|

نهایی‌شدن آیین‌نامه واردات خودرو تا پایان شهریورماه

یکی از اعضای کمیسیون صنایع به تازگی از نهایی شدن آیین نامه واردات خودرو تا پایان شهریورماه خبر داد.

نهایی‌شدن آیین‌نامه واردات خودرو تا پایان شهریورماه

قانون ممنوعیت واردات خودرو با پایان اردیبهشت‌ماه منقضی شد و قرار بود آیین نامه جدید واردات شنبه هفته جاری سرانجام ابلاغ شود، وعده‌ای که در نهایت محقق نشد، علیرغم ابلاغ قانون و تدوین بندهای مربوط به ورود خودروهای خارجی به ایران، تصویب آیین‌نامه دچار تأخیر قابل‌ملاحظه‌ای شده است. خوشبختانه یکی از اعضای کمیسیون صنایع به تازگی از نهایی شدن آیین نامه واردات خودرو تا پایان شهریورماه خبر داد. براین اساس قرار است در آذرماه شاهد ورود خودروهای خارجی به کشور باشیم.

 

به گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس: «آیین‌نامه واردات خودرو ظرف یک ماه آینده به تصویب درمی‌آید. از آنجا که فاز اجرایی واردات خودرو حدود ۲ الی ۳ ماه پس از تصویب آیین‌نامه تحقق می‌یابد، نهایتا در آذرماه می‌توان شاهد ورود اولین محموله از خودروهای خارجی به ایران بود.»

 

ظاهرا در جدیدترین جلسه مشترک میان کمیسیون و وزارت صمت، بندهای آیین‌نامه مورد تصحیح قرار گرفته و نقطه نظرات مجلس در بین آن‌ها گنجانده شده است. پس از نهایی شدن آیین نامه واردات خودرو قطعا اطلاعات کامل درباره بندهای مختلف، مفاد و مواد آن در رسانه‌های عمومی منتشر می‌شود.

 

همه اشخاص حقوقی و حقیقی با رعایت شروط قیدشده در آیین‌نامه می‌توانند در فرایند واردات خودرو شرکت کنند. البته تمرکز دولت روی ورود خودروهای اقتصادی است که دارای حجم موتور پایین و قیمت متناسب با درآمد اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند. همچنین برای تمام خودروهای وارداتی، باید خدمات پس از فروش در اقصی نقاط کشور وجود داشته باشد.

 

در ضمن، واردات خودروهای هیبریدی و تمام برقی فعلا تنها برای مناطق آزاد امکان‌پذیر است، چون ایستگاه‌های شارژ و امکانات لازم برای سرویس‌دهی به این نوع خودروها هنوز به طور گسترده در کشور برپا نشده است.

 

ورود خودروهای خارجی می‌تواند تکنولوژی‌های روز دنیا را در اختیار صنعت خفته خودروسازی ایران قرار دهد. خودروسازهای داخلی به لطف علم و پلتفرم‌های پیشرفته جدید می‌توانند محصولات بهتری را در خطوط تولیدی خود قرار دهند و به منظور رقابت با ماشین‌های خارجی، کیفیت خودروهای فعلی خود را افزایش دهند.

 

عضو کمیسیون صنایع مجلس علاوه بر اعلام تاریخ نهایی شدن آیین نامه واردات خودرو به راه‌حل دولت برای جلوگیری از خروج ارز از کشور اشاره کرد. به گفته وی: «مجلس و دولت در تلاش است تا با استفاده از ظرفیت پول‌های خارج از کشور و یاری سرمایه‌داران ایرانی، واردات خودرو را تا جای ممکن بدون نیاز به خروج ارز انجام دهد.»

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها