|

انواع کابل تلفنی مخابراتی

کابل تلفنی مخابراتی برای ارسال اطلاعات و سیگنال ها در سیستم های مخابراتی به کار می رود؛ وجود کابل های مخابراتی در حال حاضر به منظور ساده سازی ارسال داده و ارتباطات استفاده می شود. با توجه به گسترش ارتباطات آنلاین برای ارسال سیگنال های حساس اینترنت هم از این کابل ها بهره می گیرند.

انواع کابل تلفنی مخابراتی

 

کاربرد کابل های مخابراتی

مهم ترین وظیفه کابل های مخابراتی این است که سیگنال های مخابراتی را انتقال دهند. یک کابل مخابراتی این توانایی را دارد که بتواند سیگنال های تصویر، داده، صدا و ... را ارسال کند. در گذشته اولین کاربرد کابل های مخابراتی این است که پیام های شفاهی را انتقال دهند، اما پس از آن امواج صوتی و تصویری هم جزء وظایف و کابردهای آن ها شد تا امروزه که از آن ها در صنعت آنلاین بیشترین استفاده را می برند و از کابل های مخابراتی برای ارسال اطلاعات و داده های دریایی، زمینی و هوایی هم بهره می گیرند.

برندهای معتبر کابل های مخابراتی

سیم و کابل رویان

سیم و کابل پینو

سیم و کابل سیمیا

سیم و کابل خراسان نژادسیم و کابل البرز الکتریک لینکو

نکات هنگام خرید کابل مخابراتی

در خرید سیم و کابل به خصوص از نوع کابل مخابراتی باید به نوع کابل، سطح مقطع، جنس هادی، تعداد زوج، شیلد و کاربرد آن توجه کنید. در ادامه این موارد را توضیح دادیم.

انواع کابل تلفنی مخابراتی

زمینی

هوایی

براساس زوج

براساس سطح مقطع

براساس هادی

براساس کاربرد

براساس شیلد

کابل مخابراتی زمینی

کابل های مخابراتی زمینی همراه با روکشی به رنگ خاکستری ساخته می شود؛ چرا که دارای انعطاف بالایی می باشد. کابل های زمینی به نسبت کابل های هوایی از مقاومت کم تری برخوردار است. همین طور قطر زیادی دارند و برای تبادل مسافت های دور به کار می رود. همین طور کابل های مخابراتی زمینی از طول عمر زیادی برخوردارند و پس از مدتی برای این که آسیب نبینند با کابل های جدید عوض می شوند.

کابل مخابراتی هوایی

کابل مخابراتی هوایی از جمله کابل هایی هستند که بیشتر در تماس با شرایط آب و هوایی قرار می گیرد؛ بنابراین از غلاف بیرونی مقاوم تولید شده است. این کابل ها دارای رنگ مشکی بوده و با توجه به غلافی که دارد خیلی سخت خم می گردد.

انواع کابل تلفن با توجه به تعداد زوجی

کابل تلفنی مخابرات می تواند از تک زوج تا 200 زوج باشد. برای این که این زوج ها بررسی شوند از رنگ های فرعی و اصلی در آن ها استفاده می کنند. کابل های زوج به صورت 10 الی 200 زوج در بازار به فروش می رسند.

انواع کابل تلفنی مخابراتی بر اساس هادی

کابل های تلفنی مخابراتی با توجه به جنس هادی به دو گروه طبقه بندی می گردد که عبارتند از:

1) کابل تلفن آلومینیومی: این مدل کابل های هادی از آلومینیوم تولید می شود، این کابل ها دارای قابلیت سیگنال ضعیف تری به نسبت کابل های مسی هستند.

2) کابل تلفن مسی: این مدل کابل از جنس مس می باشد و با روکش های مختلفی وارد بازار می شود. کابل تلفن مسی می تواند به خوبی سیگنال ها را انتقال دهد.

انواع کابل تلفن بر اساس کاربرد

کابل های تلفنی مخابراتی با توجه کارکردی که دارند به انواع گوناگونی طبقه بندی می شوند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابل مسی مخابراتی ژله فیلد خاکی: این کابل ها BFC هستند که داخل خاک دفن می شود و در سایزهای 10 تا زوج های بیشتر ساخته می شود و می تواند در برابر ضربات فیزیکی دوام داشته باشد.
  • کابل مسی مخابراتی ژله فیلد کانالی: این کابل CFC است که در کانال های خاص قرار می گیرد و هادی آن ها از جنس مس و شیلد آن ها آلومینیومی می باشد.
  • کابل مسی مخابراتی مهاردار هوایی (SSC): این مدل کابل ها در جاهای دور افتاده و بیشتر به شکل هوایی و روی قسمت تیرهای مخابراتی به کار می رود.
  • کابل فیبر نوری تلفن: یکی از جدیدترین کابل های تلفنی مخابراتی، فیبر نوری است که با سرعت زیاد اطلاعات را منتقل می کند.

  • کابل تلفنی مسی: این مدل کابل ها دارای مغز مسی می باشد و به دو مدل هوایی و زمینی به کار می رود. کابل های مسی هوایی عموما داخل و بیرون ساختمان ها به کار می رود و از روکش پی وی سی تشکیل شده و انعطاف بیشتری دارند.
  • کابل زمینی: این کابل ها دارای روکش هایی از جنس HDPE پلی اتیلن می باشند و از رنگ مشکی برخوردارند. این کابل ها انعطاف کمتری دارند و معمولا بیشتر در فضای بیرونی ساختمان ها به کار می روند. این کابل ها در قطرهای مختلفی به فروش می رسند که از جمله آن ها می توان به 0.4، 0.5 و 0.6 اشاره کرد که تعداد زوج آن ها بین 2 تا 100 زوج می باشد.

انواع کابل تلفنی مخابراتی با توجه به سطح مقطع

کابل های تلفنی دارای سطح مقطع مختلفی می باشد. این کابل ها می توانند سطح هایی اعم از 0.4، 0.5، 0.6 و 0.8 باشند، زمانی که سطح مقطع بیشتر شود، قدرت انتقال سیگنال ها هم افزایش پیدا می کند، به همین دلیل اگر می خواهید از کابل های تلفن در زمان های طولانی تری استفاده کنید؛ باید سطح مقطع آن بیشتر باشد تا سیگنال ها به خوبی منتقل کنند. برای تهیه کابل های تلفنی به سطح مقطع اهمیت زیادی داده می شود.

انواع کابل تلفنی مخابراتی با توجه به شیلد

یکی دیگر از مواردی که در انواع کابل تلفنی اهمیت دارد، شیلدار بودن آن ها می باشد. کابل شیلدار، کابلی می باشد که مازاد روکش های معمولی روی لایه های اولیه سیم ها قرار داده می شود. کابل های تلفن با توجه به شیلد آن ها به دو دسته شیلدار و بدون شیلدار طبقه بندی می شود. بعضی از کابل های تلفن از شیلدهای بافته شده آلومینیومی برخوردار است و در فضاهایی که نویز آن ها بالاست به کار می رود. از طرفی بعضی دیگر از کابل های تلفن دارای شیلد نبوده و هزینه آن ها نیز مناسب تر می باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها