|

افزایش قیمت مسکن با توقف ۷۰ درصدی ساخت‌وساز

با وجود اینکه دولت وعده ساخت یک میلیون خانه را داده بود اما حالا با توقف ۷۰ درصدی ساخت مسکن قیمت خانه به‌شدت افزایش یافته است و قیمت متوسط خانه در تهران به متری ۵۰ میلیون تومان رسیده است.

افزایش قیمت مسکن با توقف ۷۰ درصدی ساخت‌وساز

به گزارش شبکه شرق، در حالی که متوسط قیمت مسکن در شهر تهران به متری ۵۰ میلیون تومان رسیده و قدرت خرید وام مسکن به چند متر می‌رسد؛ حالا از جدیدترین مکانیزم خرید و فروش مسکن آن هم «فروش متری مسکن» حرف در میان است که با شرایط افزایش نرخ تورم کمتر تهرانی می‌تواند از این به بعد صاحب خانه شود.

کارشناسان بر اساس اطلاعات موجود تأکید دارند که تعداد واحد‌های مسکونی موجود در کشور در حدود پنج درصد از تعداد خانوار‌ها کمتر است. به گفته آنان تعداد قابل توجهی از واحد‌های مسکونی موجود عملا جزء بافت فرسوده محسوب شده و باید جایگزین شوند.»

هرچند به اعتقاد صاحبنظران وضعیت تورم در بازار مسکن، ضرورت توجه به صنعت خانه‌سازی را نشان می‌دهد و طبعا رونق این صنعت هر قدر به تأخیر بیفتد، کمبود در این بازار بیشتر خواهد شد.

امسال بازار پُر تقاضای مسکن به موجب توقف بیش از ۷۰ درصدی در بخش صنعت ساخت و ساز، رکود تورمی کم سابقه‌ای را تجربه کرد تا جایی که در نیمه نخست سال جاری، معاملات مسکن نسبت به سال‌های گذشته با افت ۵۰ درصدی مواجه شد و طبق آمار‌های رسمی کمتر کسی در تهران خانه خرید.

بر اساس آمار مرکز آمار ایران قیمت مسکن در کشور طی دی ماه امسال در مقایسه با دی ماه سال گذشته ۳۹.۵ درصد افزایش یافته است ودر دوازده ماه منتهی به دیماه امسال نیز میزان افزایش قیمت مسکن ۳۳.۷ درصد بوده است.

حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفته است:« مشکل اساسی کاهش عرضه در برابر تقاضای بالای مسکن است و به دنبال رکود طولانی با وارد شدن سرمایه‌ها به بازاری که عرضه در آن به اندازه کافی نیست باز هم باید با پدیده افزایش نرخ تورم مواجه شویم.»

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران توضیح داد:« کمتر از دو ماه به پایان سال باقی نمانده و معمولاً در نیمه دوم بهمن ماه نقل و انتقالات در بازار مسکن آغاز می‌شود. حالا در این زمان به تبع اعلام حقوق و دستمزد‌های سال آینده، متوسط تورم سال ۱۴۰۲ مشخص می‌شود و قطعاً کمتر از تورم سال ۱۴۰۱ نخواهد بود پس به طور قطعی اقتصاد کشور شاهد جهش تورم در تمام بازار‌ها به ویژه بازار مسکن خواهد بود.»

 

منبع: اقتصاد ۲۴
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها