|

آشنایی با انواع کابل تلفن و کاربردهای آن

کابل تلفن یا کابل مخابرات کابلی است که در زمینه برقراری ارتباطات نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

آشنایی با انواع کابل تلفن و کاربردهای آن

کابل تلفن یا کابل مخابرات کابلی است که در زمینه برقراری ارتباطات نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. این کابل ها می توانند سیگنال های مخابراتی را انتقال دهند و از این طریق ارتباط برقرار شود.

با توجه به رشد صنعت مخابرات، استفاده از تلفن رواج پیدا کرده است. برای راه اندازی این تجهیزات به کابل مخابرات و تلفن نیاز است. اگر قصد خرید سیم و کابل برای راه اندازی تلفن دارید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی انواع کابل تلفن و بررسی کاربردهای آن می پردازیم.

کابل تلفن چیست؟

کابل تلفن نوعی کابل برق است که در شبکه های مخابراتی جهت انتقال سیگنال از آن استفاده می شود. این محصولات اغلب هادی هایی از جنس مس دارند و ضخامت آن ها به 0.4 الی 0.8 میلی متر می رسد.

سطح مقطع این کابل ها با قدرت سیگنال رابطه مستقیم دارد. هرچه مغزی این نوع کابل ضخیم تر باشد، قدرت انتقال نیز بیشتر است. در نیتجه در فاصله های طولانی تر می توان از این کابل ها استفاده کرد.

کابل های مخابرات به صورت دفنی و زمینی در زیر زمین نصب می شوند و سپس از طریق جعبه های بزرگ در سطح شهر عرضه می شوند و به منازل مسکونی می رسند.

انواع کابل تلفن براساس تعداد زوج

کابل های تلفن براساس تعداد زوج به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند. کابل های مخابرات از تک زوج تا 200 زوج عرضه می شوند.

برای تشخیص این زوج ها از رنگ های اصلی و فرعی استفاده می شود. تعداد زوج های کابل مخابرات به کاربرد و محل استفاده این کابل ها بستگی دارد.

کابل های دو زوج، چهار زوج، شش زوج، 10 زوج، 15 زوج، 20 زوج، 25 زوج، 32 زوج، 50 زوج، 100 زوج و 200 زوج به بازار عرضه می شود.

2

انواع کابل تلفن براساس هادی

کابل های مخابرات براساس جنس هادی به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  • کابل تلفن مسی: این کابل ها بیشترین کاربرد را دارند و هادی آن ها از جنس مس است. کابل تلفن مسی انتقال سیگنال را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد. کابل های مسی تلفن در روکش های مختلفی به بازار عرضه می شوند.
  • کابل تلفن آلومینیومی: این کابل ها هادی هایی از جنس آلومینیوم دارند و قدرت انتقال سیگنال آن ها بسیار ضعیف تر از کابل های مسی است. کابل تلفن آلومینیومی کاربرد کمی دارد و دلیل آن نیز انتقال ضعیف سیگنال است. کابل های آلومینیومی تلفن بسیار ارزان تر از کابل های مسی تلفن هستند.

انواع کابل تلفن براساس روکش

کابل های مخابرات براساس جنس روکش به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  • کابل مخابرات هوایی: این کابل ها روکشی مقاوم دارند و به همین دلیل در فضاهای خارجی و به صورت هوایی مورد استفاده قرار می گیرند. این کابل ها در برابر اشعه خورشید، رطوبت، حشرات، گرد و خاک و دیگر عوامل محیطی مقاوم هستند. روکش این محصولات اغلب به رنگ مشکی است و انعطاف پذیری آن ها به دلیل استحکامی که دارند، پایین است. کابل های هوایی قابلیت خمش کمی دارند و در واقع شکننده هستند. به همین دلیل به صورت نصب ثابت روی دکل های برق و مخابرات نیز می توان از آن ها استفاده کرد.
  • کابل مخابرات زمینی: این کابل ها دارای روکش های طوسی رنگ هستند و نسبت به کابل های هوایی مقاومت کمتری دارند. این کابل ها در مکان های مسقف و داخل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. کابل تلفن زمینی انعطاف پذیری بیشتری نسبت به کابل های هوایی دارد و به همین دلیل از کاربرد بیشتری در صنعت برخوردار است.

انواع کابل مخابرات براساس سطح مقطع

همان طور که پیش تر اشاره شد، کابل های تلفن سطح مقطع های متفاوتی دارند. این کابل ها می توانند سطح مقطع 04، 05، 06 و 08 داشته باشند. با افزایش سطح مقطع، قدرت انتقال سیگنال بهبود پیدا می کند. اگر می خواهید از کابل تلفن در فواصل طولانی استفاده می کنید، بهتر است سطح مقطع آن زیاد باشد تا بتوانید انتقال سیگنال خوبی را فراهم نمایید.

انواع کابل تلفن براساس شیلد

کابل های تلفن براساس شیلددار بودن یا نبودن به دو بخش تقسیم می شوند. برخی از کابل های تلفن شیلدهای بافته شده آلومینیومی دارند و در محیط هایی که نویز آن ها زیاد است، استفاده می شوند. برخی دیگر از کابل های تلفن شیلد ندارند و قیمت آن ها نیز مقرون به صرفه تر است.

انواع کابل تلفن براساس کاربرد

کابل های مخابرات براساس ساختار و کاربردی که دارند، به چند نوع مختلف تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

  • کابل مسی مخابراتی ژله فیلد خاکی BFC)): این کابل ها به صورت دفن زیر خاک مورد استفاده قرار می گیرند و در سایزهای 10 زوج تا زوج های بیشتر تولید می شوند. این کابل ها در برابر صدمات فیزیکی مقاوم هستند.
  • کابل مسی مخابراتی ژله فیلد کانالی (CFC): این کابل ها در کانال های مخصوص نصب می شوند و هادی از جنس مس و شیلد آلومینیومی دارند.
  • کابل مسی مخابراتی ایرکور کانالی (CUC): این کابل ها در هوای فشرده خشک، هواگذاری می شوند و برای نصب در کانال مناسب هستند. هادی این کابل ها اغلب سطح مقطعی بین 04 و 06 میلی متر مربع دارد.
  • کابل مسی مخابراتی مهاردار هوایی (SSC): این کابل ها در شبکه های روستایی و محلی اغلب به صورت هوایی و روی تیرهای مخابرات نصب می شوند. این کابل ها قدرت انتقال سیگنال بالایی دارند و مقاومت فیزیکی آن ها خوب است.
  • کابل فیبر نوری تلفن: نوع دیگری از کابل های مخابرات، کابل های فیبرنوری هستند. این کابل ها می توانند به سرعت، داده ها را انتقال دهند. این کابل ها در دو مدل فیبر نوری بیرونی و درون ساختمان عرضه می شوند.

3

سخن پایانی

برای مشاهده لیست قیمت سیم و کابل و همچنین کابل تلفن می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در سایت راندنو می توانید مشخصات فنی و ویژگی های کابل مخابرات را با یکدیگر مقایسه کنید و به صورت مستقیم با فروشگاه ها در ارتباط باشید.

راندنو امکان مشاهده قیمت کابل تلفن و برقراری ارتباطی بدون واسطه را برای شما کاربران فراهم می کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها