|

پرداخت پاداش صرفه‌جویی برق چندین برابر تعرفه فروش

مدیرکل مدیریت انرژی و برنامه‌ریزی امور مشتریان گفت: پاداش صرفه‌جویی امسال چندین برابر تعرفه فروش برق است.

پرداخت پاداش صرفه‌جویی برق چندین برابر تعرفه فروش

به گزارش شبکه شرق، مدیرکل مدیریت انرژی و برنامه‌ریزی امور مشتریان شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) درباره افزایش پاداش صرفه‌جویی برق در تابستان گفت: پاداش صرفه‌جویی امسال چندین برابر تعرفه فروش برق است.

عبدالامیر یاقوتی افزود: رفع ناترازی تولید و مصرف و تأمین برق مطمئن و پایدار با هدف جلب رضایتمندی مشترکان به‌ ویژه در دوران اوج بار شبکه مهمترین دغدغه صنعت برق است که این هدف با همکار مردم در تابستان گذشته به‌خوبی محقق شد.

وی مدیریت بار را شامل برنامه‌های تعرفه محور و تشویق محور دانست و ادامه داد: امسال پاداش صرفه‌جویی برای مشترکان خانگی مفصل‌تر شده و همه مشترکان برق کشور که مصرف خود را نسبت به سال گذشته کاهش دهند، تا چندین برابر تعرفه مصرفی، پاداش دریافت می‌کنند.

مدیرکل مدیریت انرژی و برنامه‌ریزی امور مشتریان گفت: پاداش صرفه‌جویی برق در مناطق عادی درصورتی‌که مشترک مصرف خود را به ۵۰ درصد الگو کاهش دهد،۲ هزارتومان به‌ازای هر کیلووات‌ساعت است.

وی ادامه داد: کیلووات‌ساعت صرفه‌جویی تا الگو ۱۵۰۰ تومان، تا ۱.۵ برابر الگو هزار تومان و تا ۲ برابر الگو ۵۰۰ تومان پاداش به همراه دارد.

یاقوتی ساعات اوج بار را در دو بازه از شبانه‌روز دانست که از ساعت ۱۱ تا ۱۶ و از ۱۹ تا ۲۳ اتفاق می‌افتد و گفت: مشترکانی که در این ساعات بیش از الگو مصرف کنند و مصرف خود را نسبت به سال قبل کاهش ندهند، با جهش بالایی در قیمت برق روبه‌رو می‌شوند و ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش مصرف برق در ماه‌های معمولی، افزایش ۳ تا ۴ برابری قبض برق را در پی دارد.

وی سبد تولید برق کشور را مجموعه‌ای از منابع تولید برق فسیلی، انرژی‌های نوع، تجدیدپذیر و هسته‌ای ذکر کرد و خاطرنشان ساخت: ظرفیت پنل‌های خورشیدی تا سقف هزار مگاوات در سال جاری افزایش می‌یابد.

یاقوتی با تأکید بر بالابودن هزینه‌های تولید، انتقال و توزیع برق گفت: حفظ منابع ملی با راهکارهای صرفه‌جویی حایز اهمیت است.

این مقام مسئول ادامه داد: استفاده نکردن از لوازم برقی پر مصرف؛ مانند اتو، ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی در ساعات گرم روز، استفاده از وسایل برقی پربازده به‌ویژه لوازم سرمایشی و کولرهای کم‌مصرف، خاموش‌کردن لامپ‌های اضافی، استفاده از دور کند کولرهای آبی و تنظیم برودت لوازم سرمایشی روی دمای ۲۴ درجه را از جمله راهکارهای کاهش مصرف برق در تابستان است.

وزارت نیرو برای تأمین برق مورد نیاز برنامه‌های متعددی را در دستور کار خود قرارداد که دو برنامه اصلی آن، افزایش ظرفیت تولید برق و مدیریت مصرف مشترکان دسته‌بندی است. در بخش مدیریت مصرف برق بخش خانگی دو سیاست کلی وجود دارد که یکی اجرای قانون افزایش پلکانی مصرف برای پرمصرف‌ها و دیگری طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی است.

اجرای طرح پرداخت پاداش صرفه‌جویی مصرف برق در سال گذشته موفق بود و توانست سبب کاهش مصرف بخش خانگی شود؛ امسال هم وزارت نیرو مصمم است با اجرای طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی در مصرف را با شرایطی فراهم آورد تا همه مردم از برق مطمئن و پایدار برخوردار شوند.

بر اساس این گزارش، وزارت نیرو در راستای تشویق مشترکان برای صرفه‌جویی در مصرف برق، امسال از ابتدای خردادماه تا انتهای شهریورماه طرح اختصاص پاداش به مشترکان را اجرایی می‌کند که نسبت به سال گذشته وسیع‌تر است و همه مشترکان خانگی می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند.

مشترکان امسال با صرفه جویی در مصرف برق به‌ازای هر کیلووات‌ساعت تا ۲ هزار تومان معادل ۲۰ برابر هزینه فروش برق پاداش صرفه‌جویی می‌گیرند که این پاداش نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ برابر داشته است و شامل همه مشترکان خواهد شد.

میزان پاداش در نظر گرفته شده بسته به میزان مصرف برق متفاوت است و مشترکانی که میزان مصرف خود را الگوی مصرف کاهش دهند تا ۲ هزار تومان مشمول پاداشت می‌شوند، البته هر چه میزان مصرف بیشتر باشد رقم پاداش هر کیلووات‌ساعت برق نیز کمتر می‌شود.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها