|

وزیر اقتصاد: رشد نقدینگی به ۳۴.۱ درصد رسید/ عرضه خودرو در بورس کالا ادامه می‌یابد

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: میزان تولید صنایع بزرگ در دی ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷.۲ درصد رشد داشته و رشد تولید در ۱۰ ماهه امسال نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته ۶.۷ درصد بوده است.

وزیر اقتصاد: رشد نقدینگی به ۳۴.۱ درصد رسید/ عرضه خودرو در بورس کالا ادامه می‌یابد

به گزارش شبکه شرق، سخنگوی اقتصادی دولت از رشد ۶۰ درصدی درآمدهای دولت در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در بخش هزینه ها نیز هزینه های دولت ۵۲ درصد رشد یافته است.

سید احسان خاندوزی در نشست مطبوعاتی روز سه شنبه خود با خبرنگاران با ارایه گزارش مالی یازده ماهه دولت در سال ۱۴۰۱ گفت: در این مدت ۱۱۴۷ هزار میلیارد تومان مجموع درآمدهای واریزی به خزانه دولت بوده که معادل ۹۰ درصد مبلغ مصوب بودجه مجلس است.

وی با اعلام اینکه درآمدهای دولت در مقایسه با سال گذشته ۶۰ درصد درآمدهای واریزی رشد داشته است، افزود: در بخش هزینه های بودجه نیز در این مدت ۱۱۵۴ هزار میلیارد تومان مجموع هزینه های دولت بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۲ درصد افزایش داشته است.

خاندوزی درباره پرداخت های عمرانی دولت نیز توضیح داد: در این مدت میزان پرداخت‌های عمرانی به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است.

وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه مانده بدهی دولت به بانک مرکزی در ۱۱ ماهه امسال به صفر رسیده است، گفت: به طور متوسط ماهانه ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق  سال های گذشته شده است.
 

رشد نقدینگی به ۳۴.۱ درصد رسید

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به سیاست های اقتصادی دولت برای کنترل تورم و نقدینگی اشاره کرد و افزود: با توجه به آمار بانک مرکزی، در دوازده ماه منتهی به دی ۱۴۰۱ رشد نقدینگی به ۳۴/۱ درصد رسیده است که مثل سه ماهه پاییز امسال دارای کاهش بوده است. دولت در در شبکه مالی و نقدینگی دارای انضباط پولی است و از محل کسری بودجه و رشد فزاینده کشور سال آینده شاهد شرایط بهتری در تورم خواهیم بود.

وی بیان داشت: میزان تولید صنایع در دی‌ماه امسال نسبت به سال گذشته ۷/۲ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطر نشان کرد: وضعیت بودجه عمومی دولت در ۱۱ ماهه امسال نشان می دهد برخلاف برخی نگرانی ها، تراز بودجه ضدتورمی بوده است به طوری که شدت رشد نقدینگی نیز کاهش یافته است.

 

رشد ۶.۷ درصدی تولید در ۱۰ ماهه امسال

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه به ارایه آماری از میزان تولید در واحدهای بزرگ صنعتی پرداخت و گفت: میزان تولید صنایع بزرگ در دی ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷.۲ درصد رشد داشته و رشد تولید در ۱۰ ماهه امسال نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته ۶.۷ درصد بوده است.

خاندوزی ادامه داد: در ۱۰ ماهه امسال بیشترین رشد تولید برای بخش خودرو و قطعات با ۳۴.۵ درصد بوده است. منسوجات ۳۰.۹ درصد،ماشین آلات و تجهیزات ۲۹.۴ درصد،محصولات فلزی ۱۸ درصد،دارو ۱۰.۷ رشد داشته اند.

 

اکثر مبادلات مالی با چین با یوآن انجام می‌شود

خاندوزی در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست دولت در مبادلات تجاری با شرکای اصلی استفاده حداکثری از ارزهای محلی است تا نیاز به دلار یا یورو به صفر برسد، گفت: تا امروز اکثریت مبادلات با چین بر اساس یوآن صورت می‌گرفته است و استفاده از ارزهای محلی به جای دلار و یورو مورد استقبال طرف چینی قرار گرفته است.

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار داشت: بانک مرکزی برای استفاده حداکثری یوآن به جای دلار و یورو مذاکرات لازم را با طرف های چینی انجام داده در صورت قطعی شدن توافقات اعلام می شود.

 

اطلاعات دستمزد مدیران و کارکنان دولت در سامانه پاکنا ثبت می شود

خاندوزی درباره عدالت و شفافیت در پرداخت حقوق و دستمزدها گفت: مساله حقوق و دستمزدها در دستگاه‌های دولتی باید از سامانه پاکنا استفاده شده و اطلاعات نمان کارکنان، از مدیران عامل تا سایر کارمندان در این سامانه ثبت شود. نزدیک به ۳۴۰ شرکت دولتی در این زمینه مکلف شده‌اند و الان اطلاعات حقوق و دستمزد آنها در این سامانه ثبت می‌شود؛ البته نواقصی وجود دارد اما در مجموع این اطلاعات دارای شفافیت بیشتری نسبت به سال گذشته است.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: در این زمینه دو نکته وجود دارد؛ نخست اینکه در مورد شرکت‌های زیرمجموعه شرکت‌های دولتی دچار نقصان هستیم. نکته دوم شرکت‌هایی هستند که از نظر جامعه دولتی تلقی می‌شوند، اما دولت تنها سهامدار است. اگر بتوانیم با همکاری مجلس شورای اسلامی، احکامی در این زمینه تنظیم کنیم، خلاءها برطرف خواهد شد.

خاندوزی درباره نظارت بر دستمزد کارکنان و مدیران دولت اظهار داشت: اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد تمام کارکنان و مدیران عالی رتبه دستگاهها در سامانه پاکنا ثبت می شود؛ مسئله شفافیت و عدالت در پرداخت دستمزد ها توسط دولت سیزدهم پیگیری می‌شود.

 

مرکز مبادلات ارزی با هدف کاهش تورم در سال ۱۴۰۲ راه اندازی شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با یادآوری اینکه در ۶ ماهه اول سال ۳ درصد رشد اقتصادی داشتیم، اظهار داشت: رشد نقدینگی ۴۰.۵ درصدی سال گذشته به ۳۴.۱ درصد کاهش یافته و کنترل شده است.

خاندوزی خاطر نشان کرد: افزایش قیمت ها در حوزه ارز، مسکن و طلا ناشی از انتظارات تورمی است و از این رو بانک مرکزی به دنبال کنترل آن است.

 

عرضه خودرو در بورس کالا ادامه می یابد

از سخنگوی اقتصادی دولت درباره عرضه خودرو در بورس کالا سوال شد که وی توضیح داد: نظر فعلی وزارت صمت، شورای عالی بورس و کمیسیون تلفیق ادامه عرضه خودرو در بورس کالا است.

وی همچنین درخصوص تصمیم گیری درباره FATF  نیز گفت: تصمیم گیری در این زمینه با مجمع تشخیص و  نهادهای بالادستی است و خبر جدیدی در این باره ندارم.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها