|

بررسی انواع دسته بندی سرور ها و کاربرد های آنها

سرورهای کامپیوتر از تجهیزات سخت‌افزاری پرکاربرد هستند که به‌وسیلۀ فروشگاه سخت‌ افزار سرور در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و آن‌ها نیز برحسب نیازشان از سرورهای موجود استفاده می‌کنند.

در دنیای کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دستگاه و تجهیزات متنوعی با عملکردهای گسترده تولید شده‌است. به نحوی که هر یک از آن‌ها برای کاربرد خاصی طراحی شده‌اند و وظیفۀ مشخصی را برعهده دارند. بر همین اساس شرکت‌ها، مؤسسات و فروشگاه‌های متعددی اقدام به تهیه و عرضۀ محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در راستای بهبود عملکرد شبکۀ اطلاعات و IT کشور نموده‌اند. در این میان، سرورهای کامپیوتر از تجهیزات سخت‌افزاری پرکاربرد هستند که به‌وسیلۀ فروشگاه سخت‌ افزار سرور در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و آن‌ها نیز برحسب نیازشان از سرورهای موجود استفاده می‌کنند.

با توجه به اینکه کاربران براساس زمینۀ فعالیت، تعداد سیستم‌های موجود و نوع شبکه، به مدل‌های مختلفی از سرور نیاز دارند، server‌ها نیز به دسته‌بندی مختلف تقسیم شده‌اند و هرکدام از آن‌ها نیز کاربردهای خاصی دارند. درواقع هدف از این کار، ایجاد ساختار منعطف و سازگار در شبکه‌های اطلاعاتی مختلف است تا ضمن بهبود بخش‌های مختلف دستگاه‌ها، بتوان کیفیت ارائه خدمات در این حوزه را نیز ارتقا داد.

 

فروشگاه سخت افزار سرور

سرور چیست؟

به‌طورکلی دستگاه‌های سخت‌افزاری که وظیفۀ اتصال سیستم‌های کامپیوتری و سایر تجهیزات مربوط به IT و پایگاه اطلاعاتی جامع را برعهده دارند، سرور نامیده می‌شوند. درواقع سرورها از یک ساختار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، با کیفیت عالی و منعطف ساخته شده‌اند و عملکرد مطلوب آن‌ها باعث شده‌است تا یک میزبان مفید و کارآمد برای دسترسی به انواع محتوا در شبکۀ جهانی اینترنت باشند. امروزه تمامی ادارات، مؤسسات، بانک‌ها و غیره از مدل‌های مختلف سرور hp و سایر برندهای موجود در دنیا استفاده می‌کنند و هر یک از سرورها نیز خدمات متنوع و کارآمد را به کاربران ارائه می‌دهند.

بر همین اساس می‌توان گفت وجود فروشگاه سخت‌ افزار سرور در تمامی نقاط کشور لازم و ضروری است تا ضمن بررسی و شناسایی نیاز کاربران، از بین سرورهای موجود، بهترین آن‌ها را به کاربران ارائه دهد و بدین ترتیب مسیر همواری را برای ارتقا  و توسعۀ زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در مجموعه‌های مختلف به وجود بیاورد. البته دستیابی به این مهم نیز نیازمند داشتن بهترین فروشگاه سخت‌ افزار سرور است تا علاوه‌بر شناسایی اصول نیاز جامعۀ هدف، مناسب‌ترین سرورها را در اختیارشان قرار دهد.

images_1667369111.png

 

قطعات سخت‌افزاری سرورها

سرورها به دلیل اینکه وظیفۀ مهم هماهنگی، برنامه‌ریزی، نظارت و اجرای بسیاری از خدمات در مجموعه‌های مختلف را برعهده دارند، می‌بایست از قطعات سخت‌افزاری باکیفیت و قوی بهره‌مند باشند. در این راستا یک سرور از قطعات و تجهیزات اصلی ساخته شده‌است که مهم‌ترین آن‌ها به ترتیب زیر است:

  • مادر بورد

تمامی قطعات سخت‌افزاری سرورها روی یک برد اصلی نصب شده‌است. این بخش مادر بورد نام دارد و با برقراری ارتباط بین قسمت‌های مختلف نظیر رم، هارد، CPU و غیره موجب راه‌اندازی و اجرای سرور می‌شود. هرگونه اختلال و مشکل در نحوۀ عملکرد این دسته از بردهای اصلی، موجب از کار افتادن سرور و ایجاد اختلال در مجموعه‌های کاری مختلف می‌گردد.

  • پردازندۀ اصلی CPU

اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش در سرور، به پردازندۀ سرور آن اختصاص یافته‌است. درواقع پردازش تمامی اطلاعات و ارسال آن به سایر بخش‌های سرور، برعهدۀ CPU است. به‌نسبت هرچه پردازندۀ اصلی قوی‌تر باشد، بهتر می‌تواند با مادر بورد، رم، هارد و سایر قطعات ارتباط برقرار کند. بر همین اساس سرعت تبادل اطلاعات و ارائه خدمات در سرور نیز بهبود می‌یابد. بدین ترتیب هنگام مراجعه به فروشگاه سخت‌ افزار سرور، سعی‌کنید باکیفیت‌ترین پردازنده‌ها را انتخاب کنید. شایان ذکر است که حتماً باید پردازنده با مادر بورد همخوانی داشته باشد. در غیر این‌ صورت تغییری در نحوۀ عملکرد سرور مشاهده نخواهد شد و حتی ممکن است در کارکرد آن اختلال ایجاد شود.

  • هیت سینک  CPU

با توجه به اینکه سرورها از قطعات و تجهیزات پیشرفته بهره‌مند هستند و به‌صورت شبانه‌روزی مشغول به‌کارند، امکان افزایش دما و حرارت درون کیس سرور وجود دارد، ازاین‌رو برای جلوگیری از افزایش حرارت و آسیب به پردازندۀ اصلی، یک بخش به نام هیت سینک در کنار آن قرار گرفته‌است تا ضمن کنترل دمای پردازنده، از بروز هرگونه مشکل در پردازنده جلوگیری کند.

  • رم

رم‌های سرور برخلاف رم سیستم‌های شخصی و دسکتاپی، از تکنولوژی ECC برخوردار هستند که معمولاً این بخش برای تشخیص خطاها و همچنین بهبود سرعت عملکرد سرور به‌کار برده می‌شود. این رم‌ها در مقایسه با رم‌های دسکتاپی عملکرد کندتری دارند، اما به دلیل ساختار منحصر‌به‌فرد و تکنولوژی ECC، گران‌قیمت‌تر هستند. در رابطه با خرید این قطعه می‌توانید به نمایندگی سرور اچ پی مراجعه کنید و از بین رم‌های موجود، بهترین و مناسب‌ترین مدل را خریداری کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها