازسازی آن‌ها 2 هزار و 400 لیتر بر ثانیه به ظرفیت منابع تأمین آب افزوده می‌شود بیان کرد: چاه‌های تحقیقاتی در حوزه آب منطقه‌ای در اختیار ما قرار می‌گیرد و چاه‌های کشاورزی در اختیارمان قرار گرفته و نیاز است دستگاه های کُلرزنی را برای چاه‌ها در نظر بگیریم.

مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران خرید دیزل برای زمان قطع برق و خرید پمپ و تعمیرات 1200 پمپ را از دیگر تدابیر لازم برای مقابله با بحران کم آبی عنوان کرد. تانکرهای را نیز برای آبرسانی به مناطق مختلف آماده کرده ایم و 17 تانکر به مناطق بالادست و در سراسر استان آبرسانی خواهند داشت.

 

 

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها