|

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه:

ابعاد کارشناسی پیشنهاد «افزایش سن بازنشستگی» باید به دقت بررسی شود/ وزنه مخالفت با این موضوع بیشتر است/ در شرایط کنونی اتکاء صندوق‌های بازنشستگی به دولت باید حفظ شود

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: مساله افزایش سن بازنشستگی الان باعث دغدغه فکری کارمندان و کارگران شده است، این مساله باید به دقت از نظر کارشناسی بررسی شود و تصمیمی که به نفع کارمندان و کارگران است، اتخاذ شود.

ابعاد کارشناسی پیشنهاد «افزایش سن بازنشستگی» باید به دقت بررسی شود/ وزنه مخالفت با این موضوع بیشتر است/ در شرایط کنونی اتکاء صندوق‌های بازنشستگی به دولت باید حفظ شود

سیدکریم حسینی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی، در رابطه با اولویت‌های کمیسیون اجتماعی در سال چهارم مجلس و همچنین تنظیم برنامه هفتم توسعه، گفت: یکی از اولویت‌های مهم کمیسیون که در واقع از ابتدای این دوره مجلس همواره مطرح بوده و مقداری هم به دلیل برخی موضوعات تدوین و تنظیم آن طولانی شد، مساله ساماندهی کارکنان دولت بود. خب بالاخره این طرح در سال گذشته بعد از مدت‌ها بحث و رایزنی و بررسی کارشناسی به صحن مجلس آمد و به تصویب رسید. یکی از اولویت‌های ما باید این باشد تا این طرح به به نتیجه برسد و اگر هم ایراداتی نسبت به آن از سوی شورای نگهبان وجود دارد، این موارد به سرعت بررسی و رفع شود.

وی ادامه داد: یکی از موارد مهم دیگری که در کمیسیون مطرح بود و امسال یک گام جلو رفت، موضوع لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار است که در فروردین ماه امسال کلیات آن به تصویب صحن مجلس رسید و عزم کمیسیون اجتماعی بر این است که کار بررسی جزئیات آن هم هرچه زودتر انجام شده و این لایحه به قانون تبدیل شود.

حسینی همچنین عنوان کرد: ساماندهی وضعیت پوشش بیمه‌ای توسط سازمان تامین اجتماعی و سایر سازمان‌های بیمه‌گر از دیگر مواردی است که باید در اولویت دستورکار کمیسیون قرار گیرد؛ چراکه متاسفانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی در این زمینه همکاری مطلوبی با کمیسیون اجتماعی مجلس نداشته‌اند و مشکلاتی در حوزه کار و کارگری وجود دارد که باید برطرف شود.

عضو کمیسیون اجتماعی در ادامه به موضوع صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که بسیار حائز اهمیت بوده و باید در اولویت دستورکار این کمیسیون قرار گیرد، ساماندهی وضعیت صندوق‌های بازنشستگی است؛ چراکه در حوزه پرداخت‌ها و همسان‌سازی حقوق‌ها عملکرد منظمی نداشته و با مشکلاتی مواجه هستند. باید تلاش کنیم ساماندهی صندوق‌ها در سال جاری دنبال شود تا از مشکلاتی که با آن مواجه هستند و همینطور مخاطراتی که برای آینده‌ها پیش‌بینی می‌شود، جلوگیری کنیم.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های مهم کمیسیون ارتقاء شرایط زندگی و تبدیل وضعیت جامعه ایثارگران است و این مساله نیز باید در اولویت دستورکار کمیسیون قرار گیرد؛ چراکه هنوز برخی دستگاه‌ها در این زمینه از قانون تمکین نکرده‌اند که نیاز به پیگیری دارد.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در پاسخ به سوالی درخصوص «بحث افزایش سن بازنشستگی که گفته می‌شود به منظور کمک به صندوق‌های بازنشستگی در برنامه هفتم آمده، در حالیکه مجلس قبلا در بودجه با این مساله مخالفت کرده بود»، گفت: واقعیت مساله این است که این مطلب الان باعث دغدغه و اشتغال فکری کارمندان و کارگران شده است، ما حتما باید بتوانیم در یک فضای بهتر و با حضور کارشناسان مربوطه و محاسبه دقیق نسبت به افرادی که الان در پایان خدمت اداری خود هستند، یعنی با سابقه ۲۷-۲۸ سال به بالا هستند و اکنون دغدغه دارند که بر چه اساسی این محاسبات انجام خواهد شد، بررسی‌ها و پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

وی ادامه داد: به اعتقاد من این مساله باید با فرصت مناسب زمانی، آرامش لازم و درنظر گرفتن نگاه کارشناسی بررسی و درخصوص آن تصمیم‌گیری شود. ما در صحبت‌هایی که در کمیسیون با همکاران داشتیم، معتقدیم که الان نه می‌شود آن را رد کرد و نه می‌توان تایید کرد، قطعا قابل بررسی است اما در نهایت تلاش می‌کنیم آن چیزی که به نفع کارمندان و کارگران خواهد بود، صورت خواهد شد.

حسینی درخصوص تعداد احتمالی موافقین و مخالفین، اظهار داشت: تعداد مخالفین اکنون بیشتر است و احتمال مخالفت کمیسیون با این مساله وجود دارد اما دوستان بر این مساله اتفاق نظر دارند که بحث‌های کارشناسی به دقت شنیده و بررسی شود تا بهترین تصمیم ممکن اتخاد شود.

عضو کمیسیون اجتماعی در رابطه با راهکارهای دیگر کمک به صندوق‌های بازنشستگی با توجه به مشکلات این صندوق‌ها، اظهار دشت: نکته اول اینکه تا زمانی که وضعیت صندوق‌های بازنشستگی به شکل کنونی است، باید اتکاء به دولت حفظ شود و به آن‌ها کمک کنند. اما در ادامه راه باید به نقطه‌ای برسیم که اتکاء این‌ها به دولت برداشته شود. خب صندوق‌ها منابع درآمدی دارند و با این منابع درآمدی که دارند باید به دنبال احیاء و توسعه خود بروند تا با استفاده از منابع خود از شرایط کنونی عبور کنند، این مهم‌ترین و در واقع تنها راه پیش‌روی صندوق‌های بازنشستگی برای خروج از شرایط کنونی است.

 

منبع: ایلنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها