|

راهنمای خرید کل­­­­­اسور

کلاسور یکی از انواع لوازم التحریر است که بیشتر مورد استفاده دانش‌آموزان و دانشجویان است. کلاسورها دو نوع هستند؛ با دفتر و بدون دفتر. دفتر کلاسورها این امکان را فراهم می‌کنند تا بدون اینکه نیاز باشد همه کتاب‌های خود را حمل کنید از آن‌ها نوت‌برداری کرده و داخل دفتر کلاسور یادداشت کنید. این مقاله می‌تواند راهنمای خرید کلاسور باشد، پس آن را تا انتها بخوانید.

راهنمای خرید کل­­­­­اسور

 

کلاسور چیست؟

کلاسورها نوعی پوشه هستند که جنس آن‌ها از مقوای سخت و یا پلاستیک ساخته شده‌ است. دارای قفل بوده و می‌توان قفل آن‌ها را باز کرد و از داخل آن‌ها کاغذ برداشت و یا به آن‌ها کاغذ اضافه کرد. بعضی از کلاسورها دارای دفتر بوده و بعضی دیگر بدون دفتر هستند. خرید کلاسورها چه با کاغذ چه بدون کاغذ این مزیت را دارند تا به آن‌ها برگه اضافه یا کم کنید؛ البته دفتر کلاسورها یا کلاسورهای با کاغذ امکان نوت‌برداری و جزوه نویسی را نیز فراهم می‌کنند. بعضی از دفتر کلاسورها دارای جداکننده یا دیوایدر هم هستند. دیوایدر برای جدا کردن مباحث مختلف در دفاتر کلاسور کاربرد دارد.

چرا دانش آموزان و دانشجویان، کلاسور را به دفاتر معمولی ترجیح می‌دهند؟

امروزه خرید کلاسور و یا دفتر کلاسورها بیشتر از دفترهای معمولی است. از دفتر کلاسورها می‌توان سال‌های سال استفاده کرد به این صورت که بعد از اتمام کاغذ آن‌ها، می‌توان دوباره برای کلاسور کاغذ خرید و به آن اضافه کرد؛ اما دفترهای معمولی این امکان را ندارند و بعد از اتمام کاغذهای آن‌ها دور انداخته می‌شوند. یک تفاوت دیگر اینکه به دفترهای معمولی نمی‌توان کاغذ اضافه کرد اما دفتر کلاسورها این امکان را دارند. در کل دفترکلاسورها از هر لحاظ نسبت به دفترهای معمولی به صرفه‌تر هستند.

انواع کلاسور بر اساس سایز

کلاسورها جزء دسته لوازم تحریر به حساب می‌آیند و براساس سایز انواع مختلفی دارند. این موضوع بستگی به شما دارد که بخواهید چه سایزی را برای جزوه‌های خود انتخاب کنید. خرید کلاسور سایز کوچک، حمل و نقل راحت‌تری دارد و می‌توان آن را درون کیف جای داد.

کلاسور A3

برندهای مختلف کلاسورهایی با ابعاد مختلف تولید می‌کنند. کلاسورهای دو برند متفاوت قطعا در ابعاد کمی با هم اختلاف دارند اما این اختلاف آنقدر زیاد نیست. برای مثال ابعاد کلاسور A3 پاپکو،  44x36.3سانتی متر است. حمل و نقل این کلاسور به دلیل ابعاد بزرگ سخت است.

کلاسور A4

ابعاد کلاسور A4،  31.5x25.5 سانتی متر است، ابعاد کاغذهایی که برای این نوع کلاسورها مناسب هستند، معمولا از سایز کلاسور کوچک‌تر است.

کلاسور A5

ابعاد کلاسور A5،21x15  است؛ که نسبت به دو سایز قبلی کوچک‌تر و قابل حمل‌تر است.

2222222

انواع کلاسور بر اساس ساختار

همه کلاسورها دارای یک جلد ضخیم هستند و تنها تفاوت آن‌ها در ابعاد و تعداد حلقه است. بعضی مواقع رابطه‌ای بین ابعاد کلاسور و تعداد حلقه وجود دارد یعنی هر چه ابعاد کلاسور کوچک‌تر شود تعداد حلقه آن‌ها هم کمتر می‌شود.

کلاسور دو حلقه

کلاسور دو حلقه به کلاسورهایی گفته می‌شود که دارای دوقفل در وسط هستند. امکان باز کردن این قفل‌ها وجود دارد و می‌توان به آن‌ها کاغذ اضافه کرد.

کلاسور سه حلقه

این دفترکلاسورها در ابعاد مختلف تولید می‌شوند، دفتر کلاسورهای بزرگ و کوچک که به اندازه یک دفترچه یادداشت هستند و برای یادداشت نکات کاربرد دارند. خرید کلاسورهای دو، سه و چهار حلقه بستگی به کاربرد آن دارد.

کلاسور چهار حلقه

این کلاسورها دارای 4 حلقه می‌باشند و در ابعاد مختلف برای نوت‌برداری و یادداشت نکات تولید می‌شوند.

کلاسور شش حلقه

کلاسور 6 حلقه یکی از انواع کلاسور است که خیلی پرکاربرد بوده و معمولا برای نوشتن جزوات و نوت‌برداری بیشتر توسط دانش‌آموزان و دانشجویان خریداری می‌شود.

کلاسور بیست حلقه

کلاسور 20 حلقه هم طرفداران بسیاری دارد؛ 20 حلقه این امکان را فراهم می‌کند تا کاغذ اضافه یا کم شود. ابعاد این کلاسور 17x23 سانتی متر است و برای جزوه نویسی توسط دانشجویان کاربرد دارد.

کلاسور بیست و شش حلقه

خرید کلاسور 26 حلقه به نسبت 20 حلقه و 6 حلقه بیشتر است. ابعاد آن حدودا 21x 28 سانتی متر بوده و از نظر سایز کمی از A4 کوچک‌تر است. برای خرید یدک کلاسور آن جای نگرانی نیست و به راحتی می‌توان در بازار پیدا و خریداری کرد.

3333333333

انواع کلاسور بر اساس جنس و طرح جلد

امروزه کلاسورها از نظر جنس و طرح جلد تنوع بسیاری دارند و هر برند در تلاش است تا این محصول پر طرفدار را با طرح جلدهای متفاوت تولید کند تا تمام سلیقه‌ها را پوشش دهد. کلاسورها از نظر جنس جلد به سه دسته تقسیم می‌شوند.

کلاسور جلد مقوایی

جلد این کلاسورها از جنس مقوای سخت و غیر قابل انعطاف است. بعد از آنکه طرح چاپی را روی آن قرار دادند رویه طرح را سلفون مات یا براق می‌کشند تا دوام طرح بیشتر شود. این نوع کلاسور نسبت به نمونه‌های دیگر دوام کمتری دارد؛ اما در صورت کثیف شدن به خاطر رویه محافظی که دارد امکان تمیز کردن آن وجود دارد.

کلاسور جلد پلاستیکی

جلد پلاستیکی این کلاسور قابل انعطاف تر از جلد مقوایی و دوام آن بیشتر است. معمولا در این نوع کلاسورها اگر قرار است که محتویات داخل کلاسور بایگانی شود، می‌توان عنوانی را در قسمت عطف نوشت. جلد پلاستیکی این کلاسور این امکان را فراهم می‌کند تا در صورت کثیف شدن بتوانید به کمک دستمال مرطوب آثار کثیفی را برطرف کنید.

کلاسور جلد پارچه‌ای

جلد این نوع کلاسور شباهت زیادی به کلاسور مقوایی دارد. تفاوت کلاسور پارچه‌ای با مقوایی در این است که به جای طرح چاپی روی مقوای سخت را پارچه می‌کشند.

کلاسور را بر اساس نیازمان انتخاب کنیم

هدف شما از خرید کلاسور چیست؟ در هنگام خرید نیاز خود را در نظر بگیرید. اگر دانشجو هستید و قصد جزوه نویسی دارید و می‌خواهید همه جزوات خود را از یک درس یا از چند درس یکجا داشته باشید، دفتر کلاسور می‌تواند برای شما کاربردی باشد؛ حتی می‌توانید با دیوایدر جزوات را از هم تفکیک کنید تا پیدا کردن آن‌ها راحت‌تر باشد.

دفتر کلاسور به نسبت دفاتر معمولی برای دانشجویان و دانش‌آموزان پرکاربرد‌تر است. در نظر داشته باشید امروزه دفتر کلاسورها هم مانند پلنر ها توانسته‌اند نسبت به گذشته در میان محصلان طرفداران بیشتری پیدا کنند، زیرا نسبت به نمونه‌های دیگر خرید آن به صرفه‌تر است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها