|

جرم تهدید به پخش عکس

در قانون جرایم رایانه‌ای برای جرم پخش عکس مجازات حبس از 91 روز تا 2 سال را به همراه جزای نقدی پیش بینی کرده است.

جرم تهدید به پخش عکس

یکی از جرایمی که سال‌هاست در جامعه وجود داشته، تهدید به پخش عکس است. فرقی نمی‌کند هدف از این کار چه باشد: اخاذی یا وادار کردن فرد به انجام کاری، در هر صورت بر اساس قانون جرم محسوب می‌شود.

 

عکس‌ها بخشی از حریم خصوصی افراد محسوب می‌شوند که انتشار آن‌ها و تهدید به انتشار آن طبق قانون جرم است و مرتکب به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم می‌شود. در ادامه به قوانین مربوط به جرم تهدید پخش عکس خواهیم پرداخت.

جرم تهدید به پخش عکس خصوصی

جرم تهدید به پخش عکس خصوصی با جرم انتشار عکس خصوصی متفاوت است. انتشار عکس خصوصی زمانی است که فرد عکس‌های دیگری را بدون اجازه او در فضای مجازی و بین عموم مردم منتشر کرده است. اما تهدید به پخش عکس خصوصی، زمانی است که هنوز هیچ عکسی منتشر نشده و فرد صرفا با تهدید کردن قصد اخاذی یا مجبور کردن دیگری به انجام کاری را دارد. 

بر اساس ماده 744 قانون مجازات اسلامی، که ماده 16 قانون جرایم رایانه‌ای است، تهدید به انتشار عکس و فیلم خصوصی دیگران جرم است. در این ماده آمده است: «هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. تبصره ـ چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد»

همچنین در ماده 699 قانون مجازات اسلامی آمده است: تهدید به قتل، یا ایجاد ضررهای نفسی، شرفی یا مالی و همچنین افشای اسرار خود یا خانواده از موضوعات تهدید تلقی می‌شود. منظور از ضررهای نفسی، آسیب‌های وارده به سلامت و جسم افراد است. ضررهای شرفی نیز مواردی است که به شرافت، آبروی شخص یا بستگان افراد برمی‌گردد. 

در نتیجه تهدید به پخش عکس با استناد به این دو ماده قانونی جرم است و فرد می‌تواند از تهدید کننده شکایت نماید.

شکایت به دلیل تهدید به پخش عکس

همان‌طور که گفته شد، تهدید به پخش عکس از جمله جرایمی است که قانون مجازات اسلامی آن را شناسایی کرده است. بنابراین فردی که تهدید شده می‌تواند به عنوان شاکی از تهدید کننده شکایت نماید. تهدید به پخش عکس از جمله جرائمی است که رسیدگی به آن با شکایت شاکی شروع می‌شود و در صورت رضایت فرد، تهدید کننده تبرئه می‌شود. 

فرد شاکی باید شکایت تهدید به پخش عکس را به عنوان مجازات نقض حریم حریم خصوصی در دادگاه مطرح نماید. برای آنکه بتوان از فرد تهدید کننده شکایت کرد، چند شرط باید موجود باشد:

  1. فرد تهدید کننده باید دارای سواد رایانه‌ای باشد یا دسترسی به اینترنت داشته باشد که بتواند عکس‌ها را منتشر کند. اگر فرد فاقد این موارد بود، جرم تهدید به وقوع نپیوسته است. 
  2. فرد تهدید کننده باید عکس و فیلم‌های زیادی از تهدید شونده در اختیار داشته باشد که بتواند آن‌ها را پخش کند. اگر او هیچ عکسی نداشته باشد، طبیعتا تهدیدش جرم محسوب نمی‌شود. 
  3. تهدید باید به گونه‌ای باشد که موجب هراس و ترس افراد باشد و حیثیت و آبروی او یا خانواده‌اش به خطر بیفتد. بنابراین صرف تهدید کردن را نمی‌توان جرم محسوب کرد. 

شکایت از جرم تهدید به پخش عکس

ادله اثبات جرم تهدید به پخش عکس

از آن جایی که جرم انتشار عکس و فیلم خصوصی و تهدید به آن زمانی است که هنوز عکس‌ها منتشر نشده‌اند، شاید نتوان به راحتی آن را در دادگاه اثبات نمود. برای اینکه بتوان این جرم ثابت کرد با مستنداتی که مورد دادگاه است را جمع آوری نمود. این مستندات شامل موارد زیر می‌شود:

  • اسکرین شات پیام‌های تهدید کننده
  • ضبط صدای فرد 
  • رسید پرداخت پول در صورتی که تهدید کننده از او اخاذی کرده باشد. 
  • شهادت شهود در صورت امکان 

شاکی باید سعی کند تمامی اطلاعاتی که می‌توان با آن جرم را ثابت نمود، جمع آوری کند و در مدت رسیدگی به پروند اطلاعات گوشی‌اش را پاک نکند. 

مجازات جرم تهدید به پخش عکس

در قانون جرایم رایانه‌ای برای جرم پخش عکس مجازات حبس از 91 روز تا 2 سال را به همراه جزای نقدی پیش بینی کرده است. در ماده 669 قانون مجازات اسلامی نیز برای مجازات تهدید به پخش عکس، 2 ماه تا 3 سال حبس به همراه 74 ضربه شلاق را در نظر گرفته است. 

بنابراین می‌توان گفت که در صورتی که شاکی بتواند جرم تهدید به پخش عکس را در دادگاه ثابت نماید، تهدید کننده به مجازات مقرر در ماده 669 محکوم می‌شود. و اگر بعد از تهدید اقدام به پخش عکس کرد، مطابق با مجازات ذکر شده در قانون جرایم رایانه‌ای با او برخورد می‌شود.

دادگاه صالح برای شکایت از جرم تهدید به پخش عکس 

برای شکایت از جرم تهدید به پخش عکس باید ابتدا شکوائیه‌ای را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت نمود. سپس پرونده مربوطه برای انجام تحقیقات اولیه به دادسرا فرستاده می‌شود. اگر دادسرا جرم را شناسایی کرده و تایید نمود، پرونده به دادگاه کیفری دو فرستاده می‌شود تا حکم نهایی آن صادر شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها