|

معلم‌های زن مطرح ریاضی در جهان معاصر

معرفی 8 ریاضیدان زن که در جهان معتبر هستند

معلم‌های زن مطرح ریاضی در جهان معاصر

 

معلم‌های زن مطرح ریاضی در جهان معاصر

متأسفانه، این کلیشه هنوز هم وجود دارد که ریاضیات درسی مردانه است و دختران در آن مهارت ندارند. با نگاهی به تعداد زیاد معلم ریاضی در سایت های مرجع تدریس خصوصی مثل استادسلام شما هم راحت متوجه می شوید که خانمهای زیادی در مسیر ریاضی پیش رفته اند و موفق هستند در لیست معلم خصوصی ریاضی این سایت، معلم های ریاضی خانم را بیابید.خانم های کوشایی را در لیست  بهترین معلم خصوصی ریاضی می بینید.

ریاضیدانان زن معروفی هستند که جهان را تغییر داده‌اند و آنچه می‌توانیم از آنها بیاموزیم به شرح زیر است:

1. مریم میرزاخانی، 1356-1396

کاری که مریم انجام داد: مریم میرزاخانی ایرانی الاصل یکی از بزرگترین ریاضیدانان نسل خود بود که در مطالعه دینامیک و هندسه اجرام ریاضی به نام سطوح ریمان مشارکت استثنایی داشت. استاد دانشگاه استنفورد بود و دکترای خود را از دانشگاه هاروارد گرفت. او اولین زن ایرانی بود که مدال فیلدز (که به عنوان مدال بین‌المللی برای اکتشافات برجسته در ریاضیات شناخته می‌شود) را گرفت.

تأثیر مریم: کار او تأثیر بسیار زیادی در شکل دادن به رشته او داشت و مرزهای جدیدی از تحقیقات را باز کرده است. او به ما نشان می‌دهد که حتی در حوزه‌ای که مردسالار است، زنان می‌توانند الگو باشند و با اکتشافات خود راه را پیش ببرند.

2. کاترین جانسون، 1918 - 2020

کاری که کاترین انجام داد: کاترین از دوران جوانی عاشق ریاضیات شد، این درس را در کنار زبان فرانسه در دانشگاه مطالعه کرد و در سن 18 سالگی فارغ التحصیل شد.

 او در سال 1953 به ناسا پیوست و مشارکت او در مکانیک برای موفقیت برنامه‌های هوانوردی و فضایی ایالات متحده بسیار مهم بود. 

تأثیر کاترین: علیرغم اینکه یکی از سه زن سیاهپوست اول بود که در دانشگاه ویرجینیای غربی شرکت کرد، او جرأت کرد کلیشه‌های موجود در اطرافش را به چالش بکشد و از آن زمان به یک نمونه و الگوی پیشگام برای زنان در همه جا از زنان آفریقایی آمریکایی در STEM تبدیل شده است.

او مسئول محاسبه مسیر پروژه مرکوری و پرواز آپولو 11 به ماه بود، به این معنی که او به اولین سفینه فضایی و اولین آمریکایی‌ها کمک کرد تا به ماه برسند! او با اعتقاد به اینکه «همه چیز فیزیک و ریاضی است»، دختران را تشویق می‌کرد تا در STEM شغلی را دنبال کنند و اغلب درباره این موضوع سخنرانی می‌کرد.

 

3. ماری لوسی کارترایت، 1900-1998

کاری که او انجام داد: مری کارتریت یک ریاضیدان بریتانیایی و زنی بود که اولین‌ها را در کارنامه خود داشت! او نه تنها اولین زنی بود که مدرک دانشگاهی خود را به دست آورد، بلکه یکی از اولین ریاضیدانانی بود که به مطالعه نظریه آشوب معروف پرداخت. او اولین زنی بود که مدال سیلوستر را دریافت کرد، اولین زنی بود که رئیس انجمن ریاضیات شد.

تأثیر مری: به لطف شجاعتش کار او بر نظریه مدرن سیستم‌های دینامیکی تأثیر گذاشته است و حتی یک قضیه ریاضی به نام او می‌باشد!

4. سوفیا کووالفسکایا، 1850 - 1891

کاری که سوفیا انجام داد: سوفیا کوالفسکایا، ریاضیدان روسی، کمک‌های چشمگیری به تجزیه و تحلیل، معادلات دیفرانسیل جزئی و مکانیک کرد. او پیشگام و نمادی برای زنان در ریاضیات و موضوعات STEM در همه جا بود.

اولین زنی بود که دکترای ریاضیات دریافت کرد، به دلیل مقاله ای که در مورد معادلات دیفرانسیل جزئی داشت، در جامعه ریاضی به رسمیت شناخته شد و جایزه بوردین را از آکادمی علوم فرانسه دریافت کرد.

5. سوفی ژرمن، 1776 - 1831

کاری که سوفی انجام داد: ماری سوفی ژرمن یک ریاضیدان و فیزیکدان فرانسوی بود که علیرغم مخالفت جامعه (و والدینش) به دلیل جنسیتش، استقامت کرد و تا حد زیادی به ریاضیات کمک کرد. به دلیل محدودیت های جنسیتی ناعادلانه در آن زمان، او نتوانست در این زمینه فعالیت کند، اما این مانع او نشد!

او در طول زندگی خود، نه تنها در زمینه نظریه اعداد پیشرفت کرد، بلکه یکی از پیشگامان نظریه کشش بود و اولین زنی بود که جایزه بزرگ آکادمی علوم پاریس را دریافت کرد. 

6. مارجوری لی براون، 1914-1979

کاری که مارجوری انجام داد: مارجوری لی براون، ریاضیدان و معلم با استعداد آفریقایی-آمریکایی، اولین زن سیاهپوستی بود که دکترای ریاضیات گرفت. او مدت کوتاهی پس از اخذ دکترای خود، به هیئت علمی دانشگاه مرکزی کارولینای شمالی پیوست و بیش از سی سال در آنجا تدریس کرد. او در سال 1951 به عنوان رئیس دپارتمان ریاضیات در آنجا انتخاب شد، که به او اجازه داد تا راه را برای برخی از اولین استفاده از رایانه در رشته خود راهنمایی کند.

7. ریچل رایلی

راشل چه کرد: راشل رایلی مجری تلویزیونی در دانشگاه آکسفورد ریاضیات خواند. در سن 22 سالگی مهارت‌های ریاضی خود را به طور منظم به کار می‌برد و حروف و اعداد را برای یافتن راه حل‌هایی برای مسائل پیچیده به کار می‌برد. 

تأثیر ریچل: رایلی طی سال‌ها از مدارس بسیاری بازدید کرده است تا کودکان را از لذت‌های ریاضیات کاربردی، مکانیک کوانتومی و سفر در زمان الهام بخشد و تعداد دختران شرکت‌کننده در موضوعات STEM را افزایش دهد.

8. ملاله یوسف زی

کاری که ملاله انجام داد: ملاله یوسف زی یک فعال پاکستانی برای حقوق تحصیلی زنان و جوانترین فردی است که در سن 17 سالگی برنده جایزه صلح نوبل شده است.

 او از زمانی که تنها 11 سال داشت شروع به شرکت در فعالیت‌های اجتماعی کرد و شروع به نوشتن وبلاگ‌هایی برای بی‌بی‌سی کرد که در آن زندگی تحت حاکمیت طالبان چگونه بود و اعتقاداتش در مورد نقش مهم آموزش برای دختران در سراسر جهان و به‌ویژه در پاکستان را نیز منتشر کرد، تدریس زبان آنلاین می کرد.

در حال حاضر در دانشگاه آکسفورد در رشته فلسفه، سیاست و اقتصاد (PPE) تحصیل می‌کند. او جوایز بسیاری برنده شده و به عنوان یکی از "100 نفر از تاثیرگذارترین افراد جهان" توسط مجله تایم انتخاب شده است!

بر اساس تحقیقات تیم محتوای استادسلام این مطلب جمع آوری شده تا ببینیم زنانی داریم که تنها تدریس خصوصی زبان ایتالیایی در منزل انجام ندادند بلکه تاثیر در جهان محاسبات از آنها اثر به جا مانده است.

شما در مراجعه به سایت استادسلام معلم خصوصی مدنظر خود بیابید و کلاس خود را رزرو کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها