|

محمدرضا تاجیک فعال کارگری:

​حقوق کارگران تنها 40 درصد از سبد معیشتی را پوشش می‌دهد

​بر اساس نرخ حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲ یک کارگر دارای یک فرزند حدود ۸میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند، در حالی که بر اساس گفته خود کارگران سبد معیشت آن‌ها حدود ۲۰میلیون تومان است. به بیان دیگر حقوق کارگران تنها 40 درصد از سبد معیشت را پوشش می‌دهد.

​حقوق کارگران تنها 40 درصد از سبد معیشتی را پوشش می‌دهد

به گزارش شبکه شرق، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار در مورد محوریت جلسه آتی شورای‌عالی کار گفت: در جلسه قبل ما چند دستور کار از جمله پیشنویس طبقه‌مندی مشاغل را داشتیم که اصلاحاتی داشت و مباحث دیگری مانند معافیت خیریه‌ها از شمول برخی مواد قانون کار که انجام نشد.

تاجیک ادامه داد: مسکن بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های کارگران را دربرمی‌گیرد برای همین نظر وزیر کار این بود که راهکارهای کمک به تأمین مسکن کارگران در جلسه بعد بررسی شود، بر این اساس، ما از شرکای اجتماعی و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی می‌خواهیم اگر در این زمینه نظر و پیشنهادی دارند می‌توانند برای طرح در جلسه آینده ارائه کنند.

کارگران همانند سایر قشر‌های جامعه کنار هزینه‌های اصلی زندگی نیازمند تأمین هزینه‌هایی مانند آموزش، بهداشت، درمان و سایر هزینه‌های جاری نیز هستند.

بر اساس نرخ حقوق و دستمزد سال 1402، یک کارگر دارای یک فرزند، حدود 8میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند، در حالی که بر اساس گفته خود کارگران سبد معیشت آن‌ها حدود 20میلیون تومان است که یعنی فقط 40 درصد سبد معیشت با دستمزد پوشش داده می‌شود.

کنار مسائل اقتصادی، اجرای قرارداد موقت یکی دیگر از مشکلات کارگران است. کارشناسان می‌گویند در اجرای قرارداد موقت (فصلی یا 6ماهه) انواع و اقسام سوءاستفاده‌ها از کارگر صورت می‌گیرد و کارگر به‌دلیل نداشتن سند و مدرک قادر به پیگیری آن نیست.

 

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها