|

نکات مهم قبل از خرید لامپ

امروزه محصولات روشنایی علاوه بر تأمین نیاز بشر به نور، وظیفه تأمین آرامش، امنیت و زیبایی یک مجموعه را نیز برعهده دارند. به همین دلیل باید با دقت زیادی انتخاب شوند.

نکات مهم قبل از خرید لامپ

امروزه محصولات روشنایی علاوه بر تأمین نیاز بشر به نور، وظیفه تأمین آرامش، امنیت و زیبایی یک مجموعه را نیز برعهده دارند. به همین دلیل باید با دقت زیادی انتخاب شوند.

 شاید به نظرتان خرید لامپ ( انواع لامپ مانند لامپ ال ای دی ، لامپ کم مصرف و لامپ اس ام دی) و دیگر تجهیزات روشنایی کار ساده ای به نظر برسد. اما دانستن نکات مهم و ضروری پیش از خرید لامپ سبب می شود تا بتوانید بهترین لامپ را برای مجموعه خود خریداری کنید.

 نکات زیادی همچون نوع تکنولوژی لامپ، توان و میزان مصرف، شار نوری، ولتاژ، برند و ... وجود دارد که پیش از خرید انواع لامپ باید به آن ها توجه کرد.

اگر قصد خرید لامپ دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی نکات مهم قبل از خرید لامپ می پردازیم.

محل استفاده از لامپ

یکی از مهم ترین نکات که پیش از خرید انواع لامپ باید به آن توجه داشته باشید، محل استفاده و کاربرد لامپ است. به عنوان مثال، برای هرکدام از بخش های یک مجموعه همچون اتاق خواب، پذیرایی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، محیط آموزشی و دیگر مکان ها به یک نوع لامپ نیاز است. به عنوان مثال، در اتاق های مطالعه باید از لامپ هایی با نور کافی استفاده شود و یا در آشپزخانه نباید از نورهای رنگی استفاده کرد.

همچنین توجه به کاربرد لامپ سبب می شود تا بتوانید لامپ با سرپیچ مناسب را انتخاب کنید. برخی از چراغ ها یا لوسترها سرپیچ E27 و برخی دیگر نیز به سرپیچ های E14 یا شمعی نیاز دارند. لامپ هایی با ابعاد بزرگ تر در برخی از چراغ ها جای نمی گیرند، به همین دلیل پیش از خرید لامپ به ابعاد و سایز آن توجه کنید تا بتوانید از لامپ در مکان مورد نظر خود استفاده کنید. لامپ ها در مدل های زیر به بازار عرضه می شوند:

  • لامپ شمعی
  • لامپ حبابی
  • لامپ استوانه ای
  • لامپ قارچی یا سفینه ای
  • لامپ طرح گل
  • لامپ مهتابی

میزان روشنایی لامپ

از دیگر نکات مهم در هنگام خرید لامپ، توجه به میزان روشنایی آن ها است. در برخی از مکان ها همچون مراکز درمانی، مراکز آموزشی، اتاق های مطالعه، سالن های آرایشی و ... باید نور به اندازه کافی باشد. اما در دیگر محیط ها همچون کافه و رستوران، اتاق خواب و ... نیاز به نور زیاد نیست.

 میزان روشنایی لامپ با واحدی به نام لومن سنجیده می شود. لومن میزان نوری که از یک منبع نوری خارج می شود را نشان می دهد.

2

رنگ نور لامپ

رنگ نور لامپی که برای مکان مورد نظر خود انتخاب می کنید، نقش مهمی در سلامتی جسم و روح شما دارد. نورهایی که به نور خورشید شباهت دارند، بسیار مناسب تر هستند.

نور آبی باعث افزایش هورمون هوشیاری در بدن می شود، به همین دلیل در اغلب محیط های کاری و آموزشی از لامپ هایی با نور سفید، مهتابی یا مایل به آبی استفاده می شود. نورهای زرد و آفتابی آرامبخش هستند و برای پذیرایی، اتاق خواب و ... گزینه مناسبی به شمار می آیند.

توان لامپ

به طور معمول گفته می شود که هر 12 متر مربع به 15 وات روشنایی نیاز دارد. البته این مقدار به سلیقه و خواست شما نیز بستگی دارد و می توانید آن را کمتر یا بیشتر کنید.

 توان لامپ نشان دهنده میزان مصرف انرژی آن در واحد زمان است. عدد توان لامپ ها زمانی ارزشمند است که یک نوع لامپ یا تکنولوژی یکسان مد نظر داشته باشید. زیرا لامپ های مختلف با توان های یکسان میزان روشنایی گوناگونی دارند.

تکنولوژی لامپ

در حال حاضر لامپ های گوناگون با تکنولوژی های مختلف به بازار عرضه می شوند. از بهترین لامپ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لامپ ال ای دی

لامپ LED از متداول ترین انواع لامپ است که امروزه در تمامی مکان ها از آن استفاده می شود. این محصولات مصرف انرژی کمی دارند و بازده نوری آن ها زیاد است.

 لامپ های ال ای دی نسبت به دیگر انواع لامپ طول عمر بیشتری دارند و گرمای بسیار کمی از خود تولید می کنند. یکی از بزرگ ترین مزیت های لامپ های ال ای دی تولید نور سالم است.

3

لامپ اس ام دی

لامپ اس ام دی نوعی لامپ ال ای دی با تکنولوژی جدیدتر است. این لامپ ها طول عمر بالایی دارند و از چند چیپ تشکیل شده اند که توسط سیم های نازک به هم متصل شده اند.

 برای لامپ های SMD بورد واحدی در نظر گرفته نشده است. زاویه تابش لامپ های اس ام دی نسبت به ال ای دی بیشتر و معادل 120 درجه است. نور لامپ های اس ام دی یکنواخت است و با گذشت زمان دچار کاهش یا تغییر نمی شود.

لامپ هالوژن

لامپ های هالوژن یکی از انواع لامپ های رشته ای محسوب می شوند که از گازهای فشرده و خنثی همچون گازهای هالوژنی، برم و ید تشکیل شده اند. در حال حاضر نمونه های جدیدتر لامپ هالوژن همچون لامپ هالوژن ال ای دی، لامپ هالوژن اس ام دی، لامپ هالوژن سی او بی و لامپ هالوژن رشته ای به بازار عرضه می شود.

 از لامپ هالوژن در سقف مجموعه ها به عنوان نورهای دکوراتیو نیز استفاده می شود.

4

لامپ کم مصرف

لامپ های کم مصرف یا اصطلاحاً لامپ های فلورسنت فشرده، لامپ هایی با مصرف انرژی بسیار کم هستند که امروزه جایگزین لامپ های پرمصرف رشته ای شده اند.

لامپ کم مصرف ظاهری پیچی دارد و ارتفاع این لامپ براساس تعداد پیچ ها تعیین می شود. در ساختار لامپ های کم مصرف از جیوه و فلورسنت تشکیل شده است. همچنین تیوب شیشه ای، بالاست، مدار راه اندازی و سرپیچ از دیگر اجزای لامپ هستند.

این لامپ ها مصرف انرژی بسیار کمی دارند و از دوام بالایی برخوردار هستند.

5

تعداد لامپ مورد نیاز

یکی دیگر از موارد مهم در هنگام خرید لامپ، تعداد لامپ های مورد نیاز است. هر فضایی به تعداد مشخصی لامپ نیاز دارد. به عنوان مثال، تعداد لامپ در سرویس های بهداشتی با تعداد لامپ در اتاق مطالعه برابر نیست.

استفاده بیش از حد از لامپ، علاوه بر مصرف انرژی زیاد سبب به وجود آمدن جلوه ای نامطلوب می شود و چشم افراد حاضر در مجموعه را اذیت می کند. بنابراین تعداد لامپ ها باید با مساحت سالن و کارایی آن سازگار باشد.

سخن پایانی

برای مشاهده لیست قیمت انواع لامپ ال ای دی، اس ام دی، کم مصرف و هالوژن می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در سایت راندنو می توانید مشخصات فنی و ویژگی های لامپ ها را با هم مقایسه کنید و به صورت مستقیم با فروشندگان در ارتباط باشید. راندنو امکان مشاهده قیمت لامپ و برقراری ارتباطی بدون واسطه را برای شما کاربران فراهم می کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها