|

ترخیص کالا از گمرک در7مرحله آسان:راهنمای جامع برای ترخیص سریع و بدون دردسر

ترخیص کالا از گمرک در7مرحله آسان:راهنمای جامع برای ترخیص سریع و بدون دردسر

به نقل از سایت شرق نیوز؛ واردات و صادرات، بخش مهمی از فعالیت های تجاری و بین المللی کشور ها هستند. بسیاری از کالاها وارد کشور میشوند و بسیاری دیگر از کشور خارج میشوند؛ در این میان ترخیص کالا از گمرک نقش مهمی برای انجام تجارت بین المللی دارد. ترخیص کالا فرایندی است که تمامی وارد کنندگان و صادر کنندگان کالا باید آن را انجام دهند تا بتوانند سایر مراحل خروج و یا ورود کالا به کشور را تکمیل نمایند. ترخیص باید کاملا قانونی انجام شود درصورتی که ترخیصکار بخواهد از مراحل غیرقانونی، کالا را از گمرک ترخیص کند، مرتکب جرم شده و کالای مذکور به عنوان کالای قاچاق منظور گردیده و در صورت تکرار این مورد تا 3 مرتبه، ترخیص کار و صاحب کالا به عنوان قاچاقچی حرفه ای، مجرم شناخته می شود.

در این بخش قصد داریم تا به مراحل ترخیص کالا پرداخته و نحوه انجام آن را شرح دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

ترخیص کالا به چه معنا است؟

ترخیص کالا به معنی انجام فرآیند و اقداماتی است که مالک بار برای ترخیص کالاهای صادراتی و وارداتی خود از گمرک انجام می‌دهند و یا به عبارتی دیگر، به کلیه مراحل و فرایند هایی که برای خروج کالا از گمرک انجام می‌شود، ترخیص کالا می‌گویند.

ترخیص کالا فرآیندی الزامی برای ورود و یا خروج کالاها از کشور است و تمامی کالاها حتما باید از این مرحله گذر کنند.

طی این فرآیند، تمامی اسناد و مدارک لازم برای آزاد سازی کالا باید به صورت فیزیکی یا الکترونیکی تهیه گردد؛ همچنین هزینه هایی همچون مالیات، انبار داری ،حقوق گمرکی و سود بازرگانی، و .... باید به موقع پرداخت شوند.

ترخیص کالا معمولا توسط افراد و یا شرکت هایی انجام می‌شود که در این کار مهارت و سابقه چندین ساله داشته باشند. این شرکت ها به دلیل آگاهی از فوت و فن های ترخیص کالا، میتوانند کالای شما را در موعد مقرر از گمرک ترخیص کنند در نتیجه کالای شما در زمان مناسب به دست خریدار خواهد رسید و دیگر نیازی به پرداخت جریمه نخواهد بود.

Shape2

حتما تا کنون متوجه شده اید که ترخیص کالا مرحله ای حساس و پیچیده است بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که مراحل انجام آن را با دقت فراوان مطالعه نمایید.

ترخیص کالا از گمرک در 7 مرحله

به طور خلاصه مراحل ترخیص کالا را در 7 مرحله شرح داده ایم:

1-هنگامی که کالا وارد گمرک می‌شود، قبض انبار گمرکی به آن اختصاص داده می‌شود. قبض انبار گمرکی شامل اطلاعات مهم کالا است.

2-در گام بعدی اسناد و مدارکی که برای اظهار گمرک ضروری است، باید تهیه گردد.

این اسناد برای واردات قطعی شامل:

بارنامه، ترخیصیه، قبض انبار، فاکتور خرید، پکینگ لیست، مجوز ثبت سفارش، گواهی مبدا، بیمه نامه، گواهی بازرسی، اعلامیه تامین ارز، کارت بازرگانی و وکالتنامه رسمی به حق العملکار یا نماینده قانونی واردکننده

و برای صادرات قطعی شامل:

قبض انبار، فاکتور، پکینگ لیست، پروانه بهره برداری، مجوزهای مورد نیاز (گواهی بهداشت، استاندارد، قرنطینه نباتی، انرژی اتمی و ...)، تصویر کارت بازرگانی، وکالتنامه رسمی به حق العملکار یا نماینده قانونی صادرکننده.

3-در گام بعدی باید مشخصات کالا در سامانه EPL ثبت گردد و در نهایت کد 8 رقمی به نام شماره کوتاژ دریافت گردد.

4-در این مرحله، کالا مورد ارزیابی و کنترل قرار می‌گیرد. حال اگر کالا در مسیر سبز قرار گرفته باشد (درصورت عدم نیاز به مجوزات خاص و حقوق و و عوارض گمرکی) مستقیما وارد مرحله صدور مجوز بارگیری خواهد شد.

اگر کالا در مسیر زرد قرار بگیرد "ممکن" است نیاز به ارزیابی داشته باشد. بنابراین در حضور مسئول گمرک، بسته ها باز شده و از نظر تعداد و سایر مشخصات با اسناد مطابقت داده می‌شود.

اگر کالا در مسیر قرمز قرار بگیرد کالا "باید" مورد بررسی قرار بگیرد بسته ها به صورت کامل باز شده و مشخصات آن با اسناد ارائه شده تطبیق داده خواهد شد.

5- دریافت مجوزات مورد نیاز، ششمین مرحله از مراحل ترخیص کالا از گمرک است. این مجوزات بسته به نوع کالا باید اخذ گردند.

انواع مجوزات: مجوزات پزشکی، بهداشت، قرنطینه، مخابرات، استاندارد، جهاد کشاورزی، انرژی اتمی، راهداری، مالیات

6-در این مرحله باید حقوق و عوارض گمرکی که از سوی گمرک تعیین شده است؛ توسط بازرگان پرداخت گردد.

7- پس از پایان تشریفات گمرکی، گمرک مجوز بارگیری را صادر می‌نماید. در این مرحله کالا آماده خروج از گمرک است. در نهایت کالا مجددا در درب خروج، کنترل میگردد و بعد از تایید از سوی ارزیاب گمرک، خروج کالا بلامانع است.

جمع بندی

ترخیص کالا فرایندی است که مربوط به بازه ای از زمان می‌باشد که کالا وارد گمرک شده و باید مراحل آزاد سازی آن را انجام داد. بسیاری از کالاها برای ترخیص از گمرک، نیازمند اخذ مجوزات خاصی هستند که مدت زمان اخذ آن‌ها طولانی است و درصورتی که ترخیص کار تجربه و مهارت کافی برای این کار نداشته باشد؛ نمیتواند به بهترین نحو ممکن، کالا را ترخیص نماید. از طرفی صاحبان بار ترجیح میدهند که ترخیص کالایشان توسط شرکت های معتبر و قانونی انجام شود.

برای مطالعه بیشتر در خصوص ترخیص کالا و اطلاع از جزئیات آن، می‌توانید وارد سایت راهکار تجارت پایا شوید و از اطلاعات رایگانی که توسط ترخیص کار مجربی گردآوری شده است، بهره ببرید.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها