|

نکته های جالبی که درباره برج خلیفه نمی دانستید

بیش از یک دهه است که برج خلیفه در شهر پرزرق و برق دبی با سازه لوکس و منحصر بفرد یک شاهکار مهندسی به حساب می‌آید؛در دنیا چندین رکوردرا شکسته و صدر نشین شده است.

نکته های جالبی که درباره برج خلیفه نمی دانستید

بیش از یک دهه است که برج خلیفه در شهر پرزرق و برق دبی با سازه لوکس و منحصر بفرد یک شاهکار مهندسی به حساب می‌آید؛در دنیا چندین رکوردرا شکسته و صدر نشین شده است. این آسمان خراش نه تنها بلندترین سازه دنیاست که مانند یک شهر عمودی، صدها آپارتمان، هتل، استخر، سالن بندنسازی، رستوران، مسجد و غیره را در میان 163 طبقه‌اش جای داده است.

در ادامه این مطلب، به بررسی 10 نکته جالب درباره برج خلیفه می‌پردازیم:

۱. برای طراحی نمای بیرونی برج خلیفه از گل‌ هایمونوکالیس یا گل عنکبوتی الهام گرفته شده؛ بدین صورت که هسته گل در بالاترین قسمت برج خودنمایی می‌کند و در یک گلدسته حجاری شده به اوج هنروزیبایی خود می‌رسد.

۲. تماشای۲ بار غروب خورشید از برج خلیفه برای توریست‌هایی که هزینه ویزای دبی را می‌پردازند، بسیار جذاب و دلچسب است؛ آنها می‌توانند یک بار از طبقه پایین و دوباره از عرشه رصد، این منظره شگفت انگیز را نظاره کنند.

۳. برج خلیفه دبی با ارتفاع 828 متر ارتفاع در حال حاضر بلندترین ساختمان دنیا محسوب می‌شود. با توجه به ارتفاع بسیار زیاد این برج، به طور معمول تفاوت دمایی در بالاترین نقطه برج به ۱۵ درجه سانتیگراد کمتر از سطح زمین می‌رسد!

۴. دومین هتل آرمانی بعد از هتل میلان به طراحی جورجیو آرمانی در طبقات اولیه این برج قرار دارد. این هتل هیچ پذیرایی ندارد؛ زیرا جورجیو قصد داشته که مهمانان احساس کنند در خانه خود او هستند! تمامی جزئیات به کار رفته در این هتل نیز دارای امضای آرمانی است. به نظر می‌رسد بعد از پرداخت هزینه ویزای دبی و ورود به این شهر، تماشای برج خلیفه بسیار شگفت‌انگیز باشد.

۵.  تحسین برانگیزترین شگفتی این برج جمع آوری و استفاده مجدد از منابع آب آن است؛ بدین صورت که هر سال ۱۵ میلیون گالن آب به طور پایدار جمع آوری می‌شود و این آبها برای آبیاری گیاهان، محوطه، آبنما و سیستم خنک کننده  مصرف می‌شوند.

۶. تعداد 57 آسانسور و 8 بالابر برای حرکت بین طبقات وجود دارد، که آسانسورها با سرعت حدود ۲۵ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند. آسانسور اصلی برج در رده سوم سریع‌ترین آسانسورهای دنیا قرار دارد. این آسانسور می‌تواند ارتفاع ۶۰۰  متری را در عرض یک دقیقه و ۲۴ ثانیه طی کند.

۷. این برج از فاصله ۹۶ کیلومتری قابل مشاهده است. درباره مصالح مورد استفاده نیز باید گفت وزن آلومینیوم به کار رفته در برج برابر با وزن ۵ هواپیمای بوئینگ اِی 380 است!

۸.  نمای خارجی این برج از ۲۸۰ هزار و۲۱۶  پنل شیشه‌ای ساخته شده که تمیز کاری آنها توسط یک تیم حرفه‌ای و قوی ۳۶  نفره در مدت زمان حدود سه ماه انجام می‌شود.

۹.  آسانسور خدمات ساختمان و آتش نشانی ۵ هزار و 50۰ کیلوگرم ظرفیت دارد؛ همانطور که گفته شد، این برج بلندترین آسمان خراش جهان به حساب می‌آید. به همین دلیل برای تخلیه مهمانان و ساکنان در زمان آتش سوزی یا رویدادهای امنیتی از این آسانسورها استفاده می‌شود.

10. توریست‌هایی که هزینه ویزای دبی می‌پردازند و قصد تماشای سطح زمین از ارتفاع بالا را دارند، می‌توانند با سوار شدن به سریعترین آسانسور دو طبقه جهان با سرعت ۱۰ متر بر ثانیه به طبقه ۱۲۴ برج رفته و با تلسکوپ های مدرن، دنیای زیر پای خود را از نزدیک مشاهده کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها