|

برنامه وزارت نیرو برای تابستان بدون خاموشی

وزارت نیرو برای گذر از تابستان ۱۴۰۲ بدون خاموشی و تامین برق مورد نیاز کشور، از سال گذشته برنامه‌ریزی کرده است که در قالب ۱۴۰ برنامه قرار است ۷ هزار و ۷۰۰ مگاوات برق تا قبل از آغاز فصل گرما به ظرفیت تولید کشور اضافه شود.

برنامه وزارت نیرو برای تابستان بدون خاموشی

به گزارش شبکه شرق، تجربه تلخ خاموشی‌های تابستان ۱۴۰۰ باعث نارضایتی مردم شده بود؛ با این وجود دولت سیزدهم با جدیت خود را به‌کار گرفت تا دیگر شاهد تجربه خاموشی‌ها نباشیم که تابستان ۱۴۰۱ را بدون خاموشی در کشور سپری کردیم.

گرچه وزارت نیرو در سال ۱۴۰۱ اجازه بروز خاموشی را نداد، اما ای وزارتخانه برای تامین برق تابستان امسال نیز برنامه ریزی کرده است و برای رفع کامل نگرانی مردم برنامه افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها را از زمستان ۱۴۰۱ آغاز کرد.

در همین رابطه «مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق گفت: برنامه‌ریزی برای افزایش بیش از ۷ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های جدید و ارتقای نیروگاه‌های موجود تا تابستان سال ۱۴۰۲ انجام شده است.

وی افزود: وزارت نیرو در سال دوم دولت مردمی سیزدهم برنامه‌ای مشتمل بر ۱۴۰ اقدام را تنظیم کرده که شامل سه بخش تولید و تأمین برق، مدیریت مصرف و تقاضا و برنامه‌های ضروری برای رفع محدودیت‌های شبکه انتقال و فوق توزیع کشور در تابستان ۱۴۰۲ می‌شود.

رجبی مشهدی گفت: این ۱۴۰ برنامه در حوزه تولید منجر به افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌های جدید به میزان ۶ هزار مگاوات و همچنین افزایش ظرفیت نیروگاه‌های موجود و رفع نیروگاه‌های آسیب‌دیده در مجموع به میزان یک هزار ۷۰۰ مگاوات است و بر این اساس ۷ هزار و ۷۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های موجود افزوده خواهد شد تا بتوان تابستان را از لحاظ ظرفیت تولید به شکل مطمئن‌تری پشت سر بگذاریم.

 

آغاز عملیات اجرایی ۶۳ پروژه مهم در حوزه شبکه‌های انتقال برق

سخنگوی صنعت برق در باره پیش‌بینی برنامه‌های کاربردی در بخش شبکه‌های انتقال بیان کرد: در بخش شبکه‌های انتقال با توجه به محدودیت‌هایی که سال ۱۴۰۱ در تأمین برق وجود داشت، ۴۷ برنامه شامل ۶۳ پروژه پیش‌بینی شد که شامل خطوط انتقال و همچنین احداث پست‌های انتقال و فوق توزیع بوده که در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران درباره اقدام‌های صورت گرفته برای احداث نیروگاه‌های اختصاصی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده در توسعه برق صنایع ۱۴۷۸ مگاوات نیروگاه حرارتی صنایع تا اوج بار مصرف برق ۱۴۰۲ در مدار تولید قرار خواهند گرفت. این حجم تولید شامل پنج ساختگاه است.

وی گفت: نیروگاه سمنان واحد چهارم خود را به‌زودی در مدار تولید قرار خواهد داد، در فولاد مبارکه دو واحد نیروگاهی کلاس F در مجموع به ظرفیت ۶۱۴ مگاوات و همچنین واحدهای اول نیروگاه‌های گل‌گهر، لامرد و المهدی برای شرکت‌های فولاد گل‌گهر، آلومینیوم سالکو و آلومینیوم المهدی احداث می‌شوند.

به گفته رجبی مشهدی، با ظرفیت‌هایی که واحدهای نیروگاهی صنایع مذکور اختصاص می‌دهند، در تابستان ۱۴۰۲ اجرای برنامه‌های «مدیریت مصرف» بخش صنعت نسبت به سال قبل کاهش پیدا خواهد کرد.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی انجام‌شده، انرژی بیشتری را تحویل بخش‌های متقاضی کشور به‌ویژه صنعت دهیم و در بخش خانگی، تجاری و خدمات محدودیت و یا خاموشی نداشته باشیم.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها