|

بانک مرکزی: روند تورم نزولی است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: انتظارات تورمی هم کاهش یافته است و نرخ تورم ماهانه مهر ۳.۱ درصد، آبان ۲.۴ درصد، آذر ۱.۸ درصد و دی ماه ۱.۳ درصد بوده است.

بانک مرکزی: روند تورم نزولی است

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: بازار ارز وضع خوبی دارد و از ابتدای سال تاکنون ۴۸.۶ میلیارد دلار تامین ارز کردیم و به دنبال آرامش و تعادل در بازار ارز هستیم.

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی گفت: بازار ارز از ابتدای سال وضع خوبی داشته و در بخش حواله‌ها و اسکناس ارز عرضه‌های خوبی انجام شده است.

او گفت: امسال ۴۸.۶ میلیارد دلار تامین ارز انجام دادیم که نسبت به سال گذشته که ۳۷ میلیارد دلار بوده، ۳۱ درصد رشد داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: عرضه ارز در بازار متشکل ارزی نیز امسال نسبت به سال گذشته حدود ۴ برابر افزایش پیدا کرده و معامله اسکناس ارزی در ده ماهه امسال ۱.۶ میلیارد دلار بوده است که در سال گذشته این رقم ۴۲۳ میلیون دلار بود.

او ادامه داد: با توجه به عرضه‌های انجام شده طبیعی بود که بازار ارز نوسان چندانی نداشته باشد و شرایط متعادل باشد.

صالح آبادی گفت: مشکلی در تامین ارز نداریم و چشم‌انداز بازارهای جهانی و قیمت نفت بسیار خوب است که موجب افزایش عرضه ارز شده است.

همچنین از ابتدای سال ۲۵ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده و با توجه به اینکه عرضه در کل سال گذشته ۱۷.۶ میلیارد دلار بوده، نشان دهنده ۴۳ درصد رشد است.

صالح آبادی در ادامه روند تورم را نزولی دانست و گفت: انتظارات تورمی هم کاهش یافته است و نرخ تورم ماهانه مهر ۳.۱ درصد، آبان ۲.۴ درصد، آذر ۱.۸ درصد و دی ماه ۱.۳ درصد بوده است.

او افزود: مشکل عرضه ارز نداریم، اما ارز ترجیحی در چارچوب مصوبات تامین می‌شود و برای تامین ارز ترجیحی هم مشکلی نداریم.

صالح آبادی تاکید کرد: برای اصلاح نظام بانکی سه رابطه باید شفاف و درست باشد. رابطه دولت و بانک مرکزی باید منظم باشد و دولت از بانک مرکزی استقراض نکند که منوط به نداشتن کسری در بودجه دولت است. استقراض از بانک مرکزی خط قرمز دولت سیزدهم است.

وی افزود: از مجلس درخواست داریم که اعداد تسهیلات تکلیفی را واقعی درنظر بگیرند تا اضافه برداشت و نارضایتی مردم را شاهد نباشیم. تسهیلات تکلیفی متناسب با منابع بانکی باید دیده شود همچنین منابع صندوق ملی مسکن مشخص است.

به گفته او رابطه دیگری که باید اصلاح شود ارتباط بانک مرکزی و بانک‌هاست که ناترازی بانک‌ها تبدیل به اضافه برداشت از بانک مرکزی نشود. رابطه سوم ارتباط بانک‌ها با مشتریان اعم از سپرده گذاران و گیرندگان تسهیلات است.

صالح آبادی اعلام کرد: هدایت سرمایه‌ها به سمت بخش واقعی اقتصاد که از دغدغه‌های اخیر رهبر معظم انقلاب هم بوده بسیار مهم است و برای این مهم بانک‌ها و بانک مرکزی باید بر مصرف صحیح تسهیلات نظارت کنند. اتصال سامانه‌های بانکی و مالیاتی نیز در هدایت اعتبارات بسیار موثر است و نظارت بر مصرف تسهیلات بدون سیستم و سامانه‌های هوشمند عملی نیست.

او ادامه داد: تامین مالی زنجیره‌ای تولید هم بر نظارت مصرف صحیح تسهیلات موثر است که اجرایی شده است. اتصال سامانه‌های بانکی و مالیاتی نیز در هدایت اعتبارات بسیار موثر است و شفافیت و رصد وجوه اهمیت زیادی دارد که باید عملیاتی شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بررسی و جمع بندی داشتیم تا به گونه‌ای تنظیم شود که کسری نداشته باشد، بنابراین این روزها انتظارمان از مجلس این است که لایحه بودجه را به گونه‌ای تصویب کند که بدون کسری بسته شود.

او در ادامه وضع سال آینده و رشد اقتصادی، تورم و بازار ارز را بهتر از امسال پیش بینی و اعلام کرد: با فرض تداوم شرایط موجود (تداوم تحریم) و با وضع صادرات و روند تورم سال کنونی ان‌شاء الله سال آینده سال بهتری خواهد بود.

صالح آبادی در ادامه گفت: تعیین تکلیف کارت‌خوان‌های بانکی به شفافیت فعالیت‌های اقتصادی کمک قابل توجهی خواهد کرد و در ۳ ماه اخیر با ارتباط بسیار خوب بین بانک مرکزی و سازمان مالیات ۸۰ درصد کارت‌خوان‌ها ساماندهی شده است. ۲۰ درصد بقیه نیز تا پایان سال ساماندهی و دارای پرونده مالیاتی خواهد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها