|

راهنمای خرید آرام بند

“آرام بند” یکی از یراق آلات مهم و کاربردی درب های ساختمان های اداری و مسکونی است، اما آیا تا به حال از آن استفاده کرده‌اید؟

راهنمای خرید آرام بند

آرام بند” یکی از یراق آلات مهم و کاربردی درب های ساختمان های اداری و مسکونی است اما آیا تا به حال از آن استفاده کرده‌اید؟ آرام بند وسیله ای مکانیکی است که درب را پس از باز شدن به صورت خودکار و آهسته می بندد.

در این مطلب قصد داریم شما را با انواع آرام بند آشنا کرده و نکات مهم درباره خرید آن را بیان کنیم.

 

آرام بند چیست؟

آرام بند یک جک هیدرولیکی است که وقتی درب را باز و سپس آن را رها می کنید، به صورت خودکار و آهسته بسته می شود. نحوه کارکرد جک آرام بند به این شکل است که درب تا نزدیک چهارچوب با سرعت بیشتری پیش می رود ولی در چند سانتی متری آخر، برای جلوگیری از ضربه و ایجاد صدای کمتر، درب با قدرت بیشتر و سرعت کمتری پیش می رود تا در نهایت بسته شود.

لازم به ذکر است استفاده از آرام بند برای درب هایی که دارای قفل حیاطی برقی می باشند، الزامی است. اگر در درب های ورودی ساختمان از قفل برقی استفاده می کنید باید آرام بند را در این درب ها نصب کنید تا از آسیب رسیدن به سیستم قفل برقی و درب آهنی جلوگیری کنید.

جک آرام بند علاوه بر بستن درب ها به آرامی، باعث بالاتر رفتن امنیت ساختمان و آپارتمان نیز می شود، چرا که وظیفهٔ این وسیلهٔ مکانیکی این است که درب را به صورت قطعی ببندد.

 

انواع آرام بند

جک آرام بند” دارای مدل های مختلفی است:

آرام بند بازویی

آرام بند بازویی یکی از پر فروش ترین مدل های جک آرام بند است که دو بازو با زاویه ۹۰ درجه از بدنه آرام بند بیرون زده اند.

این بازوها از یک طرف به قطعه ای که به درب بسته می شود متصل است و از طرف دیگر به منبع مکانیکی یا همان مخزن هیدرولیکی دارای روغن آرام بند در متصل است که با نیرویی که به مخزن بازو وارد می کند، باعث بسته شدن درب می شود.

آرام بند بازویی دارای دو نوع اصلی است که عبارتند از:

  • آرام بند دو مرحله ای
  • آرام بند سه مرحله ای (آرام بند سه سرعته) و یا آرام بند دارای ضربه آخر

آرام بند دو مرحله ای درب را در دو مرحله حرکتی می بندد، به این صورت که یک مرحله از زاویه ۹۰ درجه که درب کاملاً باز است درب را تا زاویه ۲۰ تا ۳۰ درجه مانده به بسته شدن به آرامی پیش می آورند و در انتها باقی فاصله درب را با شدت بیشتری می کوبند که درب بسته شود.

آرام بندهای سه مرحله ای که با نام آرام بند سه سرعته نیز شناخته می شود، دارای ضربه آخر است. به این صورت که عملکردی شبیه به آرام بند ۲ مرحله ای دارند فقط با این تفاوت که تا نزدیکی بسته شدن درب می آید و در حدود ۲ تا ۳ سانتی متر مانده به بسته شدن درب، ضربه نهایی را می زند. به عبارتی اینکه درب تا فاصله ۲ تا ۳ سانتی متر مانده به بسته شدن، به آرامی بسته می شود.

از مزیت های آرام بند ۳ مرحله ای این است صدای بسیار کمتری را موقع بسته شدن درب ایجاد می کند و باعث می شود عمر قفل بیشتر شود و آسیب بسیار کمتری را ببیند.

8542

آرام بند ریلی

آرام بند ریلی یکی دیگر از مدل های مطرح است که قطعه فلزی در ریلی که به درب متصل شده است به کمک غلطکی که دارد حرکت می کند که نیروی آن از منبع مکانیکی آرام بند تامین می شود.

از لحاظ ظاهری، آرام بندهای ریلی زیباتر از آرام بندهای بازویی می باشند اما قیمت آنها بالاتر می باشد.

آرام بند مخفی

آرام بند توکار یا آرام بند مخفی که دقیقاً مانند لولا و در بعضی مواقع دقیقاً جای لولا نصب می شود و یا در برخی مواقع بالا یا پایین درب را خالی کرده و داخل درب یا چهارچوب کار گذاشته واستفاده میشود. اهرم آرام بند توکار جایی بین درب و چهارچوب حرکت می کند و درب را می بندد.

آرام بند مخفی وزن درب کمتری را نسبت به جک های دیگر تحمل می کند که مدل رایج آن در ایران بر روی درب های ۶۰ کیلوگرم نصب می شود.

 

نکات خرید آرام بند درب

زمانی که قصد خرید “آرام بند درب” را دارید می بایست نکات زیر را حتماً مدنظر قرار دهید:

وزن درب

موضوع مهم در خرید آرام بند درب، تخمین وزن درب است. برای اطلاع از وزن درب لازم است که نوع درب را بدانید.

درب های آپارتمان چوبی اگر به صورت ضد سرقت نباشند حداکثر وزن آنها ۶۰ کیلوگرم و آرام بند مورد نیاز آنها نمره ۲ است.

برای درب های اتاق که معمولاً از جنس HDF  یا MDF  است حداکثر باید فنر نمره ۱ استفاده کرد زیرا وزن معمول آنها بین ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم و تعداد کمی از آنها، وزن درب تا ۴۵ کیلوگرم تخمین زده میشود.

درب های ضد سرقت ورودی آپارتمان، آرام بند نمره ۳ را نیاز دارند. وزن این درب ها به علت دارا بودن آهن آلات مخصوص، نهایتاً در حدود ۸۰ کیلوگرم است.

برای درب های آهنی ورودی حیاط، آرام بندهای نمره ۳، ۴ و ۵ مناسب است.

86479

نمره بندی آرام بند

یکی دیگر از موارد مهم در خرید آرام بند درب، انتخاب نمره بندی مناسب می باشد. نمره بندی آرام بندها به صورت زیر است:

  • آرام بند نمره ۱ (بازهٔ وزنی تا ۴۵ کیلوگرم)
  • آرام بند نمره ۲ (بازهٔ وزنی ۴۵ تا ۶۰ کیلوگرم)
  • آرام بند نمره ۳ (بازهٔ وزنی ۶۰ تا ۸۰ کیلوگرم)
  • آرام بند نمره ۴ (بازهٔ وزنی ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم) در بعضی مواقع تا ۱۲۰ کیلوگرم نیز لحاظ می شود
  • آرام بند نمره ۵ (بازهٔ وزنی ۱۲۰ تا ۱۴۰ کیلوگرم) به آرام بند ها، آرام بند سنگین یا جک آرام بند درب آهنی می گویند

رنگبندی آرام بند

اکثر آرام بندهای موجود در بازار دارای رنگ های نقره ای، طلایی، مشکی و قهوه ای هستند. البته که می توان در بعضی مواقع از کاور آرام بند برای تغییر رنگ آنها نیز استفاده کرد.

برندهای جک آرام بند

برندهای مختلفی در بازار وجود دارند که در زیر به برخی از بهترین برندهای آرام بند اشاره میکنیم:

  • آرام بند فاتلس
  • آرام بند nhn
  • آرام بند گزه
  • آرام بند بهسازان
  • آرام بند کینگ
  • آرام بند ریوبی
  • آرام بند سارو

 

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای درباره استفاده از آرام بند دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها