|

رویترز: صادرات نفت ایران به بالاترین سطح در ۳ سال گذشته رسید

رویترز اعلام کرده که صادرات نفت ایران تا پایان ماه دسامبر ۲۰۲۱ به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده که در سه سال گذشته بالاترین رقم است.

رویترز: صادرات نفت ایران به بالاترین سطح در ۳ سال گذشته رسید

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد صادرات نفت ایران با وجود تحریمهای آمریکا برای اولین بار در سه سال اخیر به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

رویترز مبنای گزارش خود را آمار شرکت‌های فعال در حوزه ردیابی نفتکش‌ها اعلام کرده که طبق آن صادرات نفت ایران تا پایان ماه دسامبر ۲۰۲۱ به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده که در سه سال گذشته بالاترین رقم است.

طبق گزارش این خبرگزاری، بر اساس برآورد‌های مشاوران و تحلیلگران صنعت نفت، ایران در سال ۲۰۲۱ با وجود تحریم‌های آمریکا توانسته صادرات نفت خود را افزایش دهد که عمده این صادرات به چین بوده است.

رویترز می‌گوید دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا طی ماه‌های گذشته رایزنی‌هایی را با دولت چین انجام داده تا از صادرات نفت ایران به این کشور جلوگیری کند، اما علیه افراد و شرکت‌های چینی تحریم‌هایی را اعمال نکرده است. پکن از واشنگتن خواسته است که تحریم‌های ایران را که چین با آن مخالف است، لغو کند.

صادرات نفت ایران از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خارج شد و تحریم‌ها را با هدف محدود کردن صادرات نفت و درآمد‌های مرتبط با آن علیه دولت ایران بازگرداند، محدود شده است.

با روی کار آمدن دولت بایدن مذاکرات وین برای رفع تحریمهای آمریکا آغاز شده است. ایران در جریان این گفتگو‌ها بر موضع خود مبنی بر لغو تمامی تحریم‌ها تأکید و اعلام کرده است که توافق جدیدی را نمی‌پذیرد یا تعهدی بیش از آنچه در قالب اصلی برجام آمده است، نخواهد پذیرفت.

مقامات غربی بار‌ها ادعا کرده‌اند که مذاکرات وین وارد مراحل نهایی خود شده و دور هشتم مذاکرات دور نهایی خواهد بود. خبرگزاری سی ان ان نیز به نقل از منابع آگاه در دولت آمریکا اعلام کرد «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به کنگره گفته است طی هفته‌های آینده تکلیف توافق با ایران مشخص می‌شود. گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که اگر مذاکرات موفقیت آمیز باشد، ایران می‌تواند فروش آزاد نفت را از سر بگیرد.

در همین حال، بهای نفت خام به تبعیت از برخی بحران‌های سیاسی از جمله افزایش تنش میان روسیه و اوکراین و نیز بخش‌هایی از خاورمیانه به بالاترین سطح طی ۸ سال گذشته رسیده که تاثیر خود را علاوه بر نفت‌های شاخص بین‌المللی بر افزایش قیمت نفت ایران و اوپک نیز گذاشته است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها