|

مرکز مبادله ارز و طلا هم افاقه نکرد

راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در جهت سامان دادن به اوضاع بازار ارز معجزه‌ای از خود نشان نداد و همچنان قیمت دلار یکه تازی می‌کند.

مرکز مبادله ارز و طلا هم افاقه نکرد

به گزارش شبکه شرق، دوم اسفندماه بود که مرکز مبادله ارز و طلای ایران رونمایی شد تا اوضاع نامناسب ارز را به سامان کند اما از همان روز اول کاری این مرکز هم نرخ دلار تحت تاثیر این اقدام قرار نگرفت و تا به امروز رکوردزنی می‌کند.

این روزها دیگر هیچ کارشناسی نمی‌تواند بگوید این رکوردزنی‌ها تا کجا پیش خواهد رفت و اسب سرکش نرخ دلار کی رام می‌شود. تا به حال قیمت دلار مرز 56 هزار تومان را هم رد کرده است و معلوم نیست نقطه توقف آن کجا باشد.

بازار آشفته ارز آنچنان اوضاع را به هم ریخته که دیروز مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای غیر علنی با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی نابسامانی‌های بازار ارز از یک سو و گرانی کالاهای اساسی مردم را ازسوی دیگر بررسی کردند.

اگرچه جزئیات این جلسه به بیرون درز نکرده است اما آنطور که از اظهارات نمایندگان برمی آید بسیاری از آنها از عدم اشراف بانک مرکزی بر بازار ارز انتقاد کرده و خواستار اتخاذ سیاست واحد در حوزه ارزی شدند.

قبلا هم طی روزهای اخیر تعدادی از نمایندگان مجلس نسبت به اوضاع اخیر بازار ارز گله کرده بودند و خواستار اقدام عاجل دولت برای کنترل آن شدند. شجاعی نماینده ابهر گفته بود: قیمت دلار طی مدت کوتاهی ۵۰ برابر شده و در دولت سیزدهم ۹۰ درصد رشد داشته است، هر سال عده‌ای به زیر خط فقر سقوط می‌کنند و برای حفظ زندگی استیجاری در شهرهای بزرگ به حاشیه شهرها پناه می‌برند.

فلاحی نماینده همدان هم گفته بود: وضعیت بازار بگونه‌ای شده که حتی بچه‌های مذهبی و انقلابی هم از آن خسته شده‌اند، اگر دولت ناکارآمد است باید به مجلس پاسخگو باشد. درعین حال بامیری نماینده لردگان گفته است: قدرت پول ملی روز به روز درحال افول است دولتمردان هر چه سریعتر تکلیف خود با خود و با مردم را در حوزه اقتصادی ساری و جاری و عملیاتی کنند.

سید نظام الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس، درباره نشست غیرعلنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به تحولات و تلاطم‌هایی که در روزها و هفته‌های اخیر در بازار ارز شاهد بودیم و همچنین بروز برخی مسائل که در این حوزه درحال وقوع است و بر این اساس قیمت ارزهای مختلف بویژه دلار بالا رفته، طبیعتا در افکار عمومی سوالات و ابهامات متعددی ایجاد شده، لذا نمایندگان امروز از مسئولان ارشد اقتصادی دولت اعم از معاون اول رئیس جمهوری، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی دعوت کردند تا در جلسه غیرعلنی موضوعات یاد شده مورد بحث و بررسی قرا گیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم گفت: بر این اساس حدود ۱۰ نفر از نمایندگان اعم از روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس و برخی از نمایندگان به قید قرعه، نکات، دیدگاه‌ها و انتقادات خود در این زمینه را مطرح کردند و اعضای دولت نیز نکات مدنظر خود را مطرح کردند.

وی افزود: آنچه در این جلسه مشخص بود، می‌توان اذعان کرد حساسیت لازم در مورد بازار ارز ازسوی دولت و قوه مقننه وجود دارد؛ نمایندگان مجلس به واسطه تعامل مستقیم با مردم طبیعتا در معرض اعلام ابهامات، فشارها و مشکلاتی که از این ناحیه به معیشت مردم وارد می‌شود، هستند، لذا امروز مسئولان دولت نیز اذعان کردند تلاطمات حوزه ارز می‌تواند به معیشت مردم و اقتصاد کشور آسیب وارد کند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس یازدهم گفت: انتقادات و پیشنهاداتی که ازسوی نمایندگان مطرح شد، درباره موضوعاتی مانند عدم وجود سیاست واحد در حوزه ارز بود، زیرا نظرات متفاوتی را از زبان مسئولان می‌شنویم که القای ناهماهنگی در سطح دولت را دارد؛ عدم اجرای برخی از احکام قانونی بودجه مانند کالابرگ، مشخص نبودن نگاه کارشناسی غالب در دولت در مقوله ارز و عدم ثبات سیاست‌ها، عدم اشراف کامل بانک مرکزی بر بازار ارز و... از دیگر نکاتی بود که از جانب نمایندگان مطرح شد.

رئیس مجلس هم دیروز در تشریح جلسه غیرعلنی مجلس و دولت درباره نوسانات بازار ارز گفت: این جلسه به جمع‌بندی‌هایی رسید که انشاءلله با اقدامات و حرکت‌هایی که دولت انجام خواهد داد امیدواریم به این مشکل فائق آییم.

قالیباف با اشاره به اینکه نیازمند یک هماهنگی جدی و قوی بین مجلس و دولت برای ساماندهی بازار ارز هستیم، افزود: باتوجه به اهمیت مسائل ارزی در کشور که لازمه یک هماهنگی جدی و قوی بین دولت و مجلس برای سامان دادن این بازار است. به جمع بندی‌های خوبی در این جلسه رسیدیم.

عبدالناصر همتی رئیس اسبق بانک مرکزی نیز در توئیتی و در واکنش به اظهارات رئیس مجلس درباره نرخ ارز وجلسه غیر علنی مجلس نوشت: «اعلام کردند که مجلس و دولت برای ساماندهی بازار ارز به نتیجه رسیده‌اند و به‌زودی در بازار ارز شاهد حل مشکلات و ثبات خواهیم بود. اگر با جلسه یک ساعته میشد برای ساماندهی ارز جمع‌بندی کرد، تا به حال چه می‌کردید؟ تیم اقتصادی تاثیر دلار 56 هزار تومانی را بر زندگی و سفره مردم درک می‌کند؟»

همچنین یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره جلسه غیرعلنی گفت: رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت که با ایجاد سامانه واحد ارز و طلا قیمت واقعی دلار نیز در آن سامانه درج شده است و آن قیمت‌هایی که در فضای مجازی و در جاهای دیگر وجود دارد غیر واقعی است.

محمدرضا میرتاج الدینی افزود: در این جلسه دولت گزارش‌هایی به نمایندگان مجلس در رابطه با بازار ارز کشور ارائه داد و سپس چند تن از نمایندگان و همچنین نماینده‌هایی از کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه در این باره صحبت کردند و سوالاتی را مطرح کرده که تیم اقتصادی دولت به آن پاسخ دادند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: آقای مخبر، معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت که در ابتدای دولت سیزدهم مشکلاتی وجود داشته که به مرور زمان این مشکلات درحال کاهش یافتن است و بزودی در بازار ارز نیز شاهد حل مشکل و ثبات خواهیم بود.

وی ادامه داد: آقای خاندوزی، وزیر اقتصاد، نیز گزارش‌هایی به نمایندگان مجلس ارائه داد و بیان داشت که پشت پرده اختلالات بازار ارزی شناسایی شده و بزودی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و قضایی تکلیف این افراد را مشخص خواهند کرد.

کارشناسان ایجاد ثبات و سپس کاهش تدریجی نرخ ارز را برخلاف مسئولان در ایجاد سامانه‌ها یا دستورات خلق الساعه پی در پی و جدید نمی‌دانند. آنان معتقدند که باید گلوگاه‌های ورود ارز به کشور و همزمان راه ایجاد تعاملات بیشتر با دنیا را باز کرد.

تحریم‌های بین‌المللی مسیر ورود و خروج ارز به کشور را مسدود و غیرشفاف کرده و بازار ارز از این قضیه آسیب می‌بیند. معجزه فعلی اقتصاد کشور کاهش نرخ ارز است و این معجزه هم با ایجاد مراکز و سامانه‌های جدید رخ نمی‌دهد. مسئولان فراموش کرده‌اند انجام چنین اقداماتی باید در اولویت‌های بعدی باشد و در ابتدا باید ورود ارز به کشور را آسان کرد. اولویت‌های اصلی در کشور ما درحال حاضر باید رفع تحریم‌ها باشد نه ایجاد سامانه‌ها برای دور زدن تحریم‌ها.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها