|

نحوه دریافت الحاقیه تخفیفات بیمه شخص ثالث 1402 چیست؟

بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌های وسایل نقلیه زمینی است که به صورت اجباری بوده و باید همه دارندگان خودرو و موتور سیکلت این بیمه نامه را تهیه کنند.

نحوه دریافت الحاقیه تخفیفات بیمه شخص ثالث 1402 چیست؟

بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌های وسایل نقلیه زمینی است که به صورت اجباری بوده و باید همه دارندگان خودرو و موتور سیکلت این بیمه نامه را تهیه کنند. همچنین اگر تغییراتی در بیمه نامه ایجاد شود، نیاز به الحاقیه بیمه شخص ثالث خواهد بود. الحاقیه همان سندی است که باید برای هر تغییر در بیمه نامه صادر کرد. بیمه ثالث به عنوان یک بیمه نامه الزامی ‌باید مطابق با شرایط قانونی بیمه مرکزی باشد و اگر مشکلاتی در صدور این بیمه رخ دهد، باید به موقع اطلاع رسانی شده و تغییرات را اعمال کرد. برای اینکه با پوشش‌های بیمه ثالث و انواع الحاقیه بیمه نامه بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

بیمه شخص ثالث و پوشش‌های آن

همانطور که اشاره شد، بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌های الزامی‌ و اجباری است که در صورت عدم تهیه آن با جریمه و توقیف خودرو مواجه خواهید شد. همچنین دو پوشش اصلی در این بیمه نامه وجود دارد که خطرات مالی و جانی رخ داده در حادثه‌های رانندگی را برای اشخاص ثالث جبران خسارت می‌کند. از این رو توصیه می‌کنیم که بالاترین سقف تعهدات مالی را برای بیمه نامه خود خریداری کنید تا مشمول دریافت خسارت بیشتری شوید.

همچنین دقت کنید که بیمه ثالث هرگونه تغییراتی که در پوشش‌ها ایجاد شود، نیاز به الحاقیه خواهد داشت که در ادامه تعریف الحاقیه بیمه شخص ثالث را توضیح خواهیم داد. نکته مهم دیگر هنگام تهیه بیمه ثالث استعلام و مقایسه خدمات شرکت‌های بیمه‌ای است که بهتر است از طریق سامانه‌های آنلاین بیمه مانند: بیمه دات کام انجام شود. زیرا تمام شرکت‌های بیمه‌ای انواع بیمه کوتاه مدت ثالث و بیمه بلند مدت شخص ثالث را صادر می‌کنند. اما نیاز است که با توجه به استعلام برای خرید بیمه اقدام کرد.در حقیقت بیمه دات کام (bimeh.com) همانند کاورفاکس ، پالسی بازار ( https://www.policybazaar.com/) یکی از سامانه‌های آنلاین استعلام، مقایسه و خرید بیمه است که بدون محدودیت زمانی و مکانی بهترین خدمات را در اختیار بیمه‌گزار‌ها و افراد مختلف قرار می‌دهد.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث دو نوع خسارات مالی و جانی یا خسارات بدنی شخص ثالث را پوشش می‌دهد. بیمه‌گر متعهد به پرداخت حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث اتومبیل برای جبران خسارت های‌جانی و مالی مطابق حداکثر تعهدات توافقی در بیمه‌نامه شخص ثالث است.

خسارت مالی: خسارت‌هایی که به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود مانند تصادف و خسارت به خودروی ثالث. چنین خسارت‌هایی، زیان مادی شخص ثالث دارنده وسیله نقلیه موضوع بیمه را شامل می‌گردد. در سال 1402 بیمه شخص ثالث دارای حداقل و حداکثر پوشش مالی برابر با 30 و 600 میلیون تومان است.

خسارت بدنی: خسارت‌های جانی به اشخاص ثالث مانند: فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان پزشکی ناشی از حادثه باشد. خسارت بدنی پرداختی یا ارش به نوعی از دیه گفته می‌شود که مقدار آن در شرع مقدس تعیین نشده است. این خسارت‌ها صدماتی مانند: شکستگی، نقص عضو، ازکارافتادگی جزئی یا کلی، دیه فوت و هزینه معالجه اشخاص ثالث در اثر حوادث را در برمی‌گیرد. بیمه شخص ثالث برای خسارات بدنی در ماه‌های حرام یک میلیارد و دویست میلیون تومان و در ماه‌های غیر حرام 900 میلیون تومان است.

پوشش حوادث راننده: خسارت جانی راننده مقصر آسیب‌دیده به‌شرط داشتن گواهینامه معتبر و مرتبط با خودرو، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد. پوشش حوادث راننده برابر دیه در ماه‌های غیرحرام یعنی 900 میلیون تومان است.

منظور از الحاقیه بیمه شخص ثالث چیست؟

3

الحاقیه بیمه شخص ثالث

 در ابتدای متن اشاره شد که اگر بیمه نامه ثالث به یکسری تغییرات نیاز دارد، باید از طریق الحاقیه این تغییرات را ثبت کرد. در نتیجه می‌توان اینگونه گفت که الحاقیه همان سند مکملی است که برای بیمه نامه صادر می‌شود تا یکسری تغییرات مانند: برطرف کردن مشخصات اشتباهی یا افزایش سرمایه در آن مستند باشد. بنابراین مهم است که بدانید این بیمه نامه تنها با پرداخت حق بیمه قابل تغییر نیست بلکه باید حق بیمه پرداختی ثبت شود و از طریق الحاقیه تغییرات اعمال شد.

اگر هم مشکلاتی در ثبت اطلاعات بیمه‌گزار رخ داده باشد، بیمه‌گر باید بلافاصله الحاقیه‌ای را صادر کند تا در صورت بروز حادثه‌های ناگوار در تصادف‌ها، مشکلی برای جبران هزینه‌های ایجاد شده رخ ندهد.

همچنین بهتر است بدانید درسال 1402 برای استفاده از بیمه شخص ثالث باید الحاقیه دریافت نمایید.

برای چه مواردی می‌توان الحاقیه بیمه شخص ثالث صادر کرد؟

برای اینکه الحاقیه بیمه شخص ثالث را صادر کرد، نیاز است قبل از آن بدانید برای چه مواردی می‌توانید از الحاقیه استفاده کنید.

به طور کلی دلایل متنوعی که باعث ایجاد الحاقیه می‌شوند عبارتند از:

  1. افزایش حق بیمه
  2. اصلاح مشخصات فرد
  3. تغییر مشخصات خودرو مانند تغییر پلاک
  4. فسخ یا ابطال قرارداد بیمه بدنه
  5. اشتباه انسانی شرکت بیمه در درج اطلاعات بیمه‌گزار

انوع الحاقیه بیمه شخص ثالث

با توجه به اینکه تغییرات در بیمه نامه ثالث متنوع است، از این رو الحاقیه‌های مختلفی هم برای این بیمه نامه در نظر گرفته شده است. در حقیقت هر یک از تغییرات بیمه نامه نیاز به الحاقیه مخصوص خود را دارد که به شرح زیر هستند:

  1. الحاقیه اصلاحی: این الحاقیه برای تغییر آدرس، شماره تلفن یا مشخصات بیمه‌گزار صادر خواهد شد.
  2. الحاقیه اضافی: هنگامی‌‌که بیمه‌گزار ارزش بیمه را افزایش دهد نیاز به الحاقیه اضافی خواهد بود تا خطرات بیشتری را تحت پوشش قرار داد و هنگام بروز حادثه‌های رانندگی نگرانی برای جبران خسارت‌ها وجود نداشته باشد.
  3. الحاقیه بروزرسانی سرمایه: هنگامی ‌که به مورد بیمه شده خسارتی وارد شود که مشمول تعهدات خارج از بیمه باشد، برای سرمایه گذاری مجدد و پرداخت حق بیمه که خطرات بیشتری را تحت پوشش قرار دهد باید به بیمه‌گر اطلاع داده و مجدد پوشش‌ها را صادر کرد.
  4. الحاقیه برگشتی: اگر ارزش بیمه یا خطرات کاهش پیدا کند، الحاقیه برگشتی را بیمه‌گر صادر می‌کند. همچنین در صورتی که شرایط فسخ قرارداد بیمه ثالث وجود داشته باشد می‌توان از این الحاقیه استفاده کرد. زمانی که شما خودروتان را می‌فروشید، بیمه شخص ثالث به خریدار انتقال پیدا می‌کند. اما این موضوع موجب انتقال تخفیف‌ها نمی‌شود. طبق قانون جدید بیمه مرکزی ایران، تخفیف‌های بیمه شخص ثالث دیگر بر روی خودرو نیست، بلکه به نام خود افراد است. مثلاً امکان دارد شما ماشینتان را بفروشید و چند سال دیگر مجدداً ماشین بخرید، اما باز هم می‌توانید از سابقه تخفیف خود استفاده کنید.
  5. برای این کار شما به الحاقیه بیمه بعد از تعویض پلاک نیاز دارید؛ با دریافت الحاقیه تخفیفات بیمه شخص ثالث ، زمانی که قرار است برای ماشین جدیدتان بیمه شخص ثالث بخرید، با ارائه الحاقیه به شرکت بیمه‌گر جدید، تخفیفات عدم خسارت شما بر روی اتومبیل جدیدتان انتقال میابد. 

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث و تخفیف‌های عدم خسارت آن

انتقال بیمه شخص ثالث در دو حالت مقدور است:

  • اسقاطی شدن خودروی دارای ‌بیمه‌نامه شخص ثالث
  • فروش خودروی دارای ‌بیمه‌ ثالث خودرو  و خرید خودروی جدید (https://bimeh.com/thirdparty)

مدارک مورد نیاز برای صدور الحاقیه بیمه شخص ثالث

همانطور که توضیح داده شد، همه افرادی که از وسایل نقلیه زمینی استفاده می‌کنند، موظف به تهیه بیمه ثالث هستند. با تهیه بیمه ثالث دیگر نگرانی برای جبران هزینه‌های رخ داده در حادثه‌های رانندگی وجود ندارد و ریسک جبران خسارت‌های وارد شده به شخص ثالث به بیمه‌گر منتقل می‌شود. اما برای اینکه الحاقیه بیمه شخص ثالث را دریافت کنید می‌توانید از طریق خدمات غیر حضوری بیمه دات کام یا به صورت حضوری و تنها با پرداخت حق بیمه مشخص شده برای صدور آن اقدام کنید. اما اگر دچار حادثه رانندگی شوید نیاز است که مدارک مختلفی را در اختیار بیمه‌گر قرار دهید که عبارتند از:

  1. کارت شناسایی راننده زیان‌دیده
  2. گزارش و کروکی پلیس
  3. کارت خودرو
  4. گواهینامه دو‌طرف جزو

به طور کلی هرگونه تغییر در بیمه نامه نیاز به هماهنگی با بیمه‌گر و صدور الحاقیه بیمه شخص ثالث دارد.

اعتبار بیمه نامه از راس ۱۲ بامداد فردای خرید بیمه نامه شروع می‌شود و در بامداد روز سررسید (که در بیمه نامه ذکر شده‌است) به پایان می‌رسد. برای مثال در صورتی که سررسید بیمه‌نامه شما روز چهارشنبه باشد و شما در هر ساعتی از همان روز بیمه نامه خود را تمدید کنید، اعتبار بیمه‌نامه جدید شما از ۱۲ بامداد پنجشنبه شروع می‌شود و در این فاصله تحت پوشش بیمه شخص ثالث به شمار نمی آیید و در صورت بروز حادثه، تمامی هزینه ها را شخصا باید پرداخت کنید.

بهترین زمانی که برای تمدید بیمه‌نامه می‌توانیم به شما پیشنهاد بدهیم، یک هفته قبل از پایان اعتبار است. تمدید بیمه‌نامه زودتر از یک هفته، از نظر کارشناسی، مقرون به صرفه نیست و به نحوی هدر رفت پول و زمان است. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر دارید ، شما می‌توانید راهنمای بیمه شخص ثالث خودرو را با دقت کامل بخوانید!

در مدت زمانی که بیمه‌نامه قبلی و بیمه‌نامه جدید، هم پوشانی دارند و تاریخ آن بین هردو بیمه نامه مشترک است، از بیمه نامه قبلی استفاده می‌شود و آن را ملاک قرار می‌دهند.اگر ۴ سال تخفیف عدم خسارت داشته باشید، این رقم در بیمه‌نامه جدید شما نیز درج می‌شود. در صورتی که در مدت هم پوشانی دو بیمه نامه دچار سانحه شوید و شرایط به نحوی باشد که از بیمه شخص ثالث خود استفاده کنید ۴ سال تخفیف شما از بین می‌رود و باید در بیمه‌نامه جدید اعمال شود. در این حالت باید مبلغی را که به عنوان ت ع خ از حق بیمه اصلی شما کسر شده‌بود، پرداخت کنید و الحاقیه بیمه خودرو دریافت می‌کنید که در آن از بین رفتن ت ع خ نوشته شده‌است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها