|

چگونه از بورس کالا خودرو بخریم؟

افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو در سال‌های اخیر در کشور باعث شد تا شمار زیادی از مردم، این کالای مصرفی را به چشم یک کالای سرمایه‌ای ببینند. در نتیجه این اتفاق، تقاضا برای خرید ماشین به شدت افزایش یافت. از طرف دیگر، افزایش نرخ خودرو، باعث ورود دلالان بزرگ به این بازار شد. افزایش تقاضا و تعداد دلالان هم نتیجه‌ای جز افزایش بیش از پیش نرخ خودرو به همراه نداشت. در همین راستا دولت‌مردان کشور تصمیم گرفتند تا راه چاره‌ای برای این مشکل پیدا کنند. این راه حل، عرضه خودرو در بورس کالا بود.

شرایط خرید خودرو از بورس کالا چیست؟

افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو در سال‌های اخیر در کشور باعث شد تا شمار زیادی از مردم، این کالای مصرفی را به چشم یک کالای سرمایه‌ای ببینند. در نتیجه این اتفاق، تقاضا برای خرید ماشین به شدت افزایش یافت. از طرف دیگر، افزایش نرخ خودرو، باعث ورود دلالان بزرگ به این بازار شد. افزایش تقاضا و تعداد دلالان هم نتیجه‌ای جز افزایش بیش از پیش نرخ خودرو به همراه نداشت. در همین راستا دولت‌مردان کشور تصمیم گرفتند تا راه چاره‌ای برای این مشکل پیدا کنند. این راه حل، عرضه خودرو در بورس کالا بود.

مزایای عرضه خودرو در بورس کالا

  • نظارت دقیق روی فرآیند خرید و فروش خودرو
  • حذف واسطه‌گری و دلالی
  • وجود مراجع رسمی جهت بررسی شکایات خریداران و فروشندگان
  • وجود بخشودگی مالیاتی برای برخی از معاملات بازار بورس کالا
  • تک نرخی شدن قیمت خودرو در بازار بورس و بازارهای موازی آن
  • تحویل سریع و به موقع خودرو

چه خودروهایی در بورس کالا عرضه می‌شوند؟

تا امروز خودروهای هایما s7، کارا تک کابین، کارا دو کابین، لاماری ایما، کامیون EM Power، کامیون کشنده FAWCA4180 و دیگنیتی در بورس کالا عرضه شده‌اند. اطلاعات مربوط به این خودروها در جدول زیر درج شده است.

این در حالی است که در آینده‌ای نزدیک خودروهای بیشتری وارد بورس کالا خواهند شد. افزایش تعداد خودروهای عرضه شده در بورس کالا باعث جذابیت بیشتر این بازار می‌شود و خریداران بیشتری را به سمت خود جلب می‌کند. همه ما می‌دانیم که بر طبق قانون عرضه و تقاضا، افزایش تعداد خریداران و فروشندگان به معنای رونق بازار و متعادل شدن قیمت‌ها است.

شرایط خرید خودرو از بورس کالا

برای خرید خودرو از طریق بازار بورس کالا باید در مرحله اول، در سامانه سجام ثبت نام و اهراز هویت کنید. در مرحله بعد، نوبت به دریافت یک کد به نام کد بازار فیزیکی بورس کالا می‌رسد که این کد از کارگزاران مطرح کشور مانند کارگزاری آگاه قابل دریافت است. مرحله بعد، افتتاح یک حساب وکالتی است. پس از افتتاح حساب باید مبلغی را که به عنوان مبلغ پایه عرضه خودروی مورد نظر شما اعلام شده است را در این حساب واریز کنید.

توجه داشته باشید که مبلغ پایه برای تمامی خودروها یکسان نیست. به عنوان مثال مبلغ پایه برای خودرو لاماری ایما، 981 میلیون تومان اعلام شده است. این درحالی است که این مبلغ برای خودرو کارا دو کابین در حدود 301 میلیون تومان است.

مرحله بعدی ثبت درخواست خرید در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری است. در این مرحله باید تا قبل از ساعت 08:30 صبح روز عرضه، درخواست خرید خودروی دلخواه خود را ثبت کنید. سپس نمایندگی مورد نظر خود را برای تحویل گرفتن خودرو، انتخاب و در سامانه اعلام کنید. پس از اتمام این مرحله، باید منتظر اعلام نتیجه درخواست خود بمانید.

کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا مزایای خرید خودرو در بورس کالا و شرایط خرید این کالا را از طریق بورس کالا برای شما به زبان ساده توضیح دهیم. شما می‌توانید با مراجعه به سامانه آگاه برای دریافت کد بورس کالا و خرید خودرو اقدام کنید. 

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها