|

کارآفرینی به چه معناست و چطور می‌توان کارآفرینی کرد؟

کارآفرین به افرادی گفته می‌شود که همیشه افکار تازه و نویی در ذهن داشته و به قوانین کلی جوامع اکتفا نکرده‌‌اند؛ به همین دلیل است که جوامع پیشرفته خود را مدیون این افراد می‌دانند

کارآفرینی به چه معناست و چطور می‌توان کارآفرینی کرد؟

شاید این پرسش برای بسیاری ایجاد شده باشد که کارآفرینی به چه معناست و چرا در حال حاضر تا این اندازه به این موضوع و راه‌اندازی کارهای استارتاپی پرداخته می‌شود؟ در این خصوص باید گفت اکنون کارآفرینی به لحاظ تعریف و کاربردی که دارد، موردتوجه قرار گرفته است؛ زیرا افراد بسیاری بر این باورند که کارآفرینی به‌عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی کشورهای توسعه یافته به شمار می‌آید و می‌تواند نقش بسیاری درتولید ثروت، توسعه تکنولوژی و اشتغال مولد داشته باشد؛ بنابراین چنانچه کشورهای در حال توسعه نیز مایل به پیشرفت در حوزه‌های کسب و کار هستند، لازم است مقوله کسب‌وکارهای نوین را جدی بگیرند.

در ادامه این مبحث ما قصد داریم به این موضوع پرداخته و ضمن بررسی آن اطلاعاتی که در این خصوص مورد نیاز است را با شما در میان بگذاریم؛ همچنین اگر به موضوعات مرتبط با کارآفرینی علاقه‌مند هستید، توصیه میکنیم حتما سری به وب‌سایت‌هایی مانند فرچون، فوربز، دانشگاه کسب و کار، بیزینس اینسایدر و هاروارد بیزینس ریویو بزنید و اطلاعات خودتان را در موضوعات استارتاپ، سرمایه‌گذاری و توسعه فردی بالا ببرید.

 

کارآفرینی چه معنایی دارد؟

اگر بخواهیم به زبانی ساده تعریفی از این موضوع ارائه کنیم باید گفت راه‌اندازی کارهای جدید و استارتاپی فرآیندی است که در طی آن یک شرکت یا یک کسب‌وکار بر اساس ایده‌ای تازه و نو شکل می‌گیرد. در دنیای امروز چرخ‌های توسعه اقتصادی به وسیله کارآفرینی گردانده می‌شود و دیگر زمان آن گذشته است که مردم جامعه‌های مختلف تنها به همان شیوه‌های سنتی کسب‌وکار بسنده کنند؛ زیرا شما انسانی را نمی‌بینید که به دنبال تغییر نباشد و همین امر سبب شده است روند فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی نسبت به گذشته تغییرات بسیاری پیدا کند.

کارآفرین به چه کسی گفته می‌شود؟

Enterprendre کلمه‌ای است که در ابتدا در زبان فرانسه مطرح شد و معادل انگلیسی آن under Take است که معنای متعهد شدن را دربر دارد؛ بعدها این کلمه به کارآفرینی ترجمه شد؛ زیرا افراد کارآفرین تعهد بالایی در ازای کاری که انجام می‌دهند داشته و ریسک آن را می‌پذیرند.

با تعریفی که از این کلمه ارائه کردیم می‌توان با قاطعیت گفت کارآفرین به افرادی گفته می‌شود که همیشه افکار تازه و نویی در ذهن داشته و به قوانین کلی جوامع اکتفا نکرده‌‌اند؛ به همین دلیل است که جوامع پیشرفته خود را مدیون این افراد می‌دانند؛ زیرا آن‌ها قدرت ریسک بالایی داشته و توانسته‌اند چارچوب‌های موجود را از بین برداشته و با روش‌های متداول و معمول مبارزه نمایند.

افراد کارآفرین در کشورهای توسعه یافته به اندازه‌ای اهمیت دارند که دولت‌ها اقتصاد خود را مدیون همین افراد می‌دانند و از آن‌ها حمایت کرده و در برخی مسائل از این افراد مشاوره می‌گیرند. اگر بخواهیم در چند جمله کوتاه تعریفی از افراد کارآفرین ارائه کنیم، باید گفت «کارآفرین‌ به کسی‌ گفته می‌شود که‌ می‌تواند مخاطراتی که بر سر انجام یک پروژه کارآفرینی وجود دارد را تقبل کند و درکل قدرت ریسک پذیری بالایی داشته باشد.»

اگر مایلید به تعاریف و معنای بیشتری از این موضوع دست یابید، وب‌سایت دانشگاه کسب و کار می‌تواند اطلاعات بیشتری را در این زمینه ارائه کرده و ابهامات شما را در این خصوص برطرف نماید.

برای کارآفرینی به چه ابزاری نیاز است؟

پیش از آن‌که به موضوع ابزارهای لازم برای کارآفرینی بپردازیم، لازم است به این نکته اشاره کنیم که این امر دارای دو بعد مختلف است. بعد نظری و بعد عملی. ویژگی این امر آن است که می‌توان آن را به جوانان آموزش داد و از بین آن‌ها افرادی که دارای روحیه کارهای استارتاپی هستند و می‌توانند کسب‌وکارهای تازه و نویی را راه‌اندازی نمایند، شناسایی کرد؛ در ادامه به ابزاری که برای این منظور لازم است اشاره خواهیم کرد.

  • داشتن یک وب‌سایت تجاری

در دنیای کنونی به‌خصوص در این دو سه سال اخیر به علت وجود کرونا، وب‌سایت‌ها توانستند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای کارآفرینی به شمار آیند. سایت کمک می‌کند تا شما بیشتر دیده شوید و مشتریان و کاربران شما را به‌راحتی پیدا کنند.

  • نام دامنه قوی

یک نام دامنه که آدرس سایت شما به شمار می آید می‌تواند کسب‌وکار شما را به خوبی معرفی نماید. نکته‌ای که در این خصوص باید در نظر داشته باشید، آن است که نامی که انتخاب می‌کنید به کسب‌وکار شما نزدیک باشد.

  • برنامه تجاری مشخص

داشتن طرح تجاری یکی از ابزارهای مهم برای موفقیت کارآفرینان به شمار می آید. به همین منظور برنامه‌ای که خوب و کاربردی است می‌تواند آینده یک تجارت و کسب‌وکار را برای سه تا پنج سال پیش‌بینی نماید.

برنامه‌های تجاری معمولاً یک تجارت را برای سه تا پنج سال آینده ارزیابی می‌کنند و نیاز دارند تا جزئیاتی مانند پیش‌بینی فروش و سودوزیان در آن‌ها پیش‌بینی شود.

برای موفقیت در چنین امری شما باید بتوانید نوع تجارت، صنعت و نحوه کسب درآمد را بیان کنید و بتوانید این موضوع را روشن کنید که این تجارت چه ارزشی را می‌تواند در بازار داشته باشد.

  • مشتریان

این بخش به شما کمک می‌کند تا بتوانید مشتریان خود را بشناسید و متوجه شوید که آن‌ها چه خصوصیاتی دارند. همچنین شما می‌توانید استراتژی خود را بر اساس این موضوع بچینید.

  • استراتژی

با چیدمان استراتژی می‌توان اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری را درباره کارآفرینی و کسب‌و‌کار مذکور ارائه کرد؛ به‌عنوان‌مثال اگر هنوز در مرحله توسعه کسب‌و‌کار خود هستید، استراتژی نشان می‌دهد چه زمانی این کسب‌و‌کار آماده اجرا خواهد شد؟

دانشگاه کسب و کار

اگر مایلید کسب‌وکار تازه و نویی را راه‌اندازی کرده و به اصطلاح کارآفرینی کنید، اما با زمینه‌ها و زیرساخت‌های اصلی آن آشنایی ندارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از افراد حرفه‌ای که در این مسیر تلاش کرده‌اند و می‌توانند تجربیات خود را در اختیار شما قرار دهند کمک بگیرید. دانشگاه کسب و کار نام وب‌سایتی به آدرس الکترونیکی https://businessuni.net/ است که می‌تواند علاوه بر راهنمایی‌های لازم، ایده‌های جذابی را با شما در میان بگذارد؛ زیرا این دانشگاه رسانه‌ای تخصصی در حوزه کارآفرینی به شمار می‌آید که می‌تواند تمامی موضوعات مرتبط با این حوزه را پوشش ‌دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها