|

روند تغییر قیمت ملک در ابتدای سال 1402

بسیاری از افرادی که قصد خرید مسکن داشته اند برای ورود و سرمایه گذاری در آن به دنبال بهترین فرصت می گردند و در حال حاضر که با افزایش قیمت ارز بازار ملک و مسکن کمی آشفته به نظر میرسد برای خریداران این سوال پیش آمده که چه زمانی بهترین موقع برای خرید مسکن و ورود به این بازار می باشد

روند تغییر قیمت ملک در ابتدای سال 1402

بسیاری از افرادی که قصد خرید مسکن داشته اند برای ورود و سرمایه گذاری در آن به دنبال بهترین فرصت می گردند و در حال حاضر که با افزایش قیمت ارز بازار ملک و مسکن کمی آشفته به نظر میرسد برای خریداران این سوال پیش آمده که چه زمانی بهترین موقع برای خرید مسکن و ورود به این بازار می باشد . در این مطلب ضمن بررسی روند حرکت قیمت ملک و فاکتورهایی که بر روی آن تاثیر میگذارند به بررسی روند تغییر قیمت ملک در ابتدای سال 1402 میپردازیم تا بدانیم که آیا رشد قیمت مسکن در سال آتی اتفاق خواهد افتاد و چه سیگنال هایی برای افزایش قیمت از سوی بازار ارسال میشود در ادامه مطلب با ما همراه باشید . 

تغییر قیمت مسکن آهسته و پیوسته

برخلاف بازارهای دیگر که با نرخ ارز ارتباط مستقیم دارند و همزمان با نوسانات تغییر قیمت در آنها رخ میدهد حرکت قیمت بازار مسکن بدینصورت نمیباشد و روند حرکتی آن بسیار کند ولیکن پیوسته است . کالاهایی نظیر خودرو ، طلا ، تلفن همراه و هر چیزی که رابطه مستقیم با نرخ ارز دارند با تغییرات قیمت دلار وضعیت شان روشن است و تغییرات قیمت در آنها اتفاق می افتد اما بازار مسکن به دلیل گستردگی و شرایط متفاوت قیمت خود را با گذر زمان بروز میکند . در نظر داشته باشید قیمت گذاران بازار مسکن مالکان هستند و بسته به منطقه ای که ساختمان در آن قرار گرفته است شرایط تغییر قیمت متفاوت است و این به چرخه عرضه و تقاضا و همچنین زمین قابل ساخت در آن محدوده بستگی دارد .

بطور مثال در منطقه 22 تهران به دلیل داشتن فضای ساخت زیاد و پروژه های نیمه کاره نظیر پروژه ایران 2 افزایش قیمت با روند کند تری نسبت به منطقه 1 تهران که فضای ساخت کمی در آن وجود دارد اتفاق می افتد و این یکی از دلایلی است که شاید بتوان در صورت افزایش قیمت ها برای اینکه سرمایه تان نسبت به بازار عقب نیوفتد سرمایه گذاری خود را بر روی مناطق رو به رشد و در حال ساخت انجام دهید .

تغییر قیمت مسکن آهسته و پیوسته

برای خرید مسکن به نوسانات توجه نکنید 

یک ذهنیت که به اشتباه ممکن است برای مردم شکل بگیرد این است که اگر حرکتی در نرخ ارز اتفاق اقتاد و به سقف قیمتی خود رسید و سپس 20 الی 30 درصد کاهش در آن رخ داد پس قطعا همه قیمت ها از جمله ملک و املاک نیز تحت تاثیر این اتفاق کاهش خواهند یافت . همانطور که در بالا اشاره نمودیم این تصور برای بازار مسکن اشتباه است زیرا قیمت مسکن بر خلاف دیگر کالاها بر اساس قیمت روز نرخ ارز قیمت گذاری نمیشود و روند حرکتی قیمت آن ممکن است تا یک سال به طول بی انجامد در نتیجه با تصور بر اینکه قیمت مسکن ریزش خواهد کرد نباید خرید آنرا به عقب بی اندازید علی الخصوص زمانیکه هنوز مستاجر هستید و خانه ای برای خود تهیه نکرده اید . 

همچنین در نظر داشته باشید در شرایط رشد قیمت ها اگر بتوانید آپارتمانی را بیابید که زمان تحویل آن کمتر از یک سال باشد و بتوانید با قیمت مناسبی آنرا از سازنده خریداری نمایید حداقل خیالتان از بابت کم شد ارزش سرمایه نقدی تان کمتر خواهد بود و میتوانید بر روی این گزینه نیز حساب باز نمایید . البته توجه داشته باشید پروژه های نزدیک به تحویل در این شرایط گزینه مطمئنی میباشند و پروژه هایی نظیرپروژه فراز فرتاک که در مراحل اولیه قرار دارند میتواند گزینه ای پر ریسک برای سرمایه گذاری باشد . 

مناطق رو به رشد را در نظر داشته باشید 

مناطق رو به رشد را در نظر داشته باشید 

مناطق رو به رشد در تهران و حومه آن یکی از گزینه هایی است که میتواند برای سرمایه گذاری طولانی مدت در نظر گرفته شود زیرا همانطور که در بالا اشاره نمودیم قیمت ها در این محدوده به دلیل داشتن فضای ساخت کافی از دیگر مناطقی که افزایش قیمت آنها علاوه بر تورم نبود ملک نوساز و زمین قابل ساخت است مناسب تر است . منطقه 22 تهران و منطقه 5 در طی چند سال اخیر بیشترین آمار ساخت و ساز و معاملات ملکی را دارا بوده اند و رونق ساخت و ساز در این مناطق اصلی ترین دلیل این موضوع میباشد . 

همچنین مناطقی که در حومه تهران قرار گرفته اند نظیر پردیس و اندیشه در طی چند سال اخیر جمعیت زیادی را به سوی خود کشانده اند وساخت و ساز در آنجا نیز بصورت مناسبی در جریان است که رونق ساخت ساز و آبادانی منطقه میتواند نقش مهمی در افزایش قیمت آن محدوده در طولانی مدت داشته باشد . 

جمع بندی نهایی 

بطور کلی اگر در حال حاضر قصد خرید اولین ملک خود را دارید و نیاز به تامین مسکن از اولویت های شما میباشد بهتر است هر چه سریعتر اقدام نمایید زیرا با توجه به افزایش قیمت رخ داده در بازار ارز سال آتی روند حرکت قیمت ملک به سمت صعودی شدن میل خواهد کرد و اگر هم بر روی انواع دیگر بازار املاک مانند زمین و ویلا قصد سرمایه گذاری دارید باید در نظر داشته باشید که وضعیت زمین و جواز ساخت آن یک اصل مهم است و دولت چندین سال است که با ساخت و ساز غیر مجاز برخورد جدی کرده و صرفا اینکه در کنار زمین مورد نظر شما ساخت و ساز انجام شده دلیلی بر اینکه شما هم بتوانید از نظر قانونی در آنجا ساخت و ساز انجام دهید وجود ندارد . 

همچنین پروژه هایی که در مرحله پیش فروش قرار دارند با توجه به بالا رفتن قیمت مصالح و هزینه ساخت باید بصورتی گزینش شوند که سابقه سازنده و پشتوانه آن برای اتمام پروژه و انجام تعهدات به قدر کافی باشد تا بتواند در زمان مقرر شده واحد را به شما تحویل دهد . در این مطلب به بررسی روند تغییر قیمت ملک در ابتدای سال 1402 پرداختیم ور در مطالب بعدی در صورت ایجاد تغییرات وضعیت جدید را خدمتتان ارائه خواهیم داد . 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها