|

تلسکوپ جیمز وب به ما چه می‌گوید؟ / با من غافلگیر می‌شوید!

پس از انتشار نخستین تصاویر ثبت شده تلسکوپ فضایی جیمز وب، دانشمندان علوم فضایی و نجوم ناسا می‌دانستند برای چه اشک شوق می‌ریزند، اما وقتی روزنامه‌ها در سراسر جهان عکس‌ها را در صفحه اول خود منتشر کردند، این گرا را دادند که ذهن عادی‌ترین شهروندان هم درگیر جیمز وب و دستاوردهایش شده است.

تلسکوپ جیمز وب به ما چه می‌گوید؟ / با من غافلگیر می‌شوید!

سحر طلوعی- پس از انتشار نخستین تصاویر ثبت شده تلسکوپ فضایی جیمز وب، دانشمندان علوم فضایی و نجوم ناسا می‌دانستند برای چه اشک شوق می‌ریزند، اما وقتی روزنامه‌ها در سراسر جهان عکس‌ها را در صفحه اول خود منتشر کردند، این گرا را دادند که ذهن عادی‌ترین شهروندان هم درگیر جیمز وب و دستاوردهایش شده است. 

این دستاوردها چه هستند؟ و جیمز وب به ما چه می‌گوید؟ 

 

عملکرد من عالی است

پیش از این که نتیجه عملکرد جیمز وب را ببینیم، تصاویر تار و محدود محصول تلسکوپ هابل را دیده بودیم. مقایسه تصاویر ثبتی این دو تلسکوپ به ما می‌گوید، جیمز وب عالی کار می‌کند؛ درست مثل تصاویر دریافتی کسی که چشمش ضعیف است ( هابل ) و سپس عینک می‌زند( جیمز وب ) و دوباره نگاه می‌کند. 

حساسیت این تلسکوپ، پایداری تصاویر و همچنین گستره طیفی آن باعث می‌شود اطلاعات دقیق‌تری از اجرام آسمانی به ‌دست بیاید.

 

من عمیق‌تر به تاریخ هستی نگاه می‌کنم

 این تلسکوپ قدیمی‌ترین کهکشان‌ها و اجرام آسمانی را که پیش از امروز وجود داشته و پس از انفجار عظیم شکل گرفته اند، به ما نشان می‌دهد و ما را به کشف راز هستی نزدیک‌تر می‌‌کند. مثل خوشه کهکشانی SMACS 0723 ( نخستین‌ عکسی که از جیمز وب منتشر شد ) که بیش از ۱۳میلیارد سال قدمت دارد. نور موجود در این کهکشان قدیمی‌ترین نور موجود در هستی است. 

این نگاه عمیق همچنین بیش از پیش نظریه تفاوت ماده تشکیل دهنده ستاره‌های نخستین را در مقایسه با ستاره‌های امروزی مطرح می‌کند. 

 

با من جو سیارات دوردست را بهتر می‌شناسید

پیش از به کارگیری جیمز وب، اطلاعاتی کلی از جو سیارات دوردستِ زمین مثل سیاره مشتری به دست آمده بود. اما تلسکوپ جیمز وب اطلاعات دقیق‌تری از جو اطراف مشتری برایمان تهیه کرده است. جزییاتی مثل بخار آب و مه و حتی توده‌های ابری که پیش از این و در تصاویر هابل به خوبی دیده نشده بود. 

علاوه بر آن جیمز وب در کشف نشانه‌های حیات در دیگر سیارات و اجرام و همچنین مطالعه جو سیارات فراخورشیدی هم کمک خواهد کرد. پیگیری نشانه‌های حیات در سیارات دیگر یکی از دغدغه‌های بشر است.

 

با من با غافلگیر می‌شوید!

سحابی « کارینا » که یک توده ابری متشکل از گاز و غبار و مجموعه ستارگان است و شکلی صخره‌ای دارد، نتیجه رصد تلسکوپ جیمز وب با نور فروسرخ است. پیش از فعالیت جیمز وب شناسایی ساختار این سحابی برای دانشمندان ممکن نبود. همچنین کهکشان پنج‌تایی استفان و سحابی حلقه جنوبی و …

با توجه به این که جیمز وب با نور فروسرخ فعالیت می‌کند، رصد اجرام و سحابی‌های غیرمنتظره و توضیح ساختار آنها یکی از مهمترین دستاوردهای این تلسکوپ خواهد بود. فقط باید فرصت داد و منتظر نشست.

 

من آسیب‌پذیر هستم!

نگاه دقیق به آینه‌های تلسکوپ جیمز وب به ما می‌گوید این تلسکوپ فعلا از برخورد ریزسنگ‌های موجود در فضا در امان نخواهد بود. 

دانشمندان در آخرین بررسی‌های ماه می متوجه شدند قطعاتی بسیار ریز از شهاب‌سنگ به آینه‌های جیمز وب برخورد کرده است. آنها برای جلوگیری از اعوجاج تصاویر زوایای آینه‌ ضربه خورده را تغییر دادند. این برخوردها همواره وجود خواهند داشت. 

کاهش آسیب آینه‌های جیمز وب یکی از دغدغه‌های متخصصان ناسا است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها