|

وزارت اطلاعات کماکان مسئول تأیید صلاحیت نامزد‌های اتاق بازرگانی است

دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران با رد ادعای تأیید انتخابات اتاق گفت رأی صادره دادگاه تجدیدنظر درباره آیین‌نامه اصلاحی مصوب شورای‌عالی نظارت ارتباطی با تمام بند‌‎های آئین‌‌نامه ندارد و کماکان وزارت اطلاعات مسئول تأیید صلاحیت نامزدهاست.

وزارت اطلاعات کماکان مسئول تأیید صلاحیت نامزد‌های اتاق بازرگانی است

به گزارش شبکه شرق، دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران با رد ادعای تأیید انتخابات اتاق گفت:رأی صادره دادگاه تجدیدنظر درباره آیین‌نامه اصلاحی مصوب شورای‌عالی نظارت ارتباطی با تمام بند‌‎های آیین‌نامه ندارد و کماکان وزارت اطلاعات مسئول تأیید صلاحیت نامزدهاست.

جهان‌بخش سنجابی، دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران در مورد اخبار منتشر شده پیرامون حکم شعبه 87 دادگاه تجدیدنظر تهران در خصوص ابطال آیین‌نامه اصلاحی مصوب شورای عالی نظارت توضیح داد: در تاریخ 20/10/1401، شورای عالی نظارت، آیین نامه نحوه تشکیل و فعالیت هیأت نمایندگان اتقاق ایران و اتاق شهرستان‌ها را اصلاح می‌کند، اما یکی از اعضای محترم هیات نمایندگان ایران، با استناد بر اینکه این تغییرات انجام شده، موجب سلب حق خواهد شد، دادخواستی در مورد ابطال بعضی از بند‌های آیین‌نامه مذکور را به دادگاه حقوقی ارائه داده است.

وی ادامه داد: شعبه 15 دادگاه حقوقی در رأی بدوی خود، حکم به ابطال بند‌های مورد اشاره در دادخواست داده است که مورد اعتراض دبیرخانه شورای عالی نظارت قرار گرفت، اما نهایتا توسط دادگاه تجدید نظر، حکم بدوی تأیید شد و ابطال بند‌های اشاره شده در دادخواست لازم‌ الاجرا است.

 

تفسیر غلط از رای دادگاه؛ واجا کماکان مسئول تأیید صلاحیت نامزد‌هاست

سنجابی با اشاره به برداشت‌های اشتباه از ابطال بند‌هایی از آیین‌نامه نحوه تشکیل و نحوه فعالیت هیئت نمایندگان اتاق ایران و شهرستان، گفت: دادخواست فرد خواهان و رأی صادره دادگاه فقط در مورد 4 بند از 5 بند مورد درخواست شاکی بوده و کل آیین‌نامه ابطال نشده است.

عضو انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران افزود: به عبارتی بند‌های 6-5، 1-6-5، 7-5 و تبصره ذیل بند 6-2 آیین‌نامه مذکور، به علت مغایرت مصوبه شورای‌عالی نظارت با مصوبه هیأت نمایندگان اتاق ایران و شهرستان، باطل شده است و ارتباطی با بند 7 و تبصره‌های ذیل آن، مبنی بر ضرورت تأیید اعضای هیأت نمایندگان اتاق از سوی وزارت اطلاعات، ندارد.

سنجابی ادامه داد: دلیل ابطال‌نشدن بند 7 آیین‌نامه "نحوه تشکیل و فعالیت هیأت نمایندگان" آن است که اولا خواهان دادخواستی در مورد این بند نداده است، دوما اصلا این بند مغایرتی با مصوبه هیأت نمایندگان اتاق ایران ندارد، بنابراین تأیید صلاحیت متقاضیان عضویت در اتاق ایران باید از سوی وزارت اطلاعات به شورای عالی نظارت بر انتخابات اعلام شود.

 

رئیس جدید در بهمن‌ماه انتخاب می‌شود

سنجابی پیرامون آخرین وضعیت انتخاب رئیس جدید اتاق بازرگانی ایران گفت: بر اساس فراخوان منتشر شده در رابطه‌ با انتخاب رئیس و هیئت‌رئیسه جدید اتاق بازرگانی ایران، افرادی که خواهان عضویت در هیئت‌رئیسه اتاق ایران هستند تا روز سیزدهم آذرماه برای انجام فرایند ثبت‌نام خود مهلت دارند.

وی ادامه داد: از پایان وقت اداری روز سیزدهم آذرماه، دو روز فرصت بابت نهایی کردن لیست افراد طبق تبصره ذیل بند هفتم آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیئت نمایندگان اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان وجود دارد و پس از آن از وزارت اطلاعات استعلام نماینده‌ها گرفته می‌شود. این وزارتخانه به مدت 10 روز کاری برای بررسی صلاحیت افراد زمان دارد و پس از آن تأیید و احراز صلاحیت نمایندگان را به انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران اعلام می‌کند.

دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی اتاق ایران بیان کرد: پس از اتمام فرایند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی، لیست کاندیداهای واجد شرایط به‌صورت عمومی منتشر می‌شود و در همین بازه زمانی نامزدان ذی‌صلاح بابت برنامه‌ریزی‌های انتخاباتی فرصت لازم را در اختیار دارند بر اساس تقویم ابلاغیه هیئت نمایندگان مقرر شده اول بهمن‌ماه انتخابات هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران انجام شده و رئیس جدید اتاق بازرگانی انتخاب خواهد شد.

 

روند انتخابات جدید مانند گذشته خواهد بود

وی در خصوص کاندید شدن اعضای هیئت‌رئیسه فعلی اتاق بازرگانی در انتخابات اتاق عنوان کرد: در این حالت، هم‌زمان با انتخابات رئیس اتاق بازرگانی ایران در بهمن‌ماه، سایر اعضای هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی نیز مشخص می‌شوند.

سنجابی تصریح کرد: دبیرخانه اتاق ایران به‌عنوان مجری و انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران نیز ناظر اجرای آیین و مقررات انتخابات اتاق بازرگانی ایران است و تاکنون اتفاق جدیدی رخ نداده تا روند بیان شده را دچار خدشه و تزلزل کند.

 

 

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها