|

سدان های پرفروش ایران خودرو را بشناسید

ایران خودرو طی چند سال گذشته، توانست تا خود را از سایه تحریم‌ها خارج کند و چند محصول جدید را به تولید برساند. رانا پلاس، تارا دنده‌ای و تارا اتوماتیک سه محصول جدید ایران خودرو در مدت اخیر بودند که طی سال‌های 1399 و 1400 به بازار عرضه شدند.

سدان های پرفروش ایران خودرو را بشناسید

به گزارش شبکه شرق به نقل از خودرو بانک، در این نوشتار به بررسی مشخصات رانا پلاس، مشخصات تارا دنده‌ای و مشخصات تارا اتوماتیک خواهیم پرداخت.

 

رانا پلاس، سدان پرفروش ایران خودرو

پروژه تولید خودروهای ملی در ایران یک فرآیند پیچیده است. می‌توان گفت که اکثر خودروهای ملی همچون سمند، تیبا و رانا دچار این فرآیند فرسایشی شدند و تنها معدود خودروهایی همچون تارا در مدت کوتاه به بازار عرضه شدند. رانا نیز یکی از همین خودروهای ملی با فرآیند توسعه و تولید طولانی مدت بود.

برنامه تولید رانا ابتدا در دهه هشتاد خورشیدی مطرح شد و اتومبیلی بر مبنای پژو 206 تیپ 5 شکل گرفت. با این حال تغییرات در مدیریت کلان ایران خودرو سبب شد تا برنامه تولید رانا کنار گذاشته شود و به جای آن پروژه تولید پژو 206 صندوقدار پیگیری شود..

ایران خودرو در پایان دهه 1390، تصمیم گرفت تا تغییراتی را در سبد محصولات خود اجرا کند. این تغییرات شامل حذف پژو 206 صندوقدار و پژو 206 تیپ 5 بود که به جای آن‌ها بر عرضه پژو 207 و رانا پلاس تاکید می‌شد. اگر مشخصات رانا پلاس را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که تولید این خودرو از سال 1399 آغاز شده است.

همان‌طور که از نام و مشخصات رانا پلاس بر می‌آید، این خودرو نسخه فیس‌لیفت رانا است که با چند آپشن بیشتر به دست مشتری می‌رسد. تغییرات ظاهری خودرو محدود هستند و شامل مواردی همچون چراغ‌هایی با گرافیک جدید، آینه‌های مجهز به چراغ راهنما و زه همرنگ بدنه می‌شوند. در بخش امکانات نیز دو آپشن دی‌لایت و کروز کنترل به مشخصات رانا پلاس اضافه شده است. با وجود آن‌که رانا پلاس نسخه فیس‌لیفت و بهبودیافته رانا محسوب می‌شود، هنوز از نمایشگر سیستم صوتی در این خودرو خبری نیست و کیفیت مواد استفاده شده در ساخت کابین نیز بهبود نیافته است. ایران خودرو پس از عرضه رانا پلاس، نسخه پانوراما این خودرو را با گیربکس شش سرعته نیز به بازار عرضه کرد.

 

تارا دنده‌ای، سدان جدید ایران خودرو

برخلاف رانا و رانا پلاس، تارا فرآیند توسعه و تولید کوتاه مدتی داشت. در مشخصات تارا زمان آغاز تولید این خودرو 1400 عنوان شده است، در حالی که نخستین نسخه آزمایشی از تارا در پایان سال 1398 به نمایش درآمد. اگر به مشخصات تارا توجه کنید، شباهت قابل توجهی را میان اطلاعات فنی این خودرو و مشخصات رانا پلاس خواهید یافت. در حقیقت این دو خودرو بسیار به یکدیگر شبیه هستند و به نوعی می‌توان تارا را نسل بعدی رانا پلاس به حساب آورد.

مهم‌ترین بخش در مشخصات فنی تارا، پیشرانه این خودرو است.  پیشرانه TU5 پلاس قلب تپنده این خودرو است که نسخه بهینه شده از موتور معروف TU5 محسوب می‌شود. این پیشرانه با بهبودهایی در بخش پمپ روغن و کنترل کامپیوتری داشته است و اکنون قدرت و گشتاور بیشتری تولید می‌کند.

در مشخصات فنی تارا مشاهده خواهید کرد که حداکثر راندمان این پیشرانه 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن‌متر گشتاور ارتقا یافته است. این ارقام بسیار نزدیک به راندمان خروجی پیشرانه پژو 301 یعنی موتور EC5 هستند. با این حال گیربکس در نظر گرفته شده برای تارا دنده‌ای از نوع پنج سرعته دستی است و برخلاف مشخصات رانا پلاس پانوراما، گیربکس شش سرعته را در این خودرو نمی‌بینیم. بزرگترین مزیت تارا دنده‌ای برای مشتریان ایرانی، مجهز بودن این خودرو به سیستم کنترل پایداری یا ESP است.

 

 

 

تارا اتوماتیک، پرچمدار ایران خودرو

مهم‌ترین بخش در مشخصات تارا اتوماتیک که موجب تمایز این خودرو نسبت به دیگر محصولات داخلی شده است، گیربکس اتوماتیک شش سرعته آن است. در حقیقت ایران خودرو تارا اتوماتیک را به عنوان رقیب سدان‌های چینی به بازار فرستاد. نکته مشترک بین مشخصات تارا اتوماتیک و دیگر محصولات ایران خودرو، گیربکس شش سرعته اتوماتیک آن است که پیش از این در دنا پلاس توربو اتوماتیک مورد استفاده قرار گرفته بود.

علاوه بر گیربکس شش سرعته، امکانات رفاهی نیز دیگر بخش جذاب در مشخصات تارا اتوماتیک هستند. ایران خودرو برای آن‌که خرید نسخه اتوماتیک را برای مشتریان توجیه پذیر کند، امکانات رفاهی نسخه دنده‌ای را در سطحی پایین نگه داشت و اکثر آن‌ها را به نسخه اتوماتیک منتقل کرد.

به همین دلیل اگر به دنبال تجهیزاتی همچون دوربین عقب، کیسه‌های هوای جانبی، رینگ آلیاژی و صندلی‌های برقی هستید، باید در لیست مشخصات تارا اتوماتیک به دنبال چنین مواردی بگردید. البته در اختیار گرفتن این امکانات رایگان نیست و برای خرید تارا اتوماتیک بایستی وجه بیشتری را در مقایسه با نسخه دنده‌ای بپردازید. تولید تارا اتوماتیک از اواخر سال 1400 آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. قیمت تارا اتوماتیک حدود صد میلیون تومان گران‌تر از نسخه دنده‌ای در بازار آزاد تعیین شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها