|

رشد ۶۰۰ درصدی درآمد گمرک از واردات موبایل بالای ۶۰۰ دلار

در شرایطی درامد گمرک از واردات گوشی های بالای ۶۰۰ دلار، حدود ۶۰۰ درصد رشد داشته و به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسیده که این عدد در مدت مشابه سال گذشته تنها حدود ۱۷۰ میلیارد تومان بوده است.

رشد ۶۰۰ درصدی درآمد گمرک از واردات موبایل بالای ۶۰۰ دلار

به گزارش شبکه شرق، بررسی آمار واردات گمرک ایران نشان می دهد، واردات موبایل بالای 600 دلار ، در 9 ماهه سال جاری حدود 600 درصد رشد کرده است. 

در شرایطی که درآمد گمرک در 9 ماهه ابتدایی سال 1401 از واردات موبایل بالای 600 دلار، حدود 170 میلیارد تومان بوده، این عدد در 9 ماهه سال جاری تا کنون به بیش از هزار میلیارد تومان رسیده است که رشد بسیار قابل توجهی محسوب می شود.

لازم به ذکر است گوشی های بالای 600 دلار از رویه واردات در برابر صادرات خود وارد کشور می شوند. در رویه واردات از محل صادرات خود، به طور مثال یک پتروشیمی از محل صادراتی که انجام می‌دهد، می‌تواند کالاهای مختلف را وارد نماید. البته نکته ای که وجود دارد این است که موبایل های بالای 600 دلار صرفا از محل وادرات در برابر صادرات خودر وارد کشور می شوند.

همچنین بر اساس اعلام شاداب فر مدیرکل تشکیلات و بودجه گمرک ایران، تا پایان آذر ماه 134 هزار میلیارد تومان از محل حقوق ورودی و مالیات ارزش افزوده به خزانه واریز شده است.

در ادامه این مراسم که‌مناسبت میلاد حضرت زهرا در گمرک برگزار شد ناهید بهرامی عضو کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی گفت: این کمیسیون مرجع رسیدگی به پرونده‌های صاحبان کالا و گمرک از لحاظ اختلاف وزن و ارزش و مقررات و همچنین اختلاف نرخ ارز است که 4 عضو دارد که با حکم رئیس کل گمرک منصوب می‌شوند همچنین نماینده وزیر صنعت، نماینده اتاق بازرگانی و اتاق تعاون در این کمیسیون حضور دارند.

‌عضو کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی اظهار کرد: در 9 ماه سال جاری 2045 پرونده در کمیسیون مربوطه بررسی شده که 74 درصد از پرونده‌ها منجر به تأیید نظر استنباطی گمرک محل شده و بیشترین آمار پرونده‌ها مربوط به اختلاف مقررات، قواعد مقرراتی، نرخ ارز ETS است.

‌به گفته بهرامی 578 فقره پرونده به کمیسیون تجدیدنظر ارجاع شده است که در کمیسیون تجدیدنظر هم از 4 نفر عضو 2 نفر از بانوان هستند.

در ادامه این مراسم، همچنین فاطمه اعتماد مقدم، مدیرکل دفتر آموزش و تحقیقات گمرک گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرجع آموزش گمرک کشورهای آسیایی و اقیانوسیه انتخاب شده و در 9 ماه سال جاری به تعداد 112 هزار نفر‌ساعت آموزش به کارکنان گمرک ارائه شده است که از این مقدار 50 هزار نفرساعت به شکل مجازی و بقیه به صورت حضوری و طبق استانداردهای سازمان جهانی گمرک ارائه شده است.

وی گفت:‌ از سال گذشته گمرک ایران به عنوان مرکز آموزش منطقه‌ای گمرک آسیا و اقیانوسیه یعنی محدوده بین اروپا شامل کشورهای مشترک‌المنافع، منطقه منا و شرق آسیا انتخاب شده است.

به گفته وی، ایران دارای 7 مرکز آموزش گمرکی است که هفتمین مرکز اخیرا در اصفهان راه‌اندازی شد.

 

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها