|

اگر چمدانمان در پرواز خراب شد چه کار کنیم؟

بی‌تردید خراب شدن و از آن بدتر گم شدن چمدان در پرواز یک کابوس ناخوشایند برای هر مسافری است و کمتر کسی است که بخواهد در زمان خرید بلیط هواپیما به این موضوع فکر کند. به دلیل شرایط بارگیری چمدان‌ها در هنگام پرواز خراب شدن و آسیب دیدن چمدان‌ها مسئله رایجی نیست؛ اما احتمال وقوع آن نیز همواره وجود دارد؛ بنابراین اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که هر از چند گاهی به سفر هوایی می‌روید بهتر است بدانید که در صورت خراب شدن چمدان در پرواز چه‌کاری از دست شما برمی‌آید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سؤال و سؤالات مشابه آن پاسخ دهیم.

اگر چمدانمان در پرواز خراب شد چه کار کنیم؟

اولین قدم: وارسی وضعیت چمدان

 

وقتی به سفر هوایی می‌روید قبل از هر چیز باید در نظر داشته باشید که بعد از اتمام پرواز و درزمانی که قصد دارید تا چمدان‌های خود را از قسمت بار تحویل بگیرید لازم است تا به‌طور اجمالی وضعیت چمدان ازنظر سالم بودن چرخ‌ها، دسته و بدنه آن را موردبررسی قرار دهید تا اطمینان پیدا کنید که چمدان خراب نشده است و این کاری است که اغلب مسافران در زمان حضور در فرودگاه از آن غافل می‌شوند.

بسیاری از مسافران در ترک فرودگاه عجله به خرج می‌دهند و تازه بعد از گذشت چندین ساعت از خروج از فرودگاه متوجه خرابی چمدانشان می‌شوند. اطلاع از خرابی چمدان در همان لحظه اول به مسافر این اطمینان را می‌دهد که خرابی چمدان در جریان بارگیری چمدان‌ها در پرواز اتفاق افتاده است و نه در موقعیت‌های دیگر. بعلاوه اعلام سریع خرابی چمدان به روند رسیدگی به خسارت وارد آمده کمک می‌کند؛ زیرا معمولاً مسافران زمان کوتاهی را فرصت دارند تا خرابی چمدانشان را گزارش دهند. یادتان باشد که حتماً از وضعیت چمدان و مورد آسیب دیده عکس بگیرید.

 

گزارش خرابی چمدان

بعدازآنکه مطمئن شدید که چمدانتان در پرواز آسیب دیده است اولین اقدامی که باید انجام دهید اعلام گزارش خرابی و آسیب چمدان به ایرلاین یا شرکت هواپیمایی مربوطه است. برای این کار لازم است به نمایندگی ایرلاینی که در زمان خرید بلیط هواپیما برای پرواز آن را انتخاب کرده‌اید بروید.

در فرودگاه‌های کوچک‌تر معمولاً برای این کار به قسمت بار یا جامه‌دان مراجعه می‌کنند. در آنجا لازم است تا ضمن اعلام خرابی چمدان فرم مربوط به درخواست غرامت را تکمیل کنید. معمولاً در این فرم لازم است تا درباره خرابی قسمت‌های مختلف چمدان و یا فقدان وسایل درون چمدان با جزئیات توضیح دهید. بعدازآن طی چند روز ایرلاین موضوع را رسیدگی کند و هماهنگی جهت جبران خسارت را از طریق راه‌های ارتباطی که اعلام کرده‌اید نظیر ایمیل یا شماره تماس به شما اطلاع دهد.

 

دریافت غرامت برای خرابی چمدان در پرواز

درباره نحوه پرداخت غرامت چمدانی که در طول پرواز خراب شده است باید گفت همه‌چیز به قوانین ایرلاین مربوط می‌شود. برخی ایرلاین‌ها تنها مسئولیت بعضی از آسیب‌ها را بر عهده می‌گیرند و موارد جزئی‌تر را خسارات ناچیز و غیرقابل‌پیگیری می‌دانند. در مقابل برخی دیگر برای جبران خرابی چمدان مسئولیت بیشتری می‌پذیرند و اینجا است که اهمیت انتخاب ایرلاین‌های معتبر و سرشناس در زمان خرید بلیط هواپیما را می‌توان درک کرد.

معمولاً ایرلاین‌های مسئول برای جبران آسیب‌هایی که به چرخ‌ها و بدنه چمدان وارد شده است مسافران را به مراکز تعمیر چمدان می‌فرستند تا مسافر بتواند به‌طور رایگان چمدان را تعمیر کند. اگر آسیب جدی‌تر باشد آن‌وقت شرکت از مسافر درخواست می‌کند تا با مراجعه به یکی از مراکز فروش چمدان که با شرکت قرارداد دارد، به‌طور رایگان چمدان جدیدی خریداری کنند. برخی از ایرلاین‌ها نیز با ارائه تخفیف در خرید بلیط هواپیما برای پرواز بعدی تلاش می‌کنند تا این خسارت را جبران کنند.

Capture3

نکات ضروری درباره خراب شدن چمدان در پرواز

وقتی قرار است با پرواز سفر کنید دیگر فرقی ندارد که با بلیط چارتر سفر می‌کنید یا بلیط‌های معمولی درهرحال بهتر است در نظر داشته باشید که همیشه درصدی از احتمال وجود دارد که چمدان شما آسیب ببیند بنابراین لازم است برخی نکات را همواره در نظر داشته باشید.

یکی از نکاتی که باید در نظر گرفت گرفتن یک عکس از وضعیت ظاهری چمدان پیش از تحویل بار به مسئولان فرودگاه است. این کار به این منظور انجام می‌شود تا در صورت خرابی چمدان در زمان تکمیل فرم درخواست غرامت بتوانید تصویر چمدان بدون خسارت را ضمیمه کنید تا مورد خسارت به‌راحتی قابل‌شناسایی باشد.

علاوه بر آن در نظر داشته باشید که خرید یک کاور برای چمدان هزینه چندانی ندارد اما با استفاده از آن می‌توانید از آسیب‌دیدگی‌های جزئی به چمدان مانند خط و خش بر روی بدنه چمدان جلوگیری کنید.

 

در صورت گم شدن چمدان در پرواز چه کنیم؟

آسیب به بار و بنه مسافران در پرواز تنها به آسیب‌دیدگی‌های چمدان محدود نمی‌شود بلکه فقدان وسایل داخل چمدان و یا گم شدن کل چمدان را هم در برمی‌گیرد. موضوع گم شدن چمدان در پرواز حتی از آسیب به چمدان جدی‌تر است و پیگیری آن نیز دشوار است. درصورتی‌که چمدانتان در پرواز گم شد لازم است تا با مراجعه به کانتر مربوط به شرکت هواپیمایی مربوطه این موضوع را به‌صورت کتبی گزارش دهید. هرقدر توصیف چمدان و وسایل داخل آن اطلاعات دقیق‌تر و جزئی‌تری ارائه دهید بهتر است.

بعدازآن باید منتظر بمانید تا ایرلاین مربوطه موضوع را پیگیری کند. درنهایت بعد از چند روز چنانچه ایرلاین قادر به پیدا کردن چمدان نباشد بر اساس قوانینی که رد این زمینه دارد تلاش می‌کند تا برای جبران خسارت مبلغی را تعیین کند. در اغلب موارد این مبلغ تنها به‌صورت ارائه تخفیف در پروازهای بعدی است.

Capture

 

 

کلام آخر

هرچند گم شدن یا خرابی چمدان در پرواز جزو اتفاقات شایع در سفرهای هوایی نیست اما ازآنجاکه همیشه احتمال رخ دادن این اتفاق ناخوشایند وجود دارد بهتر است مسافران هوایی درباره نحوه دریافت غرامت برای خرابی چمدان یا پیگیری پیدا شدن چمدان گم شده اطلاعاتی داشته باشند. در این مطلب ضمن توضیح درباره فرایند طرح شکایت به شرکت هواپیمایی برخی نکات جهت پیشگیری از این موضوع نیز پرداختیم که امیدواریم خواندن این مطلب به مسافرانی که با بلیط هواپیما سفر می‌کنند کمک کند تا تجربه سفر هوایی خود را بهبود ببخشند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها