|

امضای ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میادین نفت و گاز؛

وزیر نفت: منتظر مذاکرات نماندیم

وزیر نفت گفت: بالغ بر ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد داخلی و خارجی در این حوزه امضا کرده‌ایم. ما منتظر مذاکرات نمانده‌ایم، اما قطعاً گشایش‌هایی برای ما به همراه خواهد داشت.

وزیر نفت: منتظر مذاکرات نماندیم

به گزارش خبرآنلاین، جواد اوجی، وزیر نفت گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۹ میلیون تن ظرفیت محصولات پتروشیمی کشور است. ما بالغ بر ۱۵۳ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال و ۳۳ هزار متر مکعب گاز داریم که مجموع این ارقام ما را در جایگاه اول دنیا قرار می‌دهد.

به گفته وزیر نفت، توسعه میادین و صنایع ما چشمگیر است. پیش از انقلاب تعداد محدودی روستای دارای گاز داشتیم، اما امروز ۹۵ درصد ضریب خانگی شهری و ۸۵ درصد روستایی گازرسانی شده است. روند رشد تقاضای پتروشیمی به مراتب بیشتر از هیدروکربن‌ها است. ذخایر گازی که خوراک این مجموعه است در کشور وجود دارد و امروز سودآورتر از صنایع پتروشیمی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: برای تأمین خوراک پتروشیمی‌ها در فصل سرد دغدغه داریم و یکی از برنامه‌ها را توسعه میادین گازی و میادین مشترک قرار داده‌ایم. بالغ بر ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد داخلی و خارجی در این حوزه امضا کرده‌ایم. ما منتظر مذاکرات نمانده‌ایم، اما قطعاً گشایش‌هایی برای ما به همراه خواهد داشت.

اوجی ادامه داد: در حوزه احداث واحدهای پتروپالایشگاهی هم اقداماتی انجام دادیم که تامین سوخت خوراک واحدهای پتروشیمی را بر عهده می‌گیرد. ۱۲ قرارداد بسته شده ۸ مورد از نفت خام و ۴ مورد از میعانات گازی استفاده می‌کند. قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها را با فرمول جهانی حساب می‌کردیم؛ با افزایش قیمت گاز در دنیا ما سقفی برای این قیمت گذاشتیم و از بهمن اجرایی شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها