|

ساندویچ پانل انقلابی در عایق بندی و صرفه جویی انرژی

با پیشرفت جوامع بشری ، تکنولوژی در صنعت ساخت و ساز هم وارد شده است ، حاصل آن تولید مصالح ساختمانی مدرن و به کارگیری آن در ساخت و ساز است یکی از این مصالح که امروزه بسیار مورد استفاده است ساندویچ پانل(Sandwich Panel) نام دارد؛ در ادامه به بررسی پانل می‌پردازیم و همچنین دلیل محبوبیت آن را در صنعت ساخت و ساز بیان خواهیم کرد.

ساندویچ پانل انقلابی در عایق بندی و صرفه جویی انرژی

ساختار ساندویچ پانل

متشکل از دولایه ورق (گالوانیزه، آلوزینک، آلومینیوم) به همراه هسته(عایق میانی) است ، همانند یک ساندویچ عایق میانی تحت حفاظت دولایه ورق است که توسط چسب به هسته چسبانده شده؛ جنس هسته میانی پانل ممکن است متفاوت باشد و با توجه به نیاز سازه، ساختمان و... تهیه شود.

خواص ساندویچ پانل

صرفه جویی در انرژی مصرفی ، عایق عالی در برابر گرما و سرما ، عایق صدا ، ضد زلزله(به دلیل سبک بودن) ، مقاوم در برابر وزن سنگین ، ساخت سریع و نصب آسان و هزاران خواص دیگر از دلایل استفاده پانل ساندویچی در ساخت و ساز است.

عایق عالی

به دلیل استفاده از فوم عایق در هسته پانل مقاومت بسیار بالایی را از این مصالح مدرن شاهد هستیم ، در مقابل سرما، گرما و شرایط جوی مختلف شرایط خود را به خوبی حفظ میکند و در برابر مصالح سنتی کیفیت بهتری را ارائه میدهد، علاوه بر داشتن عایق خوب در برابر نزولات جوی مقاومت بالایی را دارد.

صرفه جویی در انرژی

داشتن عایق خوب با توجه به نیاز سازه و شرایط جغرافیایی منطقه از دلایل اصلی محبوبیت پنل های ساندویچی است ، با پیشرفت تکنولوژی روز به روز ارزش مواد سوختی و انرژی های موجود (گاز،نفت،برق) بیشتر و بیشتر می‌شود؛ خوشبختانه مسائله کم بود انرژی با استفاده از ساندویچ‌پانل قابل حل شدن است.

سقف ساندویچ پانل

ساندویچ پانل در نوع سقف با داشتن قابلیت نصب پنل خورشیدی بر روی سقف مانند ساختمان، سوله و... برای بهینه سازی انرژی استفاده می‌شود تا برق مورد نیاز برای روشنایی و موارد جزئی به واسطه این پنل‌ها تامین شود.

سبک و مقاوم

ساختار پانل ها به طوری است که در برابر وزن بالا مقاومت عالی دارد همچنین به دلیل این که سازه نهایی بسیار سبک است در حین زلزله نیازی به نگرانی نیست. مقاومت یک سازه ساخته شده با پانل به دو عامل اصلی بستگی دارد: 1-کیفیت ساندویچ پانل 2-زیر سازی ساندویچ پانل

مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی قدیمی

استفاده از مصالح سنتی یا قدیمی مانند گچ، سیمان، آجر و... علاوه بر داشتن قیمت بسیار بالا برای ساخت و ساز به دلیل داشتن فرآیند سخت در تولید مقرون به صرفه نمی‌باشد به علاوه آلودگی که ناشی از تولید این مصالح ایجاد می‌شود بسیار زیاد است و کره زمین یا محیط زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار میدهد، به همین دلیل بسیاری از دانشمندان و مهندسان ساخت و ساز ساندویچ پانل را دوست دارد محیط زیست می‌دانند.

 پانل بر خلاف دیگر مصالح روند تولید بسیار سریع تر و میزان آلودگی و انرژی استفاده شده در مراحل تولید کمتر است.

انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل پس از تولید

سقفی و دیواری دو اصطلاحی است که برای پنل استفاده می‌شود شکل ظاهری ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی با یک دیگر متفاوت است اما هسته میانی آن از نظر جنس یکسان(ضخامت ممکنه متفاوت باشد.) است.

انواع فوم و ورق

فوم به همراه ورق پوششی ساندویچ پانل دو جز جدا نشدنی در پنل است این دو جز از انواع مختلف تشکیل شده است.

فوم

هسته یا فوم میانی دارای کیفیت و مدل متفاوت است فوم های پرکاربرد که در پنل ساندویچ استفاده می‌شود شامل موارد زیر است:

  • اکس پی اس
  • پلی اورتان
  • پشم سنگ
  • پلی استایرن

فوم عایق هسته پانل با توجه به نیاز شما دارای ضخامت متغیر است این ضخامت در نوع دیواری بین 2 سانتی متر تا 20 سانتی متر است و در نوع سقفی بین 2 سانتی متر تا 10 سانتی متر می‌باشد.

ورق پوششی

استفاده از ورق هایی برای محافظت از هسته پانل که شامل 3 مدل  است که به ترتیب محبوبیت عبارتند از:

  1. گالوانیزه
  2. آلوزینک
  3. آلومینیوم

این ورق پوشش پانل ممکن است ضخامت متغیر داشته باشد (0.4 و 0.5) همچنین رنگ بندی ورق ساندویچ پانل می‌تواند متغیر باشد که به رال رنگی پانل معروف است.

انواع کاربری

به طور کلی ساندویچ پنل از نظر کاربرد و کاربری در سازه به دو دسته کلی طبقه بندی خواهد شد که در ادامه به معرفی این دو دسته میپردازیم.

از نوع پانل دیواری و پانل سقفی با ضخامت پایین (2سانتی متر تا 8 سانتی متر) برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • سوله سازی
  • ویلا مدرن
  • ساختمان سازی
  • اتاق حمل بار کامیون
  • آشیانه هواپیما
  • گلخانه
  • انواع کانکس

از نوع پانل دیواری با ضخامت بالا(8سانتی متر تا 20 سانتی متر) برای موارد زیر استفاده می‌شود:

تولید کنندگان ساندویچ پانل در ایران

خوشبختانه در کشورمان تولیدکنندگان خوبی در زمینه پانل ساندویچی فعالیت دارند که محصولی با کیفیت جهانی را به بازار داخلی ایران عرضه می‌کنند ، برخی از شرکت های بزرگ تولید کنند ساندویچ پانل عبارتند از:

  • آسیا پانل
  • کیان پنل
  • ماموت
  • کبیر
  • نبوغ 
  • آریا

چطور ساندویچ پانل مورد نیاز را خریداری کنم؟

برای خرید ساندویچ پنل نیاز است که با یک مشاور و متخصص در حوزه پانل صحبت کنید تا مشکلات و خواسته های سازه شما را بررسی کند ، سپس نوع پانل ساندویچی مورد نیاز برای سازه شما به صورت اختصاصی تولید می‌شود ، انتخاب بهترین ساندویچ پانل به تمامی عوامل گفته شده بستگی دارد.

دلایل استفاد از ساندویچ پانل

با توجه به مطالب مطرح شده گاهاً این سوال برای اکثر مهندسان ساختمان پیش می‌آید که چرا باید از پانل استفاده کنیم ؟ جواب این سوال واضح است استفاده از پانل به دلیل داشتن سرعت ساخت بالا ، انواع مختلف با توجه به نیاز، قیمت تمام شده بسیار کم تر همه از عوامل استفاده از پنل ساندویچ است.

برای مشاوره و خرید می‌توانید یا استعلام قیمت ساندویچ پانل با متخصصین فروش مرکز پانل ایران تماس بگیرید ، مرکزپانل یکی از بزرگ ترین تامین کنندگان انواع پنل در ایران است ؛ همچنین برای نصب ساندویچ پانل می‌توانید با مشاورین این مجموعه تماس بگیرید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها