|

نکات و قوانین حقوقی اجاره ماشین بدون راننده را بدانید

در کنار تمام نکات مربوط به اجاره خودرو، یکی از چالش برانگیزترین موارد، بحث قوانین اجاره خودرو بدون راننده است.

نکات و قوانین حقوقی اجاره ماشین بدون راننده را بدانید

در کنار تمام نکات مربوط به اجاره خودرو، یکی از چالش برانگیزترین موارد، بحث قوانین اجاره خودرو بدون راننده است. شرکت‌های اجاره ماشین در خصوص امنیت و سلامت خودروهای خود نگران بوده و در صورتی که مایل باشید یک ماشین را بدون راننده تحویل بگیرید، باید در قبال آن مسئولیت‌های قابل توجهی را قبول کنید. در این مقاله در خصوص این موارد و همینطور مزایا و معایب اجاره خودرو بدون راننده صحبت کرده‌ایم و پس از مطالعه آن می‌توانید تصمیم بهتری در این خصوص بگیرید.

 

اجاره ماشین بدون راننده 

امر اجاره ماشین تبدیل به یک کار متداول شده و برخی افراد حتی برای چندین ماه به صورت مداول ماشین اجاره می‌کنند. استفاده از ماشین لوکس و اجاره‌ای مزایای خودش را داشته و بسیاری با این موضوع آشنا هستند. هنگام اجاره خودرو، شما می‌توانید از خدمات یک راننده نیز استفاده کرده و یا اینکه تصمیم بگیرید خودتان رانندگی کنید. 

مزایا و معایب اجاره ماشین بدون راننده

همانند هر کار دیگری، اجاره ماشین بدون راننده مزایا و معایب خاص خودش را دارد. بهتر است قبل از تصمیم‌گیری در مورد اینکار، به قوانین اجاره خودرو بدون راننده توجه کنید. قطعا استفاده از ماشین به همراه یک راننده آسان‌تر خواهد بود و مزایای مختلفی خواهد داشت. دیگر لازم نیست زحمت رانندگی در خیابان‌های شلوغ را بکشید و یا اینکه نگران وارد شدن خسارت به ماشین باشید. 

همچنین به هر کجا که بخواهید می‌توانید بروید و نگران پارک کردن خودرو نیستید. از طرفی بودن یک راننده در ماشین، خلوت و راحتی فضا را از بین برده و شاید نتوانید با دیگر همراهان خود به راحتی در مورد هر چیزی صحبت کنید. با اجاره ماشین بدون راننده، می‌توانید بسیار راحت‌تر باشید و از هم صحبتی با دیگران همراهان خود لذت ببرید. 

البته با در نظر گرفتن قوانین اجاره خودرو بدون راننده، باید مدارک بیشتری را برای اجاره ماشین در اختیار مرکز اجاره خودرو قرار دهید و در خصوص مشکلات احتمالی مربوط به خودرو نیز مسئول خواهید بود. پس باید بسنجید که در ازای پرداخت هزینه بیشتری، مایل به استفاده از یک راننده به همراه ماشین هستید و یا اینکه ترجیح شما بر این است که فقط از خود ماشین می‌خواهید استفاده کنید.

در هنگام اجاره ماشین بدون راننده باید به چه مواردی دقت کرد؟

هنگامی که قصد دارید تا برای اجاره خودرو بدون راننده اقدام کنید باید موارد بیشتری را مدنظر خود قرار دهید. هنگامی که اتومبیل را با راننده کرایه می‌کنید، بسیاری از این مشکلات وجود ندارد زیرا راننده یک نماینده از شرکت بوده که مراقب اتومبیل است. با این حال بدون راننده قوانین کاملا متفاوتی دارد. در قوانین اجاره خودرو بدون راننده مواردی وجود دارد که باید حتما به آن‌ها دقت کنید. 

پس با دقت و بدون هیچ عجله‌ای، کامل قوانین را مطالعه کنید اگر قصد اجاره لندکروز، بنز و یا ماشین های لوکس را دارید ممکن است کمی شرایط متفاوت باشد . اگر بندی وجود دارد که به نظر می‌رسد ممکن است برایتان مشکلی ایجاد کند با مالک درباره آن صحبت کنید. از موارد مهم‌تر مانند روغن و آب خودرو تا مواردی مانند بریدگی‌های روی روکش صندلی را کاملا بررسی کنید. به این علت که اگر مشکلی پیش بیاید، شما باید پاسخگو باشید. 

همچنین خلافی خودرو را چک کرده تا مبلغ آن صفر باشد. بدنه اتومبیل خط و خشی نداشته و تمام اجزای کلیدی آن به درستی کار می‌کنند. حتما مدارک ماشین را دو بار با پلاک و مشخصات خودرو چک کنید تا مدارک اشتباهی به شما داده نشود. البته به تاریخ تحویل خودرو هم توجه کنید تا درست نوشته شده باشد. 

2

وظایف و مسئولیت‌های مستأجر در قرارداد اجاره ماشین بدون راننده

جلوتر به وظایف مالک خودرو می‌پردازیم اما اول بهتر است به سراغ مسئولیت‌ها و وظایف مستاجر برویم. شما به عنوان فردی که قصد دارد خودرویی را اجاره کند،‌ مسئولیت حفظ و نگهداری از اتومبیل را برعهده دارید. براساس قوانین اجاره خودرو بدون راننده شما ملزم به بررسی لاستیک‌ها، بیشترین میزان سرعت اتومبیل و دمای ماشین هستید. به صورت کلی باید همه بخش‌های مختلف اتومبیل را مورد بررسی قرار داده و درباره آن از مالک سوال بپرسید. 

علاوه بر این حتما باید قرارداد اجاره خودرو را با دقت مطالعه کنید. اگر اتومبیل برای تردد درون شهری اجاره شده حق خارج کردن آن را ندارید. اگر قرار است ساعتی اجاره کنید، باید حتما زمانی را هم برای ترافیک در نظر بگیرید تا جریمه نشوید. البته در نظر داشته باشید که با خودروی اجاره‌ای اجازه حمل بار ندارید و در صورتی که این موضوع را مالک متوجه شود، جریمه سنگینی متحمل خواهید شد. البته برای اتومبیل‌هایی که به منظور سفر‌های بین شهری اجاره داده شده‌اند، چنین منعی وجود ندارد و می‌توانید چمدان‌ها و بارهای معمول سفر را حمل کنید. 

یک نکته حقوقی مهمی که به عنوان مستاجر در قوانین اجاره خودرو بدون راننده نباید فراموش کنید این است که ملزم به پرداخت هزینه‌های تعمیرات آن هم نیستید. با این حال اگر تصادف کرده یا آسیبی به خودرو وارد کنید طبق قرارداد یا جریمه آن از شما دریافت می‌شود یا باید قبل از تحویل، ماشین را تعمیر کنید.

 

موجر در قرارداد اجاره خودرو بدون راننده چه مسئولیت هایی دارد؟

همانند مستاجر، موجر یا همان شرکت اجاره دهنده خودرو هم مسئولیت‌هایی دارد که باید آن‌ها را انجام دهد. اولین مسئولیت مهم این بوده که خودرو را با توجه به شرایط مشخص شده و به طور کامل قابل استفاده به فرد مقابل اجاره دهد. همچنین باید دقت داشته باشد که در زمان مشخص ماشین را تحویل داده تا مستاجر زمان کافی برای استفاده از آن را داشته باشد.

با توجه به ماده 486 قانون مدنی، لوازم و وسایل ماشین باید توسط مالک آن فراهم شود.در غیر این صورت مستاجر می‌تواند قرارداد را فسخ کرده و پول خود را به طور کامل پس بگیرد. 

موجر باید درخواست‌های خود را از مستاجر واضح و روشن در قرارداد ذکر کند. اگر ماشین با باک پر تحویل داده می‌شود، هنگام دریافت هم باید باکش پر باشد. این در حالی است که اگر خودرو نیاز به تعویض روغن یا تنظیمات موتور داشته، باید قبل از تحویل همه آن‌ها چک شود. 

3

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها