|

مقایسه دو خودروی شاهین و تارا در بازار

دو خودروی نوظهور در بازار خودروی ایران در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر در تلاش هستند تا سهم بیشتری از بازار را به دست آورند.

مقایسه دو خودروی شاهین و تارا در بازار

دو خودروی نوظهور در بازار خودروی ایران در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر در تلاش هستند تا سهم بیشتری از بازار را به دست آورند. شاهین از سایپا و تارا از ایران خودرو با محدوده قیمتی یکسان از امکانات رفاهی و ویژگی های اختصاصی جالبی بهره می برند. در ادامه به مقایسه این دو خودرو می پردازیم.

معرفی شاهین

در سال 99 شرکت سایپا از محصول جدید خود تحت عنوان رهام رونمایی کرد اما پس از مدتی به دلایل محیط زیستی نام آن را به شاهین تغییر داد. آنچه که در طراحی شاهین قابل مشاهده است الگوبرداری آن  از روی یکی از نسل‎های پیشین تویوتا یاریس و ولکس  c30است. نمای بیرونی شاهین برخلاف نمای داخلی آن، جلوه‎ای مدرن و گیرا دارد.

معرفی تارا

ماشین تارا در حقیقت همان پژو 301 است اما با تفاوتی در نمای بیرونی آن. خصوصا قسمت عقب و جلوی ماشین در مقایسه با پژو 301 تفاوت زیادی دارد.

مقایسه از نظر طراحی

از نظر ظاهری می‎توان گفت که خودروی شاهین پیشرو است زیرا نمای جدیدتری دارد در حالی که خودروی تارا صرفا چند تفاوت جزئی با پژو 301 دارد.

مقایسه امکانات رفاهی

از امکانات خودروی تارا در مدل دنده‎ای می‎توان به فرمان برقی با دکمه‌های کنترلی، دو ایربگ، نمایشگر هفت اینچی لمسی، بلوتوث، دی‌لایت، آینه‌های جانبی برقی، پنجره‌های برقی، سیستم پایش باد تایرها، کروز کنترل و سیستم تهویه اتوماتیک اشاره کرد.

شاهین دنده‎ای در دو تیپ متفاوت به نام‌های S و G به بازار عرضه شده است که تیپ S به دو ایربگ، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید، دی‌لایت و چراغ‌های اتوماتیک مجهز است.

تجهیزات شاهین S برای خودرویی مدرن به قدر کافی خوب نیست؛ اما در تیپ G تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، نمایشگر هفت اینچی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان و دوربین دید عقب هم به تجهیزات شاهین S اضافه می‌شود تا اوضاع کمی بهتر شود.

مقایسه گیربکس

انتقال نیروی موتور تارا توسط گیربکس پنج سرعته دنده‎ای صورت می‎گیرد. تولیدکنندگان وعده ارائه گیربکس شش سرعته اتوماتیک را در آینده نیز داده‎اند. به گزارش ایران‎خودرو خودرو تارا ظرف 9 و 5 دهم ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‎رسد.

شاهین نیز با گیربگس پنج سرعته دنده‎ای عرضه شد و تولیدکنندگان این رقیب هم وعده گیربکس شش سرعته اتوماتیک را داده‎اند.

مقایسه موتور

قوای محرکه تارا موتور 5 TU است، طی سالیان متمادی امتحان خود را پس داده است و یکی از موتورهای داخلی نسبتاً بی‌دردسر به حساب می‌آید. پیشرانه ۱ و ۵ دهم لیتری شاهین علی‌رغم برخورداری از توربو شارژر، به دلیل تکنولوژی قدیمی و سیستم ۸ سوپاپ، بازدهی پایینی دارد.

مقایسه ایمنی

این دو ماشین از نظر ایمنی تقریبا در یک سطح قرار دارند. طبق گفته‌های شرکت سایپا ماشین شاهین در آزمون تصادف شرکت کرده و از موسسه ایمنی یورو انکپ سه ستاره گرفته است. در مقابل، ماشین تارا هم از روی نمونه پژو 301 ساخته شده و توانسته است در تست ایمنی سه ستاره دریافت کند. شرکت سایپا معتقد است شاهین ایمن‌ترین خودروی ملی است، اما این ماشین از سیستم‌های ایمنی فعال و کمک‌راننده استفاده نمی‌کند و فقط 2 ایربگ در نسخه‌های پایه‌اش دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها