|

کارمزد کارتخوان‌های بانکی صرف بدهی بانک‌ها خواهد شد؟

بنا بر دستورالعمل بانک مرکزی کارمزد مصوب کارتخوانها که قرار است از 4 تیرماه به ازای هر تراکنش از صاحب کارتخوان اخذ شود صرف توسعه و به روز رسانی شبکه ریز ساخت پرداخت های ااکترونیک خواهد شد.

کارمزد کارتخوان‌های بانکی صرف بدهی بانک‌ها خواهد شد؟

به گزارش شبکه شرق، طبق دستورالعمل جدید بانک مرکزی، دارندگان دستگاه‌های کارتخوان بخشی از کارمزد تراکنش‌های خود را پرداخت خواهند کرد. برهمین اساس، دارندگان دستگاه‌ها به ازای هر تراکنش از ۱۲۰ تومان تا حداکثر سقف تعیین شده کارمزد پرداخت کنند.

باتوجه به مفاد این دستورالعمل، حداقل کارمزد در تراکنش‌های ۶۰۰ هزار تومان برابر ۱۲۰ تومان و برای تراکنش‌های بالاتر به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت.

در راستای اصلاح نظام کارمزد، مشخصا درآمدهای حاصل از اجرای طرح صرف سرمایه‌گذاری در شبکه پرداخت می شود که هم به نفع مردم و هم شرکت های پرداختی است. از سوی دیگر بیش از ۳ سال تغییری در نظام کارمزد اتفاق نیفتاده بود اما همچنان بانک‌ها سهم بالایی در پرداخت کارمزد دارند و دارندگان کارت‌های بانکی کارمزدی پرداخت نمی‌کنند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که حدود ۲۲ درصد از پایانه‌ها کارمزدی بالاتر از حداقل کارمزد البته با همان سقف حدود 4 هزارتومان پرداخت کنند و اجرای این طرح ضمن بقای شبکه پرداخت، زمینه‌ساز ورود ابزارهای نوین پرداخت به کشور خواهد شد.

شبکه پرداخت دارای عمری بیش از ۱۶ سال است و اوج توسعه فعالیت این صنعت سال‌های از سال های 95 بوده است. با این وضعیت استهلاک این شبکه بسیار افزایش یافته بطوری که در حال حاضر این شبکه در نقطه قعر این استهلاک قرار گرفته است. بنابراین باید در این موضوع خود ترمیمی صورت بگیرد و اجرای نظام کارمزد با شیوه جدید که همه بازیگران در این نظام را در بر می‌گیرد ضروری است.

 

 

منبع: اقتصاد ۱۰۰
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها