|

آیا زن بعد از طلاق می تواند ادعای مهریه کند؟【سال1403】

آیا زن بعد از طلاق می تواند ادعای مهریه کند؟【سال1403】

مهریه پس از طلاق، یک موضوع حساس و پیچیده است که در حقوق مدنی و خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد. مهریه نقش بسیار مهمی در ازدواج دارد و برای پرداخت آن توسط مرد و مطالبه توسط زوجه، شرایط گوناگونی وجود دارد. ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که آیا زن بعد از طلاق می تواند ادعای مهریه کند؟ مجله وکیل تو (vakileto.net) در این مقاله پاسخ بهترین وکیل در کرج را به سوال ذکر شده، در اختیار شما عزیزان قرار داده است. همچنین به نکات مهمی پیرامون مهریه و نقش آن بین زوجین، پرداخته است. از شما ممنون می شویم که تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

نکات مهم درباره مهریه

مهریه نوعی حقوق مالی است که به موجب عقد، به زن تعلق می گیرد و پرداخت آن بر عهده مرد می باشد. از لحظه وقوع نکاح، زن می تواند تمام مهریه تعیین شده را مطالبه کند ولی معمولا این مطالبه در شرایطی که مشکلی میان زن و شوهر وجود ندارد، پیش نمی آید. در واقع در اکثر اوقات در صورتی که زن توسط بهترین وکیل طلاق در کرج دادخواست طلاق خود را ثبت می کند، به دنبال آن نیز در صدد دریافت مهریه بر می آید.

 

مهریه باید به گونه ای باشد که شخص بتواند آن را تملک نماید و دارای ارزش مالی باشد. همچنین چیزی که به عنوان مهریه در سند ازدواج مطرح می شود باید از دارایی های زوج بوده و متعلق به فرد دیگری نباشد. مهریه می بایستی معین و مشخص باشد یعنی از لحاظ تعداد، نوع، جنس و... به طور واضح در سند ازدواج تعیین شود.

مهریه می تواند بر اساس توانایی مرد برای پرداخت آن، به دو صورت عند المطالبه و عند الاستطاعه تعیین گردد. گاهی برخی از افراد به صورت ترکیبی از این دو روش، مهریه خود را تعیین می کنند؛ یعنی مقداری از مهریه را به صورت عندالمطالبه و مقدار دیگری را به صورت عندالاستطاعه ثبت می کنند. اگر چه در هر صورت مرد، ملزم به پرداخت مهریه است مگر این که زن، مهریه خود را ببخشد.

مهریه عندالمطالبه به این معنی است که زن در هر زمانی که بخواهد آن را مطالبه می کند. حتی در صورتی که مرد توانایی پرداخت آن را نداشته باشد، زن از طریق مراجع قانونی برای مطالبه آن اقدام می کند و مرد ملزم به پرداخت آن می باشد. مهریه عندالاستطاعه به این صورت است که هر گاه مرد توانایی پرداخت آن را داشته باشد ملزم به پرداخت مهریه است. در واقع زن در هنگام مطالبه مهریه، باید استطاعت مرد را اثبات کند تا مراجع قانونی آن را پیگیری کنند.

نکات مهم درباره مهریه

 

مهریه در ازدواج چه نقشی دارد؟

 

ممکن است که این مسأله ذهن برخی از افراد را به خود معطوف کند که مهریه چه نقشی در ازدواج دارد. ما سعی کرده ایم که در این قسمت از مقاله به این موضوع بپردازیم. به طور کلی، مهریه یکی از عناصر مهم و حیاتی در ازدواج است که نقش مهمی در حفظ ارتباط زناشویی و ایجاد اعتماد بین زن و شوهر دارد.

 

در بسیاری از موارد، مهریه مانعی برای فروپاشی بنیان خانواده است. گاهی اوقات زوجین ممکن است که به دلیل وجود اختلافات، تصمیم ناگهانی و هیجانی بگیرند. اگر مهریه نباشد و طلاق به آسانی صورت بگیرد ممکن است که زوجین پس از طلاق با فروکش شدن هیجان خود پشیمان شوند. مهریه می تواند باعث شود که زن و مرد قبل از طلاق بیشتر فکر کرده و تصمیم هیجانی نگیرند.

 

مهریه را می توان به عنوان تعهد و احترام نسبت به زن، تلقی نمود. همچنین باعث می شود که زن بیشتر به همسر خود اعتماد کرده و بداند که او تنها برای هوس و لذت ازدواج نمی کند بلکه به طور جدی قصد زندگی کردن دارد. گاهی نیز مهریه می تواند به عنوان حق طلاق برای زن در نظر گرفته بشود. به این صورت که زن در ازای بخشیدن مهریه خود، می تواند طلاق بگیرد.

 

مهریه دارای جایگاه مهمی در زندگی زن و مرد است و نوعی حمایت مالی برای زن در نظر گرفته می شود. در واقع ممکن است به عنوان یک منبع اعتماد و امنیت برای زن در آینده دیده شود و او را از نظر مالی مطمئن کند. در واقع مهریه می تواند تعهد و مسئولیت مرد را نسبت به خانواده و توانایی مالی او برای تأمین نیازهای زن و خانواده‌اش در آینده را تضمین کند.

 

دریافت مهریه بعد از ثبت طلاق

 

حق دریافت مهریه، به گونه ای است که حتی در صورت فوت شوهر، زن می تواند برای دریافت مهریه خود اقدام کند. بنابراین زن پس از ثبت طلاق نیز می تواند مهریه خود را مطالبه کند چرا که جزو حقوق او محسوب می شود. اگرچه این مورد ممکن است بر اساس شرایط خاص تغییر کرده و زن نتواند مهریه خود را به راحتی مطالبه کند.

 

بخشش مهریه مهم ترین عاملی است که مطالبه مهریه را دچار تغییر می کند. مهریه می تواند به صورت لفظی بخشیده شود که رسمیت قانونی نداشته و زن پس از طلاق نیز می تواند آن را مطالبه کند. اما گاهی اوقات بخشش مهریه به صورت رسمی در آمده و ثبت می شود که در این صورت موجب تغییر امکان دریافت مهریه پس از طلاق می شود و در واقع زن دیگر نمی تواند مهریه خود را مطالبه کند.

دریافت مهریه بعد از ثبت طلاق

 

کلام آخر

 

ما سعی کردیم که در این مقاله درباره این موضوع که مهریه چگونه است برای شما مطالبی را ارائه کنیم. بر خلاف تصور برخی از افراد، مهریه در تداوم زندگی زناشویی نقش مهمی دارد و نوعی مانع برای فروپاشی زندگی به شمار می رود. گاهی اوقات مطالبه و پرداخت مهریه موکول می شود به بعد از ثبت طلاق که در این مقاله شرایط وقوع آن را برای شما توضیح دادیم.

 

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارید و یا این که به دنبال بهترین وکلا برای انجام خدمات حقوقی خود هستید، پیشنهاد می کنیم که به سایت وکیل تو (vakileto.net) مراجعه کنید. همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال، انتقاد و پیشنهاد می توانید از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها