|

آمارهایی از معاملات ارزهای دیجیتال در گزارش سال نوبیتکس

ایرانیان کجای بازار رمزارزها ایستاده‌اند؟

گزارش سال صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس که بیش از ۷۰ درصد سهم بازار رمزارزها در ایران را در اختیار دارد، منتشر شد.

ایرانیان کجای بازار رمزارزها ایستاده‌اند؟

گزارش سال صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس که بیش از ۷۰ درصد سهم بازار رمزارزها در ایران را در اختیار دارد، منتشر شد.

این گزارش، اطلاعات و آماری درباره میزان تمایل کاربران نوبیتکس به انواع ارزهای دیجیتال، تعداد معاملات آنها، میزان دارایی کاربران رمزارزی با توجه به سن و جنسیت آنها، تعداد سرمایه‌گذاران استان‌های مختلف و... را به نمایش می‌گذارد و می‌توان با استفاده از این آمار، نمایی کلی از اندازه بازاررمزارزها در ایران و ویژگی‌های کاربران این بازار راترسیم کرد.

گزارش سال صرافی نوبیتکس نشان می‌دهد علاقه ایرانی‌ها به سرمایه‌گذاری روی دوج‌کوین، بیت‌کوین، کاردانو و اتریوم بیشتر از سایر ارزهای دیجیتال است؛ به‌طوری که دوج‌کوین 17 درصد از سهم دارایی رمزارزی کاربران این صرافی را به خود اختصاص داده است. بعد از آن بیت‌کوین و اتریوم هر یک با حدود 14 درصد، کاردانو با 11 درصد، شیبا با 10 درصد و تتر با 7 درصد، بیشترین سهم دارایی کاربران نوبیتکس را به خود اختصاص داده‌اند.

در سال 2021، 154 میلیون و 444 هزار و 718 سفارش منجر به معامله در نوبیبتکس ثبت شده است. در این مدت تعداد 13 میلیون و 575 هزار و 653 واریز ریالی، چهار میلیون 568 هزار و 940 واریز رمزارزی و 13 میلیونو 174 هزارو 298 برداشت رمزارز وریال انجام شده است.

01

تعداد سفارشات ثبت‌شده در نوبیتکس در سال 2021، با رشد 1900 درصدی مواجه بوده است که حکایت از افزایش ناگهانی توجه ایرانیان به بازار رمزارزها دارد. در سال گذشته میلادی، به‌طور میانگین روزانه 392 هزار معامله موفق در بازارهای ریالی و تتری نوبیتکس انجام شده است.

دوج‌کوین چه در بازارهای ریالی و چه در بازارهای تتری، بیشترین تعداد معاملات نوبیتکس را به خود اختصاص داده، هرچند سهم معاملات دوج‌کوین در بازارهای ریالی بیشتر است. در بازار ریالی، شیبا و ترون با سهم 9 و 8 درصدی در رتبه دوم بعد از دوج‌کوین قرار گرفته‌اند، اما در بازارهای تتری، بعد از دوج، بیت‌کوین و اتریوم با سهم 9 درصدی بیشترین تعداد معاملات را داشته‌اند.

همان‌طور که حضور زنان در بازارهای تجاری بورسی بین‌المللی معمولا پایین‌تر از مردان است، در حوزه رمزارز نیز 84 درصد کاربران نوبیتکس، مرد و 16 درصدشان زن هستند. از نظر میزان دارایی نیز 85 درصد دارایی‌ها در اختیار مردان و 15 درصد در اختیار زنان است.

02

دهه شصتی‌ها، بزرگان بازار رمزارز ایران

آمارها نشان می‌دهد 44 درصد کسانی که وارد دنیای کریپتو در نوبیتکس شده‌اند، 31 تا 40 سال سن دارند.

19 درصد کاربران نوبیتکس، 42 تا 50 سالههستند، 17 درصدبین 25 تا 30 سالسندارند، 14 درصد 18 تا 24 ساله، 5 درصد 51 تا 60 ساله،یکدرصد 61 تا 70 وکمیبیشترازصفردرصد 71 تا 80 سالههستند.

این در حالی است که شاخص دارایی کاربران ۷۱ تا ۸۰ ساله سه برابر میانگین کل کاربران است. دلیل این موضوع این است که کاربران در این سن، کمتر دارایی خود را به کیف پول‌های شخصی انتقال می‌دهند و عموما دارایی‌شان را در کیف پول صرافی نگهداری می‌کنند.

از نظر میانگین سنی نیز این گزارش نشان می‌دهد که میانگین سنی کاربران نوبیتکس، 34.8 سال است. این آمار به تفکیک جنسیتی حاکی از آن است که میانگین سنی مردان، 34.6 ومیانگینسنیزنان 35.9 سالاست.

جالب است بدانید که 17 درصد سبد دارایی مردان دوج‌کوین، 14 درصد بیت‌کوین و 13 درصد اتریوم است، اما در سبد دارایی‌ زنان، 18 درصداتریوم، 17 درصدبیت‌کوینو 15 درصد دوج‌کوین قرار دارد که نشان می‌دهد زنان، کمتر ریسک میم‌کوین‌هایی مثل دوج را می‌پذیرند.

بیت‌کوین و اتریوم محبوب بزرگ‌ترها، دوج‌کوین جذاب برای جوان‌ترها

براساس گزارش سال نوبیتکس می‌توان نتیجه گرفت، سرمایه‌گذاران ایرانی هر چه سن بیشتری داشته باشند، کمتر سراغ ارزهای دیجیتال پرریسک مثل میم‌کوین‌ها می‌روند. در گروه‌های سنی پایین‌تر، دوج‌کوین بیشترین سهم از سبد دارایی رمزارزی کاربران نوبیتکس را در اختیار دارد، اما در سنین بالاتر، بیت‌کوین و اتریوم بیشترین سهم از سبد دارایی رمزارزی را به خود اختصاص داده‌اند؛ به‌طوری‌که در بین 18 تا 24 ساله‌ها، 17 درصد دارایی به دوج‌کوین اختصاص یافته و 13 درصد به بیت‌کوین، اما در میان 71 تا 80 ساله‌ها، 26 درصد سبد دارایی کاربران، بیت‌کوین و 6 درصد دوج‌کوین است.

تهران، پیشرو در بازار ارزهای دیجیتال

28 درصد فعالان ارزهای دیجیتال نوبیتکسی در استان تهران هستند و استان خراسان‌رضوی با 9.6 درصد در رتبه دوم قرار دارد؛ آذربایجان شرقی و اصفهان نیز هرکدام با هفت درصد در رتبه سوم بیشترین تعداد کاربر در بین استان‌ها قرار دارند. استان‌های ایلام، سیستان‌و‌بلوچستان و کهکیلویه و بویراحمد با کمترین تعداد کاربر در نوبیتکس، در انتهای فهرست استان‌ها قرار گرفته‌اند.

03

مجموع دارایی‌های موجود در نوبیتکس نشان می‌دهد که حدود یک‌سوم کل دارایی موجود در کیف پول کاربران نوبیتکس در اختیار سرمایه‌گذاران تهرانی است و همان‌طور که قابل پیش‌بینی است، فعالان این استان بیشترین تأثیر را بر معاملات ارز دیجیتال ایران دارند. کاربران استان‌های خراسان‌رضوی با 9.9 درصد و اصفهان با 6.6 درصد، بعد از استان تهران بیشترین میزان دارایی رمزارزی را در اختیار دارند.

در مجموع چه از نظر تعداد کاربران جدید که وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اند و چه از نظر میزان معاملات و حجم سرمایه، شاهد روند شتابان و رو‌به‌رشدی هم در جهان و هم در ایران بوده‌ایم. گزارش سال نوبیتکس می‌تواند تحلیلی از روحیات و رویکرد کاربران ایرانی و همچنین چشم‌اندازی از آینده، پیش‌روی فعالان این بازار قرار دهد؛ بازار در حال توسعه‌ای که برخی معتقدند آینده در اختیار آن خواهد بود.

متن کامل گزارش سال صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس را از لینک زیر دریافت کنید:

https://nobitex.ir/annual-report/2021

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها