|

چطوری ماشینمو بفروشم؟

دلایل زیادی وجود دارد که نخواهیم ماشینمون را به دلال بفروشیم. احتمالا مهم‌ترین دلیل، کسب سود بیشتر باشد. در واقع فروش مستقیم خودرو توسط خودمان از آن‌جایی که باعث حذف واسطه‌ها می‌شود، غالبا پول بیشتری نصیبمان می‌کند، اما همین کار هم دردسرهای خاص خودش را دارد. مخصوصا در بازار خودروی کشورمان که پر از نوسانات قیمتی است و هر معامله‌ای ریسک‌های خودش را دارد. به همین خاطر بد نیست با ترفندها و راهکارهایی آشنا شویم که باعث می‌شوند اتومبیلمان را سریع‌تر و خوش‌قیمت‌تر بفروشیم.

چطوری ماشینمو بفروشم؟

 

چه روش‌هایی برای فروش خودرو وجود دارد؟ کدام یک بهتر است؟

سوال این است که «چطوری ماشینمو بفروشم» که در جواب باید به روش‌های زیر اشاره کنیم:

1.فروش از طریق نمایشگاه ماشین

روش سنتیِ فروش خودرو، همین کمک گرفتن از نمایشگاه‌های ماشین است. حالا یا خودرو را مستقیما به نمایشگاه‌دار می‌فروشید، یا اینکه آن را داخل نمایشگاه پارک می‌کنید تا برای آن بالاخره مشتری پیدا شود. خوبیِ این روش این است که دردسر کمی برای صاحب ماشین دارد و کارها اکثرا توسط صاحب بنگاه پیش‌ می‌رود. اما بدی‌های این روش زیاد است:

اول آنکه مشتری‌های بالقوه خودرو محدود هستند و احتمال آنکه ماشین در مدت زمان کوتاه فروش برود، پایین است. این مشتری‌های محدود همچنین باعث می‌شوند که خودرو به قیمتی کم‌تر از آن‌چه که ارزش واقعی‌اش است فروخته شود.

دوم آنکه صاحب خودرو در زمانی که اتومبیل در نمایشگاه پارک شده، بی‌خودرو می‌ماند. سوم هم آنکه حق کمیسیون نمایشگاه‌دار مخصوصا در خودروهای مدل بالا بسیار زیاد است که همین مسئله باعث سود کم‌تر صاحب خودرو می‌شود.

2.فروش به کمک دلال

متاسفانه بازار خودروی ایران پر از دلال است. دلالانی که ماشین را زیر قیمت می‌خرند و با قیمتی فضایی می‌فروشند. خرید ماشین از دلال که طبیعتا به هیچ‌کسی توصیه نمی‌شود. حتی فروش ماشین به دلال هم اصلا کار منطقی‌ای نیست، مگر آنکه واقعا پول لازم باشید و گزینه دیگری وجود نداشته باشد. در این صورت سعی کنید با انجام ترفندهایی که در ادامه ذکر می‌کنیم، خودرو را نزدیک به قیمت واقعی‌اش بفروشید.

3.فروش در سایت‌های خرید و فروش خودرو

21

این روش خود دو شکل مختلف دارد:

روش اول از طریق پلتفرم‌هایی مثل دیوار و شیپور است که همه ما با آن‌ها آشنایی داریم. از خودرو چند عکس می‌گیریم و با ذکر مشخصات ماشین، آن را آگهی می‌کنیم. از آن‌جایی که در این روش طیف گسترده‌ای از افراد مخاطب بالقوه خودروی ما هستند، احتمال فروش سریع اتومبیل وجود دارد، هرچند که امنیت معاملات از این طریق بالا نبوده و حتی ممکن است خودرو را زیر قیمت به فروش برسانیم.

روش دوم اما استفاده از سایت‌های تخصصی خرید و فروش ماشین است. شیوه کار این سایت‌ها واضح و روشن است: کارشناس خودرو با بررسی دقیق اتومبیل، قیمت کارشناسی شده آن را تعیین می‌کند.

سپس از طریق همان سایت، ماشین آگهی می‌شود (این بار با قیمت کارشناسی شده) و اتومبیل به شکل ضمانتی به فروش می‌رسد؛ طوری که هم خریدار و هم فروشنده راضی هستند. تقریبا می‌توان گفت که این روش بهترین مسیر برای فروش خودرو است.

ترفندهایی که به فروش سریع خودرو کمک می‌کنند

3333333

و اما اجازه دهید چند ترفند ساده را توضیح دهیم که با رعایت آن‌ها، هم خیلی راحت به پاسخ این سوال می‌رسید که چطوری ماشینمو بفروشم، و هم می‌توانید اتومبیل را زودتر و با قیمت بیشتر بفروشید:

  1. خودرو را تمیز کنید؛ اگر امکانش را دارید، ماشین را صفرشویی کنید. صفرشویی فرایندی است که در آن صفر تا صد خودرو جوری شسته می‌شود که گویی ماشین همین الان از کارخانه بیرون آمده است! این کار باعث می‌شود خودرو زیباتر به نظر برسد و مشتری رغبت بیشتری به خرید آن نشان دهد.
  2. ایرادات کوچک فنی را برطرف نمایید؛ مثلا اگر ماشین روغن‌ریزی دارد، یا باید قطعات مصرفی‌اش عوض شوند، ترجیحا خودتان دست به کار شوید. زیرا انجام این کارها هزینه آنچنان بالایی ندارند، اما خودرو را سرحال و بدون ایراد نشان می‌دهند.
  3. از بدنه ماشین غافل نشوید؛ اگر ماشین تصادف کرده یا بدنه آن ایراداتی دارد، حتما آن ایرادات را برطرف کنید و مطمئن باشید که این کار ارزشش را خواهد داشت، زیرا عیب بدنه اولین چیزی است که مشتری با آن مواجه می‌شود و می‌تواند نظر او را به کل عوض کند.
  4. صدای داخل ماشین را کاهش دهید؛ اگر بخش‌هایی از ماشین مثل صندلی‌ها، داشبورد، درها یا لنت‌ها، جلوبندی یا اکسل عقب صدا می‌دهند، سعی کنید آن‌ها را برطرف کنید. چون هنگامی که خریدار سوار ماشین می‌شود احتمالا متوجه آن‌ها خواهد و این مسئله می‌تواند برای وی آزاردهنده باشد.
  5. سوابق فنی ماشین را آماده کنید؛ مثلا اگر سوابق سرویس دوره‌ای را نگه داشته‌اید، حتما آن را به مشتری نشان دهید تا به او بقبولانید که به اتومبیل خود به خوبی رسیدگی کرده‌اید. حتی نشان دادن کارت گارانتی، و تعمیرات ضروری می‌تواند در برانگیختن حس اعتماد مشتری موثر باشند.
  6. عکس خوب بگیرید و کامل توضیح دهید؛ اگر می‌خواهید ماشین را در پلتفرم‌های اینترنتی آگهی کنید، عکس‌های واضح و شفاف از همه نقاط خودرو بگیرید (جوری که مخاطب تصور نکند می‌خواهید چیزی را از وی مخفی کنید). توضیحات را هم به شکل کامل دهید و البته صادق باشید. هر نکته جذابی که به ذهنتان می‌رسد را بیان کنید (مثلا اینکه ماشین از اول دست خودتان بوده) و حتی عیوب خودرو را با اعتماد به نفس توضیح دهید تا مشتری حس نکند که قصد فریبش را دارید.

سخن آخر؛ برای آنکه ماشینتان فروش برود صبور باشید

معامله ماشین در ذات خودش فرایندی دشوار و زمان‌بر است، حالا که بازار خودروی ایران نابه‌سامان است، همه چیز سخت‌تر هم شده است. در نتیجه برای فروش خودرویتان باید صبور باشید و با مشتری راه بیایید.

در طول این فرایند ممکن است افراد بسیاری صرفا از سر کنجکاوی وقتتان را بگیرند، یا اشخاص دیگری بخواهند با پرسش‌های بی‌مورد، حوصله‌تان را سر ببرند. مهم این است که همیشه در مواجهه با مشتری خوش‌برخورد باشید و صبوری کنید، تا خودرو را به بهترین قیمت به فروش برسانید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها