|

انواع حساب تفصیلی در حسابداری

انواع حساب تفصیلی در حسابداری چه هستند و چه کاربردی دارند؟ گروه بندی حساب های تفصیلی به چه صورت است؟ تفاوت حساب معین و تفصیلی در چیست؟ اینها سوالاتی هستند که در مورد حساب تفصیلی پرسیده می شوند که در این مطلب به آنها خواهیم پرداخت. این حساب در مقایسه با حساب معین می تواند اطلاعاتی بیشتری را در اختیار استفاده کننده قرار دهد. در واقع هنگامی که اطلاعات مالی حساب معین کافی نباشند از حساب تفصیلی استفاده می شود.

انواع حساب تفصیلی در حسابداری

 

در راستای درک درست تعاریف حسابداری مانند حساب تفصیلی، می توان از انواع آموزش حسابداری بدین منظور استفاده کرد. در یک آموزش جامع تعریف اصطلاحات مربوط به حسابداری با جزییات بهتری آمده است. آکادمی آگاه حساب پکیج ها و دوره هایی را در این زمینه ارائه کرده است که می توانند به شما در درک بهتر حسابداری کمک کنند. دوره ها بر حسب نیاز بازار کار تدوین و ارائه شده اند و در برخی آموزش ها، امکان مراجعه حضوری به آموزشگاه نیز وجود دارد. در ادامه تعریف دقیقی از حساب تفصیلی ارائه خواهیم کرد که بیشتر با این اصطلاح حسابداری و تخصصی آشنا شوید.

حساب تفصیلی در حسابداری چیست؟

قبل از آشنایی با انواع حساب تفصیلی باید با تعریف دقیقی از آن آشنا شویم. این حساب در واقع زیر گروه حساب های معین می باشد. تفصیل در لغت به معنی شرح و توصیف است و نشان می دهد که این نوع حساب به عنوان توضیحی برای حساب های معین کاربرد دارد؛ بنابراین در این حساب اطلاعات با جزییات بیشتری گنجانده می شوند. در هر شرکت اطلاعات زیادی باید در مورد خریدار، فروشنده، پرسنل و حساب های بانکی ثبت شود. این اطلاعات در دسته بندی حساب های تفصیلی دسته بندی خواهند شد.

انواع حساب تفصیلی در حسابداری نیز به همین موضوع اشاره دارند. هدف از دسته بندی ریز اطلاعات، تصمیم گیری بهتر مدیران در راستای بهبود عملکرد شرکت است. در توصیف حساب های معین می توان از انواع حساب تفصیلی با توجه به نوع فعالیت مورد نظر استفاده کرد.

انواع حساب تفصیلی در حسابداری کدامند؟

حساب های تفصیلی در بردارنده ریز اطلاعات هستند و باید در نرم افزار حسابداری ثبت شوند. به همین دلیل دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

حساب تفصیلی در حسابداری به صورت چند سطحی

یکی از انواع حساب تفصیلی در حسابداری، چند سطحی است. در این نوع حساب اشاره به زیر گروه جزئی تری می شود و به صورت دقیق تر اطلاعات دسته بندی می شوند. اگر حساب تفصیلی به صورت مجزا به منظور ارائه اطلاعات کالا و خدمات کافی نباشد باید از حساب های تفصیلی چند سطحی استفاده شود.

برای درک بهتر حساب تفصیلی چند سطحی بهتر است یک مثال ذکر شود. اگر در یک گروه مواردی مانند کلیه وجوه نقدی، حساب معین بانک، حساب تفصیلی بانک و تمامی دارایی های جاری موجود باشند و در مقابل در بانک دو حساب جاری و یک پس انداز باشد، حساب های جاری در سطح 2 قرار دارند؛ اما حساب های جاری و پس اندازه در سطح 1 دسته بندی می شوند.

حساب تفصیلی در حسابداری به صورت شناور

با توجه به اهمیت ذکر انواع حساب تفصیلی در حسابداری، به حساب شناور نیز اشاره خواهیم کرد. ارتباط حساب تفصیلی شناور با حساب معین همانطور که از نامش مشخص است به صورت شناور می باشد و به همین دلیل به این اسم نام گذاری شده است. یک حساب تفصیلی شناور می تواند به صورت همزمان با حساب های معین در ارتباط باشد.

به عنوان مثال کسی می تواند به صورت همزمان خریدار و فروشنده شرکت باشد. در صورتی که وی را به صورت شناور تعریف کنیم امکان ایجاد ارتباط بین او و حساب های معین وجود دارد و این حساب ها باید پرداختنی و دریافتنی باشند.

تفاوت حساب تفصیلی در حسابداری با حساب معین

به منظور آشنایی با تفاوت بین حساب تفصیلی در حسابداری با حساب معین باید تعریف این دو را بدانیم. در حسابداری از حساب معین برای روشن شدن شرح مربوط به حساب کل و همچنین جزییات کلی استفاده می شود. با استفاده از حساب معین به کمپانی ها یا سازمان ها می توان در مورد امور مالی گزارش داد. این حساب برای حساب های کل باید ایجاد شود تا روند حسابداری به درستی انجام شود و در واقع می توان به آن شرح حساب کل گفت.

در مورد حساب تفصیلی نیز در بالا توضیحاتی داده شد که بیشتر مربوط به بیان جزییات و اطلاعات ریزی است که در حساب معین به آن اشاره نشده است. این حساب زیر گروه حساب معین محسوب می شود. در گروه بندی و دسته بندی حساب های تفصیلی، از حساب چند سطحی و شناور استفاده می شود که هر کدام کارایی خاص خود را دارند.

گروه بندی حساب های تفصیلی

آنچه که با عنوان گروه بندی حساب های تفصیلی از آن نام برده می شود درواقع همان انواع حساب های تفصیلی است که به گونه ای دیگر بیان می شود. در بالا نیز به این موضوع اشاره شد که حساب تفصیلی دارای دو نوع چند سطحی و شناور است که هر کدام به عنوان زیر مجموعه حساب معین، به نحوی با آن در ارتباط هستند.

از این رو هر گاه نامی از گروه بندی حساب های معین آورده شد باید بدانید منظور از آن انواع حساب تفصیلی است. این اصطلاح گاهی به عنوان جایگزین استفاده می شود و در صورت تسلط روی واژه های حسابداری می توانید مفهوم آن را به سادگی درک کنید.

گروه بندی حساب های تفصیلی

در انواع حساب تفصیلی در حسابداری تنها دو گروه را مشاهده می کنیم. این دو گروه هر کدام دارای تعریف مشخصی هستند که در بالا به آن اشاره شد. برای درج اطلاعات در نرم افزارهای حسابداری باید با این گروه بندی آشنا باشید.

کلام آخر

در حسابداری از انواع حساب مانند حساب کل، حساب تفصیلی، حساب معین و ... استفاده می شود. در این مطلب به انواع حساب تفصیلی در حسابداری اشاره شد. با وجود تعریف دقیق انواع حساب تفصیلی مانند چند سطحی و شناور می توان درک بهتری از آنها داشت. امروزه آموزش حسابداری از طریق آموزشگاه ها به صورت آنلاین و حضوری انجام می شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها