|

ما دچار خود تحریمی نمی شویم

با هماهنگی شرکت ایمیدرو جمعی ازخبرنگاران رسانه های کشور از پیشرفت طرح های اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی لامرد بازدید کردند.

ما دچار خود تحریمی نمی شویم

 نشست صمیمانه مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با جمعی از خبرنگاران رسانه های کشور روز دوشنبه 17 بهمن 1400 در محل منطقه اقتصادی لامرد برگزار شد.

 مهندس کوروش فتاحی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد ضمن خوشامدگویی به خبرنگاران و تبریک دهه فجر اظهار داشت: در سال ۱۳۸۴ تفکر ایجاد منطقه ویژه در جنوب کشور در ایمیدرو به مطالعه گذاشته می شود، کسانی که از گذشته این منطقه را ایجاد کردند روزی به بلندای فکر خودشان می‌نگریستند که این منطقه منطقه خاصی خواهد بود.

فتاحی با تحسین سازمان ایمیدرو به جهت ایجاد منطقه ویژه اقتصادی لامرد و پارسیان افزود: از این نگاه بلند تقدیر می کنم و به ایمیدرو تبریک می گویم.

وی در ادامه به موقعیت ژئوپولتیک منطقه ویژه اقتصادی لامرد اشاره کرد و افزود: منطقه ویژه لامرد کمتر از ۵۰ کیلومتر با بندر پارسیان فاصله دارد و این پس کرانگی خصوصیاتی به آن داده است، چرا که از رطوبت کمتری نسبت به مناطق ساحلی برخوردار است و طبیعتاً با خوردگی کمتری در صنایع مستقر در آن مواجه خواهد شد .

IMG_20230206_160248-1200x480

وی دسترسی به ساحل را یکی از مزیت های این منطقه برشمرد و افزود: نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس نظیر قطر،بحرین، کویت، ،عربستان و …، مجاورت با سایت پارس جنوبی عسلویه از دیگر مزیت های این منطقه برشمرد.واقع شدن در مجاورت فرودگاه بین المللی عسلویه و لامرد، قرار گرفتن در بین دو رشته کوه به جهت پدافند غیرعامل موقعیتی خاص و استراتژیک را برای این منطقه رقم زده است.

فتاحی در ادامه به فعالیت های صورت گرفته در منطقه ویژه اشاره کرد و افزود: در بعد تامین انرژی در زمینه آب با شرکت فرا آبرسان قرارداد منعقد شده که از منطقه پارسیان با نصب آب شیرین کن و با ایجاد پمپاژ هایی در مسیر این آب به منطقه ویژه لامرد و سپس به استان فارس و شیراز و اصفهان و آباده و یا بالاتر رسانده می شود.

فتاحی تصریح کرد: منطقه ویژه بالغ بر ۱۰ میلیون متر مکعب از این شرکت خواستار تامین آب شده است که انشاءالله با گرهی که باز شد تا یک و نیم سال آینده این آب به منطقه ما وارد خواهد شد. وی در ادامه خاطر نشان کرد: در بحث تامین برق با شرکت سرمایه گذاری غدیر انرژی قرار است که ۹۱۳ مگاوات در چهار فاز به منطقه ویژه برق رسانی کند.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرددر ادامه افزود:ما از زمان شروع کارروی چند مساله تمرکز کردیم تامین انرژی،توزیع انرژی،ایجاد جذابیت های لازم برای سرمایه گذاری در منطقه و جلوگیری از خام فروشی.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با اشاره به سرمایه گذاری های صورت گرفته در این منطقه بیان داشت:در بحث سرمایه گذاری های انجام شده نظیر مجتمع آلومینیوم جنوب، بالغ بر هزار و دویست میلیارد دلار در آن زمان سرمایه گذاری کرده و امروز بالغ بر ۳۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم تولید می کند و بیش از ۲۳۰۰ کارگر و مهندس به صورت مستقیم به کار گرفته است.وی با اشاره به تحریم های ظالمانه افزود: ما بنا داریم دچار خود تحریمی نشویم و با تکیه بر نیروی کار خلاق و منابع انرژی نفت و گاز که درفاصله کوتاهی از منطقه لامرد قراردارند و همچنین جذب سرمایه گذاران مختلف برای ایجاد صنایع ، جلوی خام فروشی را بگیریم .

وی اظهار داشت: نیروگاه برق خورشیدی به مساحت ۲۰ هکتار در حدود ۱۰ مگاوات برق تولید می کند، کارخانه آسفالت و کارخانه قطعات بتنی از دیگر کارخانجات مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد محسوب می شود.

مدیر عامل منطقه اقتصادی لامرد در ادامه افزود با وجود فرودگاه اختصاصی لامرد ما به دنبال ایجاد ریل راه آهن از بندر پارسیان به لامرد می باشیم . این امر باعث بالارفتن سرعت انتقال مواد اولیه و تولیدات صنعتی و همچنین کاهش زمان توقف کامیونها در گمرک خواهد شد.

فتاحی با اشاره به استقبال سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی گفت: پتروشیمی هرمز در دو فاز تولید رزین و تولید هیدروکربن در آستانه افتتاح قرار دارد که سوم خرداد شاهد افتتاح این کارخانه خواهیم بود.مهندس فتاحی خاطر نشان کرد:در هفته آینده از سه قرار داد منعقد شده در حوزه های پتروشیمی‌ و فولادی رونمایی خواهد شد.

فتاحی عمل به مسئولیت اجتماعی منطقه ویژه اقتصادی لامرد را بسیار حائز دانست و اظهار داشت: صنایعی که در منطقه ویژه ایجاد می شوند نباید آلودگی و آلایندگی برای محیط زیست ایجاد کنند.

لازم به ذکر است خبرنگاران پیش ازنشست خبری مدیر عامل، از طرح های زیرساختی و صنایع بازید کردند.

photo_2023-02-07_18-52-46

مهدی کرمی عضو هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی لامرد در بازدید خبرنگاران از طرح های منطقه ویژه اقتصادی لامرد، اظهار داشت: آزاد راه لامرد- پارسیان به عنوان یک پروژه دومنظوره با طول تقریبی ۵۰ کیلومتر حلقه اتصال مناطق اقتصادی جنوب کشور و کریدور جدید ارتباطی جنوب غرب به مرکز به شمار می‌رود. جاده فوق حلقه اتصال دو منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر لامرد در استان فارس و پارسیان در استان هرمزگان است که در صادرات محصول و واردات تجهیزات و مواد اولیه نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

photo_2023-02-07_20-43-35

وی همچنین افزود:خط لوله انتقال آب از خلیج فارس به منطقه ویژه اقتصادی لامرد و پس از آن به شمال استان فارس نیز در کنار این آزاد راه احداث خواهد شد که مشکل تامین آب شرب مرکز ایران را حل خواهد کرد.

وی دلیل مغایرت سرمایه گذاری پیش‌بینی‌شده را با رقم کنونی را توقف پروژه برای مدت زمان کوتاه با توجه به تغییرات انجام شده در دولت‌ها و کارفرماها عنوان کرد و افزود: قرار بود این پروژه اختصاصی وزارت صمت در اتصال دو منطقه ویژه اقتصادی باشد، اما در ادامه مسیر وزارت راه این پروژه را شروع کرد که نیازمند تغییر کارفرماها و تامین اعتبار بود. پس از پایان یافتن دوره خدمت دولت‌های یازدهم و دوازدهم و روی‌کار آمدن دولت سیزدهم، پروژه مذکور در ابتدا دستخوش تغییرات و توقف در روند اجرای کار شد. در دولت جدید مجددا این پروژه بر مدار ساخت و اجرا قرار گرفت که همچنان بحث بر سر تامین اعتبار با توجه به حجم آن وجود دارد. سرمایه‌گذارهای این پروژه تماما داخلی و توسط وزارت راه، قرارگاه خاتم و سازمان ایمیدرو حمایت سرمایه‌ای انجام می‌شود.

photo_2023-02-07_20-43-28

در این سفر خبرنگاران از پروژه های احداث آزاد راه لامرد پارسیان،کارخانه آلومینیوم جنوب(سالکو)،نیروگاه سیکل ترکیبی غدیر ،آب شیرین کن، گمرک و سایر پروژه های زیر ساختی منطقه ویژه اقتصادی لامرد بازدید کردند.

منطقه ویژه اقتصادی لامرد (تحت پوشش ایمیدرو) با هدف توسعه صنایع انرژی بر و افزایش صادرات ایجاد شده و در جنوب استان فارس وهمجوار با دو استان هرمزگان و بوشهر است.

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها