|

تماشای معماری اسلامی در مسجد آبی استانبول

تماشای معماری اسلامی در مسجد آبی استانبول

مسجد آبی استانبول از معروف‌ترین جاهای آن به‌شمار می‌رود. شهر استانبول از زیباترین و تاریخی‌ترین شهرهای ترکیه است که هرساله هزاران گردشگر از نقاط مختلف جهان به آن سفر می‌کنند. این شهر جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و همچنین غذاهای سنتی و خوشمزه زیادی دارد. یکی از تاریخی‌ترین مکان‌هایی که هرساله مورد بازدید هزاران گردشگر قرار می‌گیرد؛ مسجد آبی آن است.

برای دیدن این مسجد زیبا و سایر جاهای دیدنی، تنها کافیست؛ هتل سوئیس استانبول را که یکی از بهترین هتل‌های این شهر با بهترین امکانات رفاهی است انتخاب کنید. معمولاً بهترین تورها نیز این هتل را برای اقامت مسافرین خود انتخاب می‌کنند. در ادامه این مقاله به بیان اطلاعات کاملی در مورد این مسجد زیبا و تاریخی می‌پردازیم.

آشنایی با تاریخچه مسجد آبی استانبول

مسجد آبی استانبول که به آن مسجد سلطان احمد نیز می‌گویند یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین مکان‌های شهر استانبول است که قدمت آن به قرن 17 میلادی برمی‌گردد. ساخت این مسجد به دستور سلطان احمد و درست روبروی ایاصوفیه صورت گرفت.

هدف از ساخت این مسجد، عبادت مردم در آن بوده و سلطان احمد قصد داشته که مسجد او باشکوه‌تر از مسجد ایاصوفیه شود. با این حال با زهم این روزها مسجد ایاصوفیه به‌عنوان سازه ساخص در قلب استانبول شناخته می‌شود. ساخت این مکان حدود 7 سال طول کشیده و یک سال پس از به پایان رسیدن ساخت آن، سلطان احمد از دنیا رفته و در همین مکان به خاک سپرده شده است. معماری این مسجد در نگاه اول چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کرده و به همین دلیل، هرساله هزاران گردشگر از این بنای تاریخی بازدید می‌کنند.

بررسی معماری مسجد آبی استانبول

معماری این مسجد زیبا، تلفیقی از معماری اسلامی و بیزانسی به‌شمار می‌رود. ساخت این مسجد توسط معمار معروف صدفکار مهمت صورت گرفته و از مهمترین اجزای مسجد می‌توان به 5 گنبد اصلی، 8 گنبد فرعی و 6 مناره اشاره کرد. طراحی این مسجد خاص و هنرمندانه بوده و همانطور که گفتیم؛ ترکیبی از معماری اسلامی و بیزانسی را به نمایش می‌گذارد.

در واقع، به این دلیل، به این مکان مسجد آبی می‌گویند که کاشی‌های آن رنگ آبی دارد. بزرگ‌ترین گنبد این مکان در حدود 34 متر ارتفاع داشته و 4 گنید دیگر به حالت آبشار در اطراف این گنید قرار دارند. درون مسجد محرابی برای نماز وجود داشته و از دیگر قسمت‌های مسجد می‌توان به مدرسه دینی، بازار، آشپزخانه و کتابخانه اشاره کرد.

چگونه به مسجد آبی استانبول برویم؟

این مسجد زیبا در کنار تنگه بسفر قرار دارد و همچنین، روبروی مسجد ایاصوفیه واقع شده است. رفتن به این مکان بسیار ساده بوده و این مسجد در قسمت اروپایی شهر استانبول و در منطقه فاتح قرار دارد. انواع وسایل نقلیه مانند اتوبوس، مترو و... برای رفتن به این مکان در دسترس هستند. تنها کافیست بلیط کاغذی تهیه کرده و با کمترین قیمت به دیدن این مسجد بروید.

مسجد آبی استانبول در مرکز شهر واقع شده و مکان‌های تاریخی دیگری مانند کاخ توپکاپی، آب انبار باسیلیکا، موزه باستان شناسی، تنگه بسفر و میدان تکسیم نیز در نزدیکی آن واقع شده‌اند و به همین دلیل، شما به‌راحتی با رفتن به این مسجد می‌توانید از این مکان‌های تاریخی نیز بازدید کنید.

مطالب جالب درباره مسجد آبی استانبول

در بیشتر مسجد ها تنها دو یا چهار مناره وجود داشته، اما مسجد سلطان احمد دارای شش مناره است. درواقع، سلطان احمد به معمار دستور داده که اقدام به ساخت یک مناره طلایی کند؛ اما معمار به اشتباه تصور کرده که باید 6 مناره برای مسجد بسازد و بدین ترتیب این روزها 6 مناره در این مسجد مشاهده می‌شود. تنها یک مسجد دیگر در کل جهان دارای 6 مناره بوده که آن هم مسجدالحرام است.

به‌ دلیل وجود رنگ آبی و استفاده از کاشی‌های آبی فراوان در ساخت این بنا، همانطور که قبلاً گفتیم به آن مسجد آبی می‌گویند. البته بعضی نیز معتقدند که این مسجد در کنار تنگه بسفر واقع شده و به‌دلیل انعکاس آب تنگه، آن را مسجد آبی می‌نامند.

رزرو هتل با بهترین قیمت در فلای تودی

 

برای رزرو هتل با بهترین قیمت، می‌توانید از فلای تودی استفاده کنید. با استفاده از فلای تودی، می‌توانید به سادگی هتل‌های مختلف را با قیمت‌های متنوع مقایسه کنید و بهترین گزینه را با توجه به نیازهایتان و بودجه خود انتخاب کنید.

برای رزرو هتل در فلای تودی، کافیست به وبسایت یا اپلیکیشن فلای تودی مراجعه کرده و مقصد، تاریخ و تعداد اتاق‌های مورد نظرتان را وارد کنید. سپس فلای تودی لیستی از هتل‌های موجود در آن منطقه به همراه قیمت‌های آنها را نمایش خواهد داد. شما می‌توانید با مرور این لیست و مقایسه قیمت‌ها، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید و هتل را رزرو نمایید. همچنین، در فلای تودی اغلب پیشنهادات و تخفیف‌های ویژه برای هتل‌ها وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا با بهترین قیمت ممکن رزرو کنید.

 

سخن آخر

مسجد آبی استانبول از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین بناهای این شهر به‌شمار می‌رود که به دستور سلطان احمد ساخته شده است. این مسجد زیبا، 6 مناره داشته و بیشتر کاشی‌های آن آبی رنگ هستند. از نظر موقعیت مکان نیز روبروی مسجد معروف ایاصوفیه و در کنار تنگه بسفر واقع شده است. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات لازم در مورد این مسجد تاریخی را به دست آورده و در سفراستانبول از بازدید آن لذت ببرید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها